Zunifikowane systemy obsługi wiadomości

Aplikacja Avaya Unified Messenger pozwala pracownikom na użytkowanie poczty głosowej, poczty elektronicznej i faksu. Mogą oni posługiwać się tymi wszystkimi formami komunikacji, korzystając z PC, telefonów przewodowych, komórkowych, urządzeń naręcznych czy Internetu - niezależnie od tego, jaką formę medialną ma wiadomość źródłowa. I tak użytkownik może odsłuchać przez telefon komórkowy pocztę elektroniczną lub odczytać na laptopie pocztę głosową.

Zaletą systemów typu UM 4.0 są korzyści z posiadania pojedynczego programu obsługi wiadomości i wspólnego katalogu adresowego do jego zarządzania. Ponieważ Avaya Unified Messenger for Microsoft Exchange 4.0 obsługuje Active Directory i zawiera konektory programowe (plug-in) do Management Console, to do administrowania pocztą głosową i tekstową można używać tylko jednego interfejsu. Posiadanie tylko jednego systemu upraszcza także szkolenie użytkowników, wsparcie serwisowe oraz system składowania i odzyskiwania.

Aplikacja Avaya Unified Messenger poszerza funkcje istniejącego systemu poczty elektronicznej, zapewniając wspólną skrzynkę pocztową dla wiadomości głosowych, poczty elektronicznej i faksowej. Zapewnia też pojedynczy interfejs do wiadomości głosowych, poczty elektronicznej i faksów. Wiadomości w różnych postaciach medialnych mogą być odbierane, wysyłane oraz zarządzane z telefonu, połączenia internetowego lub PC pracującego w sieci. Pocztę głosową można odbierać na desktopie przez Microsoft Outlook i Avaya Voice Form - ten ostatni pozwala na odtworzenie wiadomości głosowych na PC lub przez telefon i odpowiadać na nie bądź wiadomością głosową, bądź tekstową pocztą elektroniczną.

Rozszerzone funkcje powiadamiania zapewniają możliwość szybkiej odpowiedzi na przychodzące wiadomości, niezależnie od miejsca przebywania adresata. Forma medialna odpowiedzi może być niezależna od wiadomości źródłowej: na pocztę elektroniczną można odpowiedzieć wiadomością głosową i odwrotnie. Wiadomość głosowa może być przesyłana w postaci załącznika do poczty elektronicznej, natomiast poczta elektroniczna może być odsłuchana przez telefon dzięki funkcji konwersji tekstu drukowanego na mowę. Unified Messenger może być podłączony do większości central PBX czy IP PBX. Komponentem Unified Messenger jest serwer aplikacyjny łączący sieć telefoniczną z Microsoft Exchange.

Oprogramowanie serwera aplikacyjnego Unified Messenger pracuje na platformie Windows NT/2000 i spełnia następujące funkcje:

- odtwarzanie i zapisywanie wiadomości głosowych;

- zapewnianie usług odpowiedzi dla indywidualnych abonentów;

- kompresja wiadomości audio w czasie rzeczywistym dla magazynu wiadomości serwera Exchange;

- odbieranie wiadomości audio z serwera Exchange, dekompresja i odtwarzanie;

- interpretowanie sygnalizacji DTMF;

- konwersja tekstu drukowanego na mowę do odsłuchiwania wiadomości poczty elektronicznej;

- przesyłanie faksów wchodzących do kompatybilnego z Exchange serwera faksowego;

- przesyłanie faksów i poczty elektronicznej do serwera faksowego lub na faks w celu wydrukowania.

Oprogramowanie aplikacji klienckiej Unified Messenger, współpracujące z klientem poczty elektronicznej Microsoft Outlook oraz sterujące odtwarzaniem i nagrywaniem wiadomości głosowych, pracuje na platformach Windows 98/NT/2000.

Unified Messenger 4.0, integrując się z Active Directory, zapewnia wspólny katalog informacji o użytkownikach, sieci i zasobach systemu obsługi wiadomości, a administrowanie Unified Messenger jest wykonywane przez popularny interfejs MMC (Microsoft Management Console).

Firma zapowiedziała też połączenie Unified Messenger z Lotus Domino - podstawową platformą serwerową dla Lotus Notes - poczty, funkcji kalendarza, dostępu do weba i klienta zarządzania informacją. Zunifikowany serwer obsługi wiadomości ma obsługiwać dowolny typ wiadomości - głos, pocztę elektroniczną czy faks - wysyłając ją do serwera Domino i umieszczając w skrzynkach pocztowych Notes. Notes ma być wyposażony w odpowiednie zintegrowane komendy do odbioru lub wysyłania wiadomości czy też skierowania jej do telefonu. Ponadto Avaya zamierza przyłączyć do Domino serwer faksów, tak więc również faksy będą mogły być ekspediowane, czytane lub odsłuchiwane na poziomie klienta Notes. Użytkownicy będą mogli odsłuchiwać pocztę elektroniczną lub odczytywać pocztę głosową.


TOP 200