Zdalnie sterowane

Jednak już dziś Tetra znakomicie podnosi bezpieczeństwo pasażerów i prowadzących pojazdy. "Na potencjalnych sprawców przestępstw działa odstraszająco często sama świadomość tego, że w pojeździe zainstalowany jest system bezpośredniej łączności z centralą" - zaznacza Zdzisław Ferenz. Setki kierowców krążących po ulicach to także nieoceniona pomoc dla policji - gdy ta na przykład chce sprawdzić, czy po ulicach akurat nie przemieszcza się poszukiwana przez nią osoba lub skradziony pojazd.

Nieco mniej zaawansowane rozwiązanie wdrożyła ostatnio Warszawa. Ponad 1200 autobusów nadzorowanych jest tu za pomocą łączności GSM. Zaletą jest relatywnie niewielki przy tej skali koszt wdrożenia, który wyniósł niecały milion złotych. System niestety nie pozwala na precyzyjną lokalizację autobusów (a jedynie z dokładnością do 200 metrów). Nie umożliwia także łączności z kierowcami tylko jednej, wybranej linii.

Mniej prądu

O ile w przypadku systemów zarządzania ruchem czy nadzorowania komunikacji miejskiej trudno mówić o wymiernych oszczędnościach (zaletą jest większe bezpieczeństwo i wygoda mieszkańców), to jednoznaczne korzyści finansowe przynosi z kolei zastosowanie rozwiązań do zarządzania oświetleniem w miastach. Adam Gębski, dyrektor pionu sprzedaży w poznańskim ZETO szacuje, że systemy do zarządzania oświetleniem pozwalają obniżyć rachunki za energię nawet o 35-50%, a także bardziej racjonalnie planować prace konserwacyjne (np. wymianę zużytych lamp).

Jak to działa w praktyce? Aplikacja centralna pozwala na dokładny opis układów oświetlenia i struktur elektrycznych, ewidencjonowanie zabiegów eksploatacyjnych, sterowanie mocą lamp w zależności od oświetlenia naturalnego, a także zdalne załączanie i wyłączanie zasilania. Bardzo istotne w działaniu systemu jest dostarczanie informacji o awariach.

Na razie na rozwiązania oferowane przez ZETO zdecydowały się tylko Jarocin i Kalisz. Ryszard Ferenc, dyrektor ds. sprzedaży w spółce Trimax, współpracującej z ZETO przy wdrażaniu systemu jest przekonany, że rynek dla tego typu rozwiązań będzie rósł. "Przewidujemy, że w ciągu najbliższych 5 lat system zostanie wdrożony przez co najmniej 100 miast" - ocenia Ryszard Ferenc. Jego zdaniem, przy wciąż trwającej budowie polskiej sieci dróg niezbędne jest wdrożenie systemu zapewniającego niezawodne, ale i ekonomiczne oświetlenie.

Pierwszy krok

Polskim aglomeracjom daleko jeszcze do miast przyszłości, w których rozwiązania IT pozwolą na precyzyjne sterowanie tkanką miejską: ruchem samochodów, zarządzanie autobusami i tramwajami czy wreszcie automatycznym sterowaniem oświetleniem ulic. Najważniejsze jednak, że pierwszy krok tej długiej wędrówki został już wykonany.


TOP 200