Zdalnie sterowane

Nadzór na bieżąco

Interesującego wdrożenia systemu zarządzania ruchem dokonało ostatnio w Łodzi konsorcjum Tyco Fire & Integrated Solutions, Alcatel-Lucent oraz R&G Plus. System Obszarowego Sterowania Ruchem zapewnił priorytetowy przejazd przez miasto dla Łódzkiego Tramwaju Regionalnego na odcinku pomiędzy pętlami Helenówek i Chocianowice. W ramach wartego 40 mln zl kontraktu, ponad pół setki największych skrzyżowań w mieście otrzymało zmodernizowaną sygnalizację świetlną, która została podłączona do serwera SCATS. Jest to adaptacyjny system zarządzania ruchem, pracujący w czasie rzeczywistym. Na bieżąco śledzi on parametry ruchu i dobiera czas trwania świateł zielonych na skrzyżowaniach tak, aby zapewnić równomierne rozłożenie ruchu we wszystkich kierunkach.

SCATS określa parametry ruchu, wykorzystując dane z pętli indukcyjnych zamontowanych w asfalcie i pasach ruchu. Na podstawie tych danych automatycznie dostosowuje sygnalizację świetlną do panujących warunków ruchu oraz zapewnia operatorom systemu aktualne informacje, ostrzegając ich w przypadku występowania tendencji do zagęszczania się ruchu. Ponadto istnieje możliwość ręcznego sterowania sygnalizacją, co znajduje zastosowanie w sytuacjach nietypowych, na przykład w trakcie likwidowania skutków wypadków.

Łódzkie wdrożenie obejmowało także powstanie Systemu Informacji Pasażerskiej (tablice na 8 przystankach i w ponad 100 tramwajach), zainstalowanie 15 kamer monitoringu oraz stworzenie centrum sterowania ruchem.

Większe bezpieczeństwo

Rozwiązania IT wspomagają nie tylko sterowanie sygnalizacją świetlną. Nieocenioną pomocą dla firm zarządzających transportem miejskim są istniejące w Gdańsku i Wrocławiu radiowe sieci trankingowe Tetra. Pozwalają one na obserwację w czasie rzeczywistym położenia tramwajów i autobusów (odpowiadają za to moduły GPS umieszczone we wszystkich pojazdach) oraz na rozbudowaną komunikację centrali z prowadzącymi autobusy i tramwaje. "Tetra umożliwia nam nie tylko bezpośrednią łączność z pojazdami, ale i połączenia z precyzyjnie określonymi odbiorcami, na przykład tylko z kierowcami jednej linii. Dzięki temu, gdy na ulicy wydarzy się wypadek, możemy ich szybko poinformować o objazdach, minimalizując w ten sposób uciążliwe dla pasażerów opóźnienia" - wyjaśnia Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. eksploatacji i członek zarządu MPK we Wrocławiu.

Obecnie wrocławskie MPK przygotowuje się do poszerzenia funkcjonalności systemu o pełen monitoring pojazdów. "To duże przedsięwzięcie logistyczne i finansowe, ale mamy nadzieję, że w 2012 r. będzie już funkcjonować" - mówi Zdzisław Ferenz. Ta inwestycja wpisuje się w szersze plany miasta, dążącego do pełnej integracji łączności między transportem miejskim, policją i wszelkimi służbami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie miasta. Koszty użytkowania Tetry wynoszą obecnie we Wrocławiu około 0,5 mln zł rocznie (opłaty za stację bazową i obsługę systemu).


TOP 200