Wodowanie informatyki
- Czesław Stachowiak,
- 24.08.1998
Zdezagregowania celu na poziomie firmy - "redukcja nadmiernych zapasów surowców i wyrobów gotowych" - można dokonać, precyzując wymiernie (docelowe dla projektu) np. wymienione zależności:
- relację między wartością produkcji a wartością zapasów surowców
- relację między wartością zapasów surowców a kosztami ich dostaw i magazynowania
- procentowy podział zapasów surowców wg branżowych komórek zaopatrzeniowych
- stopień zabezpieczenia surowcowego produkcji
- relacje między wartością sprzedaży a wartością zapasów wyrobów gotowych
- procentowy podział zapasów wyrobów gotowych, np. w rozbiciu na magazyny obsługujące poszczególne rynki
- stopień i terminowość realizacji zamówień agentów pośredników i końcowych klientów przez magazyny i hurtownie firmowe
- stopień i terminowość realizacji zamówień sprzedaży przez produkcję.
Podstawowy efekt ekonomiczny projektu będzie więc wynikiem zmian np.:
- zasad zamawiania i dostarczania wyrobów gotowych do własnych hurtowni, pośredników itp.
- w ustalaniu popytu i współpracy z większymi stałymi klientami
- w typowaniu/konstruowaniu półfabrykatów dla magazynów (np. pod kątem ich większej uniwersalności)
- w organizacji zaopatrzenia (np. preferowanie długoterminowych kontraktów realizowanych w określanych doraźnie partiach).
Jasny cel + motywacja = zaangażowanie
Realizowane w Polsce projekty kompleksowej informatyzacji zarządzania w dużych firmach często "kuleją" z racji biernego i mało kreatywnego uczestnictwa w tego typu inwestycjach kierownictwa i pracowników funkcjonalnych firmy.
Omówione w artykule przykłady nie stanowią propozycji rozwiązań dla konkretnych przedsiębiorstw. Mają one jedynie zachęcić zarządy firm do wykorzystania metody zarządzania przez cele, w realizacji przedsięwzięć usprawniających organizację i zarządzanie, a w szczególności do definiowania projektów kompleksowej informatyzacji zarządzania. Konkretny i zgodny z obszarem odpowiedzialności kierownika lub pracownika funkcjonalnego cel, zharmonizowany z ekonomicznym celem projektu na poziomie firmy, poparty odpowiednią motywacją (patrz mój artykuł "Dylematy kierowników", CW nr 28/98), stanowi fundament dla sprawnej i skutecznej realizacji tego typu inwestycji. Bez zaangażowania i kreatywności ze strony kierownictwa firmy realizującej projekt, zawodzą nawet najdoskonalsze metodologie prowadzenia projektów, najbardziej renomowane firmy i niewiele w takiej sytuacji mogą pomóc zastępy drogo opłacanych konsultantów.
Czesław Stachowiak jest członkiem Towarzystwa Okrętowców Polskich "Korab" i właścicielem firmy CS-Consulting w Gdańsku, e-mail: [email protected]