Wodowanie informatyki

Marketing szkodliwy dla systemów klasy MRP II

Marketing dla systemów klasy MRP II w stylu "... nowoczesny kierownik nie czeka tygodniami na sprawozdania ze swoich oddziałów - ma je natychmiast, automatycznie sporządzone przez komputery pracujące w sieci, a zamówienia w jego firmie są składane w formie elektronicznej - za pośrednictwem EDI ... itd." to jedynie nieudolne naśladowanie kuszących obietnic firm oferujących systemy dziedzinowe.

Wdrożenie takich systemów wpływa bezpośrednio tylko na efekty informatyczne w działach/komórkach: finansowo-kosztowych, gospodarki materiałowej, kadrach i płacach itd., wspomagając/wyręczając pracowników tych działów od wielu prac administracyjnych i sprawozdawczych na rzecz kierownictwa/dyrekcji i instytucji zewnętrznych.

Koszty projektów informatyzacji zarządzania w małych i średnich firmach o nieskomplikowanych procesach zaopatrzeniowych, spedycyjnych lub produkcyjnych, realizowane na bazie systemów dziedzinowych, są porównywalne z uzyskiwanymi przez firmę oszczędnościami, wywołanymi efektami informatycznymi projektu i czasami redukcją zatrudnienia w skomputeryzowanych komórkach.

Tego typu inwestycje mogą być dla wymienionych, określonych firm wysoce rentowne, zwłaszcza jeżeli efektem wtórnym takich projektów jest poprawa skuteczności obowiązującego w firmie systemu organizacji i zarządzania ze względu na łatwiejszy i pełniejszy dostęp do informacji. Efekt ten jest stosunkowo często odczuwany przez firmę, ponieważ system dziedzinowy jest projektowany/adaptowany do tradycyjnych/obowiązujących metod organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem.

Jeżeli natomiast uwzględni się pełne koszty realizacji projektu wdrożenia systemu klasy MRP II i czas pracowników oraz koszt stały, związany z eksploatacją i rozwojem przez firmę tej klasy systemu (do 2% wartości sprzedaży - według szacunków z literatury tematu), to trudno oczekiwać, że mogą one być zrównoważone oszczędnościami, spowodowanymi efektami informatycznymi.

Taki projekt, którego celem są tylko efekty informatyczne, jest tym bardziej nieuzasadnioną ekonomicznie inwestycją, gdy w wyniku jego realizacji następuje zastąpienie systemem klasy MRP II systemów dziedzinowych. A jest to sytuacja typowa dla projektów realizowanych w dużych i średnich firmach, dla których systemy klasy MRP II są głównie przeznaczone.

Warto więc pamiętać, że celem skutecznego (z punktu widzenia sprzedawcy) marketingu jest skojarzenie oferowanego produktu z poczuciem szczęśliwości klienta, a nie rzeczowa prezentacja jego walorów i warunków uzyskania korzyści. Trudno się więc dziwić, że przed podpisaniem kontraktu firma oferująca system klasy MRP II, kusząc efektami informatycznymi i potencjalnymi możliwościami systemu, stara się unikać rozmów na temat czekających klienta zmian w organizacji i zarządzaniu firmą, umożliwiających racjonalizację procesów podstawowych - główne źródło efektywności tego typu inwestycji.

Wolnorynkowe uzasadnienie celów projektu

Banałem staje się już stwierdzenie, że jedyne, co jest stałe w firmie działającej w gospodarce wolnorynkowej, to konieczność ciągłych zmian poprawiających jej konkurencyjność i umożliwiających dalszy rozwój. Wdrożenie - wykorzystanie w praktyce systemu klasy MRP II - jest inwestycją, podczas której dokonuje się zmian w systemie informacyjnym, organizacji i zarządzaniu dla osiągnięcia przez firmę konkretnie sprecyzowanych celów. Analogicznie można zdefiniować projekty kompleksowej komputeryzacji w dużych przedsiębiorstwach, realizujących nietypowe lub niepowtarzalne procesy produkcyjne, bądź takie, w których dominuje produkcja jednostkowa wyrobów o wysokim stopniu złożoności.

Cele te powinny umożliwić/poprawić spełnianie przez firmę wymogów wolnorynkowych stawianych przez:

  • rynek w zakresie konkurencyjności produktów i obsługi klienta

  • inwestorów w zakresie zyskowności zaangażowanych przezeń kapitałów

  • kontrahentów i instytucje w zakresie realizacji zobowiązań finansowych.

TOP 200