Wizja Michała Boniego na temat informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego

Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego procedury powiadomienia i blokowania dostępu do bezprawnych danych, umożliwiającym osobom, które posiadają informację o bezprawnych treściach zamieszczonych w sieci Internet przesłania do usługodawcy tzw. wiarygodnej wiadomości w celu ich zablokowania.

Wprowadzenie regulacji dotyczących wyłączenia odpowiedzialności w przypadku świadczenia drogą elektroniczną usług w postaci dostarczania odnośników do stron internetowych oraz świadczenia usług wyszukiwania stron internetowych pod pewnymi warunkami określonymi w przepisach prawa.

Zobacz również:

  • Trzy lata nowego iMaca, a większego AiO nadal nie pokazano

Wprowadzenie nowych rozwiązań regulujących zasady dostępu i ponownego wykorzystywania zasobów wiedzy, obejmujących m.in. dane, raporty, opracowania, statystyki, ale także wyniki badań prowadzonych przez określone podmioty oraz zasobów kultury i oświaty, w tym podręczniki.

Określenie norm regulujących zasady udostępniania utworów, przedmiotów praw pokrewnych oraz chronionych baz danych generowanych bądź finansowanych przez podmioty publiczne oraz jednolitych zasad nabywania zasobów wiedzy przez podmioty publiczne.

Wprowadzone zostaną do polskiego porządku prawnego przepisy wdrażające dyrektywę audiowizualną w zakresie audiowizualnych usług medialnych na żądanie na minimalnym poziomie wymogów UE. Rozważa się wprowadzenie systemu monitoringu zgodności działań podmiotów na rynku z wymogami ustawy na zasadach koregulacji wraz z odejściem od pomysłu utworzenia nowego wykazu w KRRiTV.

Przewiduje się wprowadzenie zmian m. in. w zakresie przedmiotu prawa autorskiego, dozwolonego użytku, złagodzenia sankcji karnych, czy też okresu ochrony autorskich praw majątkowych.

Proponowane przez KE regulacje powinny przyczynić się do rozwoju handlu, zarówno wewnętrznego jak i transgranicznego. Stworzenie pozasądowego systemu rozstrzygania sporów może przyczynić się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa konsumentów, a przez to do rozwoju handlu online. Istnienie ujednoliconego systemu ADR może skutkować większym zaufaniem do dokonywania zakupów wewnątrz państw członkowskich, jako alternatywa dla sformalizowanego i często długotrwałego postępowania przed sądami cywilnymi.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji będzie wspierało Ministerstwo Sprawiedliwości we wdrożeniu dyrektywy w sprawie zwalczania niegodziwego traktowania w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci oraz pornografii dziecięcej.

Usprawnienie koordynacji informatyzacji państwa i rozwoju systemów teleinformatycznych instytucji realizujących zadania publiczne. Należy sformułować zasady organizacyjne oraz prawne spójnego systemu informatycznego państwa.

Dokonanie gruntownej analizy istniejących procedur pod kątem obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa. Konieczne jest opracowanie planu zmian legislacyjnych obejmujących nie tylko wprowadzanie nowych rozwiązań prawnych, ale również uwzględnianie w istniejących procedurach możliwości ich przetwarzania w sposób elektroniczny.

Uwspólnienie zasobów informacyjnych oraz danych referencyjnych.

Stworzenie podstawy prawnej dla rozwiązań technicznych umożliwiających zniesienie obowiązku składania przez obywateli odpisów aktów, kopii dokumentów i zaświadczeń stanowiących poświadczenie danych niezbędnych do dokonywania czynności przed organami administracji publicznej i usprawnienie działania organów bazujących na danych zawartych w rejestrach państwowych, w tym:

  • pracowanie zasad tworzenia i komunikowania się systemów teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne w celu zapewnienia ich spójności, standaryzacji i interoperacyjności;
  • dopuszczanie do realizacji tylko takich projektów, które spełniają wymagania w zakresie interoperacyjności, a także sukcesywna przebudowa w tym kierunku istniejących systemów rejestrowych podczas ich modernizacji;
  • zdefiniowanie rejestrów referencyjnych, wprowadzenie ich ewidencji, określenie zasad ich prowadzenia i konsolidacji oraz wprowadzenie zasad dostępu do rejestrów zawierających dane referencyjne.

Usprawnienie funkcjonowania Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej

w szczególności poprzez:

  • nałożenie na wybrane kategorie podmiotów publicznych obowiązku posiadania ustandaryzowanej elektronicznej skrzynki podawczej na ePUAP w celu umożliwienia złożenia wniosku do dowolnego podmiotu w wersji elektronicznej;
  • wprowadzenie jednolitego standardu wymiany danych w ramach administracji centralnej przez ePUAP;
  • połączenie ePUAP z rejestrami referencyjnymi i wykorzystywanie danych z rejestrów na etapie wysyłania pisma z ePUAP;
  • centralne wystawianie uniwersalnego formularza elektronicznego służącego do wykonywania dokumentów inicjujących sprawę, z możliwością kierowania tak wytworzonego dokumentu na elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP) podmiotu publicznego właściwego do rozpatrzenia sprawy, co spowoduje, że wszystkie podmioty publiczne posiadające konto na ePUAP, a będące właściwe do rozpatrzenia sprawy danego rodzaju będą musiały przyjmować wnioski w postaci elektronicznej;
  • rozwój koncepcji profilu zaufanego (profil zaufany dla podmiotów publicznych, podmiotów gospodarczych, profil zaufany na uczelniach - możliwość komunikacji kandydatów na uczelnie i studentów z uczelnią wyłącznie w postaci elektronicznej; wypracowanie podstaw prawnych do wykorzystania profilu zaufanego poza sektorem publicznym);
  • poszerzenie sieci punktów potwierdzeń profilu zaufanego;
  • wprowadzenie mierników poziomu wykorzystania ePUAP - dostarczenie informacji o sposobie i poziomie wykorzystania usług na ePUAP oraz zapotrzebowania na usługi.

Upowszechnienie realizacji opłat za czynności administracyjne drogą elektroniczną.

Wprowadzenie jednolitego systemu uwierzytelniania przed organami administracji publicznej.

Umożliwienie przechowywania kopii decyzji administracyjnych wystawionej na papierze w systemach teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania techniczne - rezygnacja z potwierdzania decyzji wystawianych za pomocą tych systemów własnoręcznym podpisem przez urzędnika.

Wdrożenie jednolitych systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji w podmiotach realizujących zadania publiczne.

Rozwijanie kompetencji informatycznych pracowników i kadry informatyków administracji publicznej.

Działy informatyki w administracji publicznej są bardzo często słabymi komórkami, nie mającymi wpływu na procesy biznesowe macierzystych instytucji, niedowartościowane personalnie, finansowo, bez długofalowych planów szkoleń i rozwoju karier zawodowych. Jest to jednym z powodów słabości projektowanych i wdrażanych aplikacji, opierania się na nieuzasadnionym finansowo outsourcingu. Należy więc stworzyć warunki do rozwoju kompetencji urzędników, wymiany doświadczeń osób odpowiedzialnych za procesy informatyzacyjne, nawiązywania wzajemnych kontaktów, pogłębienia współpracy, znajdowanie wspólnych rozwiązań prowadzących do integracji systemów administracji państwowej i przeciwdziałania ich silosowości.


TOP 200