Wizja Michała Boniego na temat informatyzacji i społeczeństwa informacyjnego
- Adam Jadczak,
- 15.02.2012, godz. 09:54
Handel elektroniczny i sektor ICT rozwijają się w Polsce dość wolno.
W 2011 r. wprowadzono jedno z najbardziej przyjaznych rozwiązań umożliwiających dostęp i ponowne wykorzystanie informacji publicznych. Jako podstawowy nośnik informacji publicznych do ponownego wykorzystywania przewidziano Biuletyn Informacji Publicznej oraz centralne repozytorium.
Informatyzacja
- Dotychczas informatyzowane były archaiczne procesy zadań publicznych, których realizacja opierała się na obrocie dokumentami utrwalonymi na nośniku papierowym i braku dostępności do informacji zgromadzonej w innych podmiotach publicznych, a niezbędnych do realizacji tego procesu.
- Dysproporcje między nowoczesnością systemów teleinformatycznych, a skostnieniem instytucji je wdrażających, wyrażające się nadmiernym przywiązaniem do "papieru" i niechęcią posługiwania się dokumentem w postaci elektronicznej.
- Istnieje wiele systemów teleinformatycznych określanych mianem "silosów informacyjnych", z których trudno podmiotom zewnętrznym pozyskiwać na drodze elektronicznej informacje niezbędne do sprawnej realizacji zadań publicznych.
- Braki kompetencyjne po stronie podmiotów publicznych w stosunku do branży ICT skutkujące zamawianiem nie tego czego tak naprawdę dany podmiot potrzebuje, za zbyt wygórowaną cenę, a na koniec powodujące przywiązanie podmiotu do wykonawcy w procesie utrzymania i modyfikacji zamówionego systemu.
- Brak warunków organizacyjnych i prawnych do współdzielenia zasobów infrastruktury oraz sieci, a także aplikacji pomiędzy różne podmioty publiczne, co skutkuje zwiększeniem kosztów utrzymywania systemów.
- Sektorowy podział środków finansowych na informatyzację uniemożliwiający skuteczną koordynację i efektywne wydatkowanie tych środków.
- Brak współdzielonego zasobu danych referencyjnych znajdujących się w rejestrach publicznych. Mała dostępność usług elektronicznych dla obywateli i przedsiębiorców, zarówno co ich rodzajów, jak i liczby podmiotów je świadczących, a już dostępne są wykorzystywane w zbyt małym zakresie.
Wyzwania w obszarze społeczeństwa informacyjnego i informatyzacji
- Wspieranie inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową w celu zapewnienia powszechnego, wysokiej jakości dostępu.
- Podniesienie poziomu motywacji, świadomości i umiejętności obywateli w zakresie wykorzystania ICT.
- Reforma procesu edukacji, poprzez budowanie kompetencji cyfrowych osób nauczających (m.in. nauczycieli, pracowników innych instytucji edukacyjnych i kultury, pracowników organizacji pozarządowych), powszechny program edukacji cyfrowej oraz stworzenie nowoczesnej sieciowej infrastruktury i zasobów edukacyjnych.
- Wspieranie dostosowywania stron internetowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz użytkowników starszego sprzętu lub oprogramowania.
- Zwiększenie ilości zasobów publicznych (m.in. zasobów edukacyjnych, zbiorów dziedzictwa, publikacji naukowych i treści mediów publicznych) dostępnych w Sieci, w celu zapewnienia podaży treści wysokiej jakości.
- Wdrożenie mechanizmów nowoczesnej debaty społecznej i komunikacji państwa z obywatelami, obejmujące zmianę procedur administracyjnych, wspartą wykorzystaniem narzędzi ICT.
- Istnieje potrzeba uregulowania następujących zasad: procedur powiadomienia i blokowania dostępu do bezprawnych danych, odpowiedzialności usługodawców z tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną, które nie uwzględniają wyłączeń odpowiedzialności usługodawcy o sytuacje "pośredniczenia" w dostępie do cudzych danych poprzez zamieszczanie odesłań do stron WWW, gdzie znajdują się te treści, wykorzystywania publicznych zasobów wiedzy, będących w posiadaniu podmiotów publicznych oraz innych podmiotów wykonujących zadania publiczne, dotyczących audiowizualnych usług medialnych (filmy z sieci, VOD, streaming online), prawa autorskiego niedostosowanego do potrzeb społeczeństwa cyfrowego, w tym kwestii podstawowych takie jak: pola eksploatacji, zakres dozwolonego użytku czy przepisy karne. dochodzenia należności w transakcjach transgranicznych oraz niejednolitego prawa konsumenckiego w krajach Unii Europejskiej (propozycja KE dotycząca Dyrektywy w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów).
- Zintegrowanie dziedzinowych systemów teleinformatycznych w sposób umożliwiający realizację drogą elektroniczną horyzontalnych procesów zachodzących w administracji.
- Zapewnienie dostępu drogą elektroniczną do danych gromadzonych w rejestrach państwowych dla obywateli i uprawnionych urzędników.
- Udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej świadczonych drogą elektroniczną.
- Spowodowanie zmniejszenia liczby wizyt obywateli w urzędzie oraz ograniczenie korespondencji w postaci tradycyjnej w przypadku najczęściej załatwianych spraw przez obywateli i przedsiębiorców (80% wszystkich kontaktów).
- Spowodowanie eliminacji wymiany pomiędzy urzędami dokumentów jawnych w postaci papierowej.
- Zmniejszenie przynajmniej o 10% kosztów ponoszonych na utrzymanie infrastruktury informatycznej wspierającej działania administracji.
- Podniesienie poziomu bezpieczeństwa informacji i ochrony prywatności w systemach sieciach teleinformatycznych.
Zobacz również: