Transfer odpowiedzialności
- Adam Jadczak,
- 26.05.2009
Jednym z najbardziej newralgicznych procesów związanych z outsourcingiem rozwoju oprogramowania, jest określenie roli i zakresu transferu. Sprawne jego przygotowanie może przynieść znaczne korzyści.
Zobacz więcej:
Podstawą jest dobry plan
Jeśli patrzymy na przykłady outsourcingu tworzenia oprogramowania, zazwyczaj widzimy pewną organizację, która zamierza - w ramach wewnętrznej reorganizacji, czy też szukania oszczędności - zlecić te usługi podwykonawcy. Transfer to proces, który pozwala na to, aby taka sytuacja w ogóle mogła zaistnieć, została przeprowadzona sprawnie i z korzyścią dla obu stron. Dostawca usług outsourcingowych rozmawiając z klientem, mówi o tzw. transferze, czyli o przekazaniu części praw i odpowiedzialności za proces z organizacji macierzystej do organizacji firmy zewnętrznej.
- identyfikacja kluczowych obszarów transferu;
- ocena ich złożoności i przyporządkowanie ich określonym zespołom transferującym;
- określenie warunków, po zapewnieniu których można uznać, że transfer pewnego etapu został zakończony; warunki te należy określić w rozmowach klient-dostawca.
To zwykle dostawca usług outsourcingowych przygotowuje plan transferu. Składa się na niego kilka elementów: identyfikacja obszarów transferu; ocena złożoności obszarów wytypowanych do niego i przyporządkowanie ich określonym tzw. zespołom transferującym. Dodatkowo obejmuje określenie warunków, po zapewnieniu których można uznać, że transfer każdego z etapów został zakończony sukcesem.