Transfer odpowiedzialności
- Adam Jadczak,
- 26.05.2009
W przypadku oprogramowania, identyfikację obszarów do transferu naturalnie narzuca architektura systemy. Jest on bowiem dzielony na podsystemy, a te na poszczególne moduły. Poza tym obszary przeznaczone do transferu można podzielić na: architekturę wysokopoziomową - komponenty i relacje miedzy nimi; projektowanie i tworzenie aplikacji; testy tworzonej aplikacji (podstawowym standardem dla testowania oprogramowania jest IEEE 829 - 1998) oraz testy integracyjne. Warto przygotować listę etapów, które będzie trzeba "odhaczać" w miarę postępowania transferu.
Być jak cień...
Zobacz więcej:
W tym momencie bardzo ważne jest określenie warunków, po zapewnieniu których zakończony zostanie transfer. Jest to o tyle ważne, że trzeba je następnie zakomunikować klientowi firmy outsourcingowej. Najbardziej typowym warunkiem jest przekazanie wiedzy. Często jest to odbycie szkoleń i prezentacji. Dotyczą one jednak jedynie wiedzy na temat produktu, który podlega transferowi. W przypadku zaś kluczowych osób w procesie tworzenia oprogramowania po stronie klienta, w projekcie transferu pojawia się konieczność zastosowania tzw. shadowingu. Na tym etapie transferu - równolegle z pracownikami klienta - zaczynają wówczas pracować specjaliści firmy outsourcingowej. Stopniowo przejmują oni coraz więcej odpowiedzialności. Na tym etapie ważne jest zaangażowanie po stronie klienta i faktyczne zdecydowanie, co do przeprowadzenia transferu.
... ale bardziej elastyczny
czasu pod koniec transferu powinno angażować już tylko kluczowe osoby po stronie klienta. Pozostali powinni wcześniej zostać uwolnieni od dotychczasowych obowiązków.