Telefonia IP głos z wartością dodaną

Potrzebne są bramy

Telefonia IP głos z wartością dodaną

Ilustracja zmienności opóźnienia (jitter)

Wdrażanie technologii VoIP lub funkcji telefonii IP wymaga instalacji na styku sieci pakietowej i sieci publicznej PSTN dodatkowych bram głosowych MGW (Media Gateway) w standardzie H.323/PSTN lub nowszym SIP/PSTN. Stanowią one kluczowy element telefonii IP i zapewniają dwukierunkowe translacje między siecią o charakterze pakietowym a siecią publiczną PSTN. Ich zadanie polega na przeźroczystej komunikacji (translacja protokołów, nawiązanie połączenia, przeformatowanie informacji niespójnych) między wszystkimi typami terminali komunikacji głosowej (telefony analogowe, telefony cyfrowe, stacje robocze). Bramy i protokoły są potrzebne tylko wtedy, gdy użytkownicy komunikują się przez sieci niespójne - inne niż pakietowe. Obecnie nadal jest używana wersja 2 standardu H.323, chociaż w nowszych rozwiązaniach centralowych IP PABX coraz częściej spotyka się protokół SIP (Session Initiation Protocol), a dodatkowo także inne sposoby wspomagania transportu, zgodne z protokołami: MGCP (Media Gateway Control Protocol) i MEGACO (Media Gateway Control).

Standardy współpracy

Telefonia IP głos z wartością dodaną

Migracja do sieci IP (Avaya)

Podstawą komunikacji głosowej i multimedialnej przez sieci pakietowe jest standard H.323, stanowiący ogniwo między siecią pakietową (sieci WAN, lokalne LAN, intranety firmowe, Internet) a sieciami z komutowaniem kanałów, takimi jak PSTN. W sytuacji typowej poszczególne elementy systemu H.323 mogą kontaktować się za pomocą protokołów TCP/IP lub UDP/IP, jednakże jedynie tandem protokołów IP/UDP (User Datagram Protocol) jest odpowiedni do aplikacji VoIP (brak retransmisji błędnie przekazywanych pakietów, której wpływ jest szkodliwy w aplikacjach czasu rzeczywistego).

Standard H.323 oraz jego następca SIP (Session Initiation Protocol) oparty na języku HTML tworzą podstawę do działania telefonii IP (VoIP) oraz stanowią integralną część operacji wideokonferencyjnych. Umożliwiają realizację kilku odmian aplikacji głosowych, które mogą obejmować: wyłącznie głos (dźwięk), głos razem z danymi w przekazach pakietowych, a także łączny transport głosu, danych i obrazu, czyli przekaz multimedialny.

Przyspieszenie we wdrażaniu telefonii IP nastąpiło po zatwierdzeniu przez ITU-T (2000 r.) jednolitego standardu H.248, który rozwiązuje problem współdziałania sieci z komutowaniem kanałów z sieciami pakietowymi z protokołem IP. Standard ten stał się podstawą w rozszerzaniu usług multimedialnych przez sieć Internetu, ograniczanych do tej pory niejednoznacznością działania bramek głosowych MGW (Media Gateway). Ponadto umożliwia on skalowanie bramek IP celem bezkonfliktowego przekazu usług i aplikacji przez sieci pakietowe IP do sieci PSTN - dla wszelkiego rodzaju usług głosowych (VoIP), transmisji faksowych, obrazowych czy transportu danych w czasie rzeczywistym.

Problem utrzymania właściwej jakości głosu w sieciach IP nabiera coraz większej wagi w wyniku narastającego ruchu danych w sieciach i Internecie, a także przeplatania się usług głosowych inicjowanych przez telefon cyfrowy IP z przekazem danych sieci pakietowej. Protokół H.248, chociaż nie ingeruje bezpośrednio w protokoły sygnalizacyjne H.323 do zestawiania i kontroli realizacji przekazów VoIP, to rozszerza funkcje tego protokołu H.323 o dodatkowe elementy - niezbędne do lepszego transportu w czasie rzeczywistym.

Firmowe nowości telefonii IP

Seria 3Com VCX

Telefonia IP głos z wartością dodaną

Skalowanie i redundancja platformy CallManager

Funkcje telefonii IP firma 3Com oferuje wraz z produktami VCX, których przeznaczeniem jest transport IP głosu i danych. Najnowszy moduł telefoniczny 3Com VCX 5.0 IP Telephony, działający na linuksowych serwerach z protokołem SIP (Session Initiation Protocol), stanowi platformę telefoniczną dla dużych przedsiębiorstw, zatrudniających powyżej 400 pracowników. Korzystając z platformy, można telefonicznie powiadamiać klientów o otrzymywanych e-mailach, odsłuchiwać dołączone do poczty wiadomości głosowe, przekierowywać je na telefony komórkowe lub domowe oraz organizować wideokonferencje z identyfikacją osoby inicjującej połączenie. W październiku tego roku firma przedstawiła kilka kolejnych systemów telefonicznych IP: najmniejszy NBX V3000 IP Telephony - wchodzący w skład Convergence Applications Suite - przeznaczony dla niewielkich organizacji (do 40 użytkowników), większy NBX SuperStack 3 IP Telephony - do obsługi firm średniej wielkości (od 40 do 400 użytkowników) oraz system NBX 100 IP Telephony - dla firm zatrudniających do 200 pracowników. Rozwiązania te stanowią rozszerzenie telefonicznych platform firmowych IP SuperStack 3 NBX IP PBX (VoIP), oferowanych dla dużych korporacji z możliwością zarządzania do 1500 terminali.

Avaya IP Compact Office

Firmowe systemy Avaya zapewniają konwergentną transmisję głosu i danych w sieciach IP przedsiębiorstwom z sektora SOHO oraz pozwalają optymalizować opłaty telefoniczne (jak podaje producent - redukcja nawet o 70%) - dzięki zastosowaniu technologii VoIP. Dla średnich i dużych przedsiębiorstw Avaya ma grupę produktów centralowych telefonii IP z serii Enterprise Class IP Solution (ECLIPS), umożliwiających zarządzanie siecią IP wraz z utrzymaniem odpowiedniej jakości QoS dla głosu. Zastosowane w systemie techniki IEEE 802.1p/Qtagging i DiffServ cechujące pakiety głosowe, pozwalają za pomocą protokołu rezerwacji zasobów RSVP (Resource Reservation Protocol) na priorytetowe traktowanie głosu w sieciach. Ta operacja skutkuje podniesieniem jakości transmisji głosu przez sieć i uzyskanie większej niezawodności podczas transportu sygnałów głosowych.

Niewielkim firmom Avaya oferuje nowy system telefonii IP Compact Office 401, który zapewnia dostęp do Internetu, obsługę pracowników domowych, pocztę głosową oraz inne funkcje telefoniczne - z możliwością obsługi do czterech telefonów cyfrowych, czterech telefonów analogowych i czterech telefonów IP. Rozwiązanie łączy w jeden system routery, zapory, serwer DHCP i bramki VoIP z obsługą poczty głosowej. System można elastycznie konfigurować i dopasowywać do potrzeb klienta. Może on funkcjonować zarówno w charakterze systemu IP, jak i jako zakładowa centrala abonencka PABX z komutacją łączy, przy czym do systemu można również podłączać układy alarmowe i wideokamery używane do ochrony kas przed kradzieżą.


TOP 200