Telefon zawsze pika dwa razy

Produkt z doświadczeń

Od roku możliwość obsługi rachunków bankowych przez SMS zyskali klienci ING Banku Śląskiego. Wysyłając wiadomość tekstową, mogą sprawdzić saldo rachunku, zapoznać się z historią dokonywanych operacji bankowych i zrealizować przelew środków z rachunku. Komunikacja z centrami wiadomości SMS jest oparta na protokole TCP/IP. Serwer bankowy jest połączony z serwerami operatorów GSM poprzez dzierżawione łącza stałe z zastosowaniem szyfrowania za pomocą IPSec.

System obsługi poprzez SMS został wdrożony przez 2Si SA. Przy wykorzystaniu doświadczeń powstałych w trakcie tego wdrożenia i projektu realizowanego dla banku GBG 2Si zbudowała system Mobile Commander, umożliwiający bezpośrednie podłączenie do centrum SMSC operatorów. System nie jest jednak wyłącznie "maszynką" do wysyłania SMS-ów. Podejmuje określone działania w odpowiedzi na odebrane wiadomości. Pozwala na integrację poprzez replikację informacji między bazami danych, wykorzystanie mechanizmów ODBC, pobieranie informacji z plików tekstowych.

Możliwe jest także wykorzystanie narzędzi, takich jak IBM MQSeries, BEA Tuxedo, MSMQ, MS BizTalk. System działa pod kontrolą Windows NT 4.0 Server lub Windows 2000 Server i współpracuje z bazami danych Oracle (8i lub 9i) oraz MS SQL 2000.

Obecnie firma współpracuje z jednym z banków i operatorem komórkowym nad projektem szyfrowania komunikatów przesyłanych SMS-ami. "W tym celu zostanie wykorzystana technologia SIMToolkit. System bankowy, generując informację do wysłania, zaszyfruje ją, w tej postaci przejdzie ona przez nasz Mobile Commander i SMSC operatora, skąd trafi na telefon komórkowy odbiorcy. Na karcie SIM zostanie wcześniej umieszczona aplikacja, która odszyfruje wiadomość" - opowiada Maciej Leks, specjalista ds. systemów integracyjncyh w Centrum Kompetencyjnym Aplikacji Biznesowych 2Si SA.

Technologia SIMToolkit sprawdza się jednak - ze względu na wysokie koszty projektu - wyłącznie w przedsięwzięciach realizowanych na dużą skalę. "W mniejszych zastosowaniach lepsza jest Java" - uważa Jerzy Kowalski z firmy m-Soft, która pracuje nad taką aplikacją. Jeszcze innym rozwiązaniem bezpiecznego dostępu do informacji jest mariaż technologii SMS i WAP. System informatyczny może generować wiadomość tekstową wysyłaną na telefon komórkowy z żądaniem wejścia na strony WAP. O bezpieczeństwo zadba protokół WTLS.

Z wizytą u operatora

Łącze operatora pozwala na przesyłanie wiadomości w formie elektronicznej prosto do serwerów SMSC. Operatorzy przyłączają sieci klientów do swoich sieci za pomocą łączy X.25 lub Frame Relay. Teoretycznie wydajność SMSC to ok. 160 wiadomości na sekundę. W praktyce - na skutek zastosowania rozwiązań pośredniczących, takich jak rozmaite bramki - osiągnięcie wydajności na poziomie 20 SMS-ów na sekundę należy uznać za sukces. Z doświadczeń firm obsługujących głosowania w popularnych programach telewizyjnych i radiowych wynika, że czasem 20 SMS-ów na sekundę nie wystarcza. W pewnych przypadkach z ograniczeniem przepustowości można sobie poradzić, wykorzystując funkcję hurtowego wysyłania SMS-ów - wiadomość o tej samej treści zostaje rozesłana jednocześnie na maksymalnie 10 numerów telefonów komórkowych.

Uzyskanie zgody operatora na instalację bezpośredniego połączenia z SMSC nie jest łatwe. Decyduje liczba SMS-ów, jaką klient zamierza wysłać. Jeśli nie jest ona bardzo duża, pomóc mogą jedynie pozycja rynkowa i prestiż firmy. Jeśli firma chce przez SMSC tylko wysyłać wiadomości, wystarczy połączenie z jednym operatorem. Jeśli w grę wchodzi również odbiór SMS-ów, wówczas konieczne jest połączenie z centrami wszystkich operatorów. Pewnym rozwiązaniem problemu jest usługa przesyłania (forward) wiadomości. Firma instaluje połączenie z jednym operatorem, który aktywuje dodatkowy numer telefonu, na który mogą przychodzić odpowiedzi ze wszystkich sieci. Z tego numeru są one przesyłane z powrotem łączem między SMSC a systemem firmowym.

Niebagatelny problem stanowią specyficzne protokoły wykorzystywane przez poszczególnych operatorów do komunikacji z SMSC. Każdy stosuje rozwiązanie innego producenta, a co za tym idzie, również inny protokół.

"Operatorzy modyfikują protokoły, a to wymusza zmiany w modułach zapewniających komunikację z SMSC" - twierdzi Mariusz Kokoszkiewicz, dyrektor działu IT firmy Webtel, która oferuje system Unicall WebSMS. Firma obsługuje m.in. program lojalnościowy Philip Morris (uczestnicy otrzymują informacje za pośrednictwem SMS) oraz trwającą właśnie kampanię reklamową Adidasa.

Operator sieci Era zmodyfikował niedawno interfejs udostępniany pod nazwą Era API. Nowa wersja interfejsu daje większe możliwości w zakresie raportowania. "W większości konkursów istotną rolę odgrywa czas wysłania SMS-a. Ze względu na rozmaite opóźnienia w przekazywaniu wiadomości zdarza się, że SMS wysłany wcześniej przychodzi po wiadomości, którą wysłano później. Tymczasem decydować ma czas wysłania SMS-a. Istotna jest również informacja o statusie i czasie dotarcia SMS-a do użytkownika telefonu. Era API w poprzedniej wersji nie pozwalał na uzyskanie informacji o czasie dotarcia wiadomości. Teraz to uległo zmianie" - mówi Mariusz Kokoszkiewicz.


TOP 200