Telefon zawsze pika dwa razy

Integracja specjalizowanych rozwiązań do masowej wysyłki SMS-ów z aplikacjami biznesowymi na ogół nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem od strony technicznej. Najtrudniej o pomysł, jak wykorzystać ten tani i szybki sposób komunikowania się z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi.

Integracja specjalizowanych rozwiązań do masowej wysyłki SMS-ów z aplikacjami biznesowymi na ogół nie jest skomplikowanym przedsięwzięciem od strony technicznej. Najtrudniej o pomysł, jak wykorzystać ten tani i szybki sposób komunikowania się z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi.

Telefon zawsze pika dwa razy

SMS w Polsce i na świecie

W Poznaniu można zamówić taksówkę, w Liverpoolu oddać głos w wyborach samorządowych, w Dublinie otrzymać darmowego drinka w sieci pubów rodziny McGowan, a w Rzeszowie poznać wyniki egzaminów z matematyki. W całej Polsce policjanci mogą sprawdzić, czy zatrzymany samochód nie figuruje na liście pojazdów skradzionych. Na całym świecie można sprawdzić podejrzane transakcje dokonane z wykorzystaniem karty kredytowej. W tym celu wystarczy wysłać z telefonu komórkowego SMS-a, krótką wiadomość tekstową, 160 znaków "czystego" tekstu.

Sukces SMS-owych głosowań w programach typu reality show rozbudził nadzieje na szybkie zyski. W krótkim czasie wiele krajowych firm stworzyło dedykowane systemy do masowej wysyłki SMS-ów. W obsługę tej technologii wzbogacili swoje produkty dostawcy mających kilkuletnią historię systemów komunikacyjnych głosowych i faksowych. Dotychczas zrealizowano co najmniej kilka ciekawych projektów wykorzystujących SMS-y. Większość tych implementacji w polskich przedsiębiorstwach powstała przy minimalnym zaangażowaniu finansowym.

Listonosz SMS-ów

Najprostsze usługi związane z biznesowym wykorzystaniem SMS-ów polegają na jednorazowym wysłaniu wiadomości do określonej grupy odbiorców - klientów, partnerów lub pracowników. Zainteresowana firma dostarcza usługodawcy, działającemu w porozumieniu z operatorem, listę z numerami telefonów (najczęściej w postaci pliku tekstowego lub Excela), na które ma zostać dostarczona wiadomość.

<div class="tabelka">Radio Taxi, proszę nie czekać...

Telefon zawsze pika dwa razy
Choć zamówienie taksówki przez telefon nie nastręcza obecnie - poza specjalnymi okazjami, takimi jak zbliżający się sylwester - zbyt wielu trudności, firma One-2-One postanowiła opracować system umożliwiający zamawianie taksówek za pośrednictwem SMS-ów. Wiadomość z telefonu komórkowego można dyskretnie wysłać tuż przed zakończeniem oficjalnego spotkania czy seansu w kinie. Usługa jest dostępna od kilku tygodni w Poznaniu. W ciągu najbliższych miesięcy pojawi się także w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Łodzi. Na terenie wszystkich miast będzie obowiązywać ten sam, skrócony numer telefonu.

Zamówienie taksówki polega na wysłaniu wiadomości zawierającej nazwę miasta, adres oraz ewentualnie wybraną przez klienta godzinę (domyślnie taksówka zamawiana jest "na już"). Z centrum SMSC operatorów komórkowych wiadomość przechodzi przez aplikację działającą na serwerze One-2-One, gdzie zostaje przekształcona z wykorzystaniem technologii XML i za pośrednictwem VPN trafia do systemu współpracującej z firmą w danym mieście korporacji taksówkowej. Na razie One-2-One zamierza w jednym mieście współpracować tylko z jedną korporacją. "W rozwiązaniu przyjętym w Poznaniu wiadomość SMS wysłana przez klienta pojawia się na ekranie telefonistki, która po przyjęciu przez kierowcę zlecenia wysyła tą samą drogą potwierdzenie. Pasażer otrzymuje SMS-a z potwierdzeniem wysłania taksówki, zawierającego markę samochodu i jego numer boczny. W kolejnych projektach chcemy bardziej zautomatyzować ten proces" - tłumaczy Tomasz Długiewicz, prezes One-2-One. Zlecenie wysłane przez SMS ma trafiać bezpośrednio na terminale zainstalowane w samochodach. Informacja o przyjęciu zlecenia sprawi, że system automatycznie wygeneruje potwierdzenie. Użytkownicy systemu mogą zarejestrować się w serwisie taxi.supersms.pl. Dzięki temu możliwe jest stworzenie profili miejsc, z których najczęściej jest zamawiana taksówka, i przypisanie im kodów literowych. Wówczas zamówienie można złożyć, wysyłając wiadomość o treści np. TAXI A.</div>

Na rynku jest dostępnych co najmniej kilka systemów usprawniających masową wysyłkę SMS-ów. Oprogramowanie instalowane na firmowym serwerze zawiaduje korespondencją wychodzącą i przychodzącą oraz raportami dotyczącymi wysyłki. Ten sposób wysyłania SMS-ów służy organizowaniu konkursów, quizów, głosowań, wspiera prowadzenie programów lojalnościowych, wreszcie pozwala szybko i tanio komunikować się z pracownikami działającymi w terenie.

Bodaj najczęściej firmy zdają się na outsourcing. "Klient otrzymuje prosty interfejs do generowania SMS-ów, interfejs do monitorowania działania systemu, przebiegu kampanii, przeglądania danych statystycznych i rankingów w przypadku organizowania konkursów" - mówi Jacek Diehl, dyrektor zarządzający firmy DCS Computer Consultants Group, obsługującej przy wykorzystaniu swojego systemu Applan konkursy i głosowania SMS-owe, m.in. dla RMF FM, Tele-audio/Polsat, Coca-Coli. DCS utrzymuje również bramkę internetową Idei. "Za rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z transmisją wiadomości i zwalczenie problemów technicznych na styku z operatorem odpowiada wyspecjalizowany w tym zakresie dostawca usług" - zachwala outsourcing Jacek Diehl. Udostępniane interfejsy są na tyle łatwe w obsłudze, że po krótkim przeszkoleniu pracownik nie będący programistą może samodzielnie konfigurować przebieg konkursów, quizów i zasady innych serwisów SMS.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200