TV jednak internetowa

Państwowa TVP

Trudno powiedzieć, jaką strategię internetową obrała TVP. W zeszłym roku dokonano integracji dwóch istniejących wcześniej portali - interaktywnego portalu iTVP.pl i klasycznego TVP.pl. Ani graficznie, ani funkcjonalnie TVP.pl nie dorównuje treściom oferowanym przez Ipla i Onet.tv. Prezentuje obraz wideo pośledniej jakości i wielkości dwóch znaczków pocztowych, nie udostępniając użytkownikom podstawowych możliwości serwisów społecznościowych. Nie pozwala na dodawanie komentarzy ani komunikację na żywo ze znajomymi w trakcie trwania programu, za to często na pierwszy plan wybija się zakładka cennik lub okienko informujące widzów, że obejrzenie danego programu wymaga uiszczenia odpowiedniej należności. Z drugiej strony, TVP posiada największe zasoby programowe i największe możliwości stworzenia najbardziej na rynku konkurencyjnej oferty.

167 mln zł

to wartość przychodów firm IT z sektora media, które wzięły udział w rankingu Computerworld TOP200.

Ipla jest jedyną na razie platformą telewizji internetowej, która wymaga od użytkowników zainstalowania dedykowanego odtwarzacza multimediów, stworzonego specjalnie na potrzeby tego projektu. "To była odważna decyzja, ale dziś oceniam, że dobra. Największy serwis publikujący materiały premium wideo na świecie. Hulu.com, będący własnością trzech dużych stacji telewizyjnych, wprowadził ostatnio aplikację dla użytkowników, co potwierdza, że nie idziemy tą drogą całkowicie osamotnieni. Było nam o tyle łatwiej podjąć taką decyzję, że nie musieliśmy sobie zadawać - jak musiałby Onet.tv - pytania, czy aplikacja nie skanibalizuje nam oglądalności portalu" - mówi Marcin Pery.

Porządki wewnętrzne

W tej chwili największym wyzwaniem dla wszystkich telewizji internetowych są systemy archiwizacji, dystrybucji i zarządzania treścią, które rozwiązywałyby problem skalowalności gnębiący posiadaczy potężnych archiwów multimedialnych, i pozwalały na nieprzerwaną transmisję zróżnicowanych materiałów wysokiej jakości do indywidualnych odbiorców o zindywidualizowanych gustach. Zainteresowanie takimi systemami wyrażają dziś już nie tylko najwięksi gracze na rynku nadawców telewizyjnych, ale i telewizje regionalne.

"Od początku 2008 r. na rynku mediów cyfrowych obserwujemy też silny nacisk na wdrożenia systemów podnoszących jakość i efektywność obsługi klientów i zmniejszające jej koszty. Pojawiają się projekty i zapytania dotyczące obszaru CRM, samoobsługi klientów przez kanały mobilne i elektroniczne - WWW i IVR. Braliśmy udział w tego rodzaju przedsięwzięciach realizowanych dla Polsatu Cyfrowego i telewizji n" - mówi Dariusz Janeczko, odpowiadający za sektor medialny w Infovide-Matrix.

Coraz większe jest także zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi kompleksowe zarządzanie prawami autorskimi, które daje się zauważyć w Telewizji Polskiej. TVP ma niezwykle bogate archiwa i w zasadzie monopol na pewne materiały, a z jej archiwów korzystają niemal wszystkie stacje telewizyjne. Każdorazowa emisja tego rodzaju materiałów wymaga odprowadzenia tantiem z tytułu praw autorskich. Nad wdrożeniem tego rodzaju systemu zastanawiają się właśnie na Woronicza. Rozwiązałby on być może częściowo problem braku dostępu do wielu materiałów.


TOP 200