System bez wyjątków
- Kazimierz Schmidt,
- 06.02.2006
Wyobraźmy sobie jednak, że wyżej opisany proces załatwiania mojej sprawy może być realizowany w całości elektronicznie. Urząd zakupił system informatyczny, który pozwala na przesyłanie dokumentów elektronicznych pomiędzy kolejnymi uczestnikami obiegu dokumentów. E-mail, który trafił na adres urzędu podany w Biuletynie Informacji Publicznej, nie jest drukowany, tylko przesyłany do dekretacji dyrektora wydziału w wersji elektronicznej. Dyrektor dekretuje e-maila na naczelnika wydziału X, ten na właściwego referenta itd. Ale co będzie w przypadku, gdy jeden z uczestników procesu nie używa komputera bo… bo nie. Pół biedy, jeśli jest to referent, od którego w urzędzie niewiele zależy. Ale co będzie w przypadku, gdy jest to ktoś z kadry kierowniczej? Na przykład naczelnik wydziału, dyrektor, burmistrz, minister… W takim przypadku cały misternie utkany w systemie informatycznym obieg elektroniczny zatrzymywałby się na tej jednej osobie.
Załóżmy, że mamy zainstalowany supersystem informatyczny i zaczyna się obieg taki jak opisany w przykładzie powyżej:
- Kancelaria przesyła dokument elektroniczny do dyrektora;
- Dyrektor do naczelnika wydziału X;
- Naczelnik do referenta swojego wydziału;
- Referent przygotowuje odpowiedź w wersji elektronicznej i przesyła ją do dyrektora;
- Dyrektor przekazuje dokument elektroniczny do naczelnika wydziału Y;
- Ten zaś… drukuje dokument i pisze dekretację odręcznie na wydruku;
- Odpowiedź z wydziału Y przychodzi do dyrektora na papierze;
- Itd.
Dzisiaj, jeżeli nawet jakiś urząd odważy się na informatyzację, to po:
- zainwestowaniu w sprzęt (komputery osobiste, serwer, biblioteka taśmowa);
- zainwestowaniu w oprogramowanie pecetów;
- zainwestowaniu w system do zarządzania obiegiem dokumentów uwzględniający skomplikowane normy postępowania z dokumentacją elektroniczną<sup>9</sup>;
- przeprowadzeniu szkoleń pracowników;
Dla większości ludzi czytanie z ekranu komputera jest bardzo niewygodne. Zwłaszcza jeżeli dysponują oni wysłużonymi monitorami 15-calowymi. A stąd naturalna potrzeba drukowania. A skoro już jest wydrukowane, to przecież można nanieść uwagi odręcznie na wydruku. A potem może nie być czasu przepisać tego wszystkiego do systemu. Zwłaszcza jeśli czekają już kolejne sprawy. Jeżeli do tego dołożymy przepisy prawa, które i tak każą zakładać teczki (te fizyczne - nie tylko "elektroteczki") i Kowalskiego z wydziału Y, który wywalczył sobie, że nie musi używać komputera, to nie dziwmy się urzędom, że nie jest tam tak nowocześnie, jakbyśmy sobie tego życzyli. Nie było nowocześnie w Sejmie, a co dopiero w "takiej gminie".
Dzisiaj jest tak, że nawet ten zinformatyzowany, nowoczesny urząd dostaje większość korespondencji, tzw. wszczynającej sprawy, na papierze. Papierze, na którym tekst został wyprodukowany w innym nowoczesnym urzędzie za pomocą edytora tekstów! Potem urząd A skanuje ten papier i ręcznie dopisuje do owego skanu metadane. A potem sam produkuje papier, który wysyła w odpowiedzi do urzędu B. Tamten skanuje... itd., itp. Przyznam, że wcale nie zachodzę w głowę, dlaczego tak jest. To już wiem i mam nadzieję, że częściowo choćby opisałem w powyższym tekście. Co można jednak jeszcze więcej zrobić poza napisaniem tego artykułu? Może ktoś mi podpowie.
Kazimierz Schmidt jest doradcą Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych
<sup>1</sup>http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf (Biuletyn nr 2844/IV)
<sup>2</sup> Elżbieta Andrukiewicz, Dokument elektroniczny: definicje formaty podpis, eAdmninistracja nr 1 listopad/grudzień 2005, ISSN 1895-1392
<sup>3</sup> Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Wrota Polski - Produkty końcowe: 1. Lista usług do wdrożenia w pierwszej kolejności,http://www.mnii.gov.pl/mein/_gAllery/64/53/6453.pdf
<sup>4</sup> §4.1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05.12.2000 r. w sprawie sposobu pobierania opłaty skarbowej (DzU Nr 1<sup>10</sup>, poz. 1176 z późn. zm.)
<sup>5</sup> celowo komplikuję tę drogę ze względu na to, że w przypadku nietypowej sprawy tak może się zdarzyć
<sup>6</sup> zobacz:
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów ow z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (DzU z dnia 31 grudnia 1999 r.);
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla zespolonej administracji rządowej w województwie (DzU Nr 161, poz. 1109);
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (DzU z dnia 28 grudnia 1998 r.) oraz instrukcje kancelaryjne wydane na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (DzU Nr 167, poz. 1375).
<sup>7</sup> Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (DzU z 2002 Nr 171, poz. 1396 z późn. zmianami): Art. 52. 1. Kto, posiadając szczególny obowiązek ochrony materiałów archiwalnych, uszkadza je lub niszczy, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
<sup>8</sup> zob. Aleksandra Paulska, Sterty papierów zamiast e-maili, Rzeczpospolita nr 305, 30.12.2005, dodatek/Warszawa
<sup>9</sup> Zainteresowanych odsyłam do:
l norma PN-ISO 15489-1
l Design Criteria Standards for Electronic Records Management Software Applications, Department of Defense, Washington 2002,http://www.interpares.org/display_file.cfm?doc=DoD_50152.pdf, http://www.dtic.mil/whs/directives/
l Model Requirements For The Management Of Electronic Records, CECA-CEE-CEEA, Bruxelles- Luxembourg, 2001, ISBN 92-894-1290-9,http://www.cornwell.co.uk/moreq.html
Polskie przepisy prawa jeszcze są w trakcie prac studialnych, można je prześledzić tu:http://epl.icm.edu.pl/forum/
<sup>10</sup> przepisy wydane na podstawie Art. 18 Ustawy o informatyzacji
<sup>11</sup> przepisy wydane na podstawie Art. 5 ust. 2b Ustawy o archiwach
<sup>12</sup> tj. niech będą do niego dołączone w jakikolwiek standardowy sposób
<sup>13</sup>http://epl.icm.edu.pl/forum/