Rewolucja głosowa w sieciach IP
- Adam Urbanek,
- 01.11.2001
W dalszej perspektywie czasowej dla takich przepływności (lub niższych) mają być także dostępne usługi dodatkowe: mostki konferencyjne stereo o wysokiej jakości, wielostronne telekonferencje, wspólny przekaz mowy i danych czy rozwój aplikacji zdalnego nauczania. Aplikacje te będzie można jednak uzyskiwać dopiero po wdrożeniu architektury sieci IP nowych generacji, których pierwsze elementy już są implementowane w sieciach IP. Na postawione więc wcześniej pytanie odpowiedź wydaje się być jednoznaczna: od przekazów głosowych VoIP nie ma już odwrotu, a wkrótce będzie to jedyny sposób komunikacji głosowej przez sieć.
Standaryzacja usług CS-4
Do szybszego rozwoju tych aplikacji przyczynia się postępująca standaryzacja nowych usług telekomunikacyjnych i wymagań odnośnie VoIP. W tym roku Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (Sektor Telekomunikacyjny ITU-T) zatwierdził w przyspieszonym trybie standardy dotyczące zestawu wymagań postawionych czwartej edycji (CS-4) usług sieci inteligentnej IN (Intelligent Network). W zatwierdzonym zestawie ujęto wymagania, które winna spełniać nowoczesna sieć telekomunikacyjna w operacjach międzysieciowych dla aplikacji działających na platformach IP. W szczególności dotyczy to konwergencji i współdziałania sieci wykonanych w technologii komutowania kanałów bądź przełączania pakietów, włącznie z ofertą usług głosowych klasy VoIP.
Zestaw CS-4 precyzuje szereg podstawowych i dodatkowych usług VoIP, dostarczanych użytkownikowi końcowemu niezależnie od zainstalowanej przez dostawców sieciowych infrastruktury technicznej i programowej, a więc bez oddziaływania zainstalowanych na trasie różnego rodzaju przełączników sieciowych i platform oprogramowania. Taka elastyczność umożliwia nie tylko realizację bieżącej oferty VoIP, ale stanowi podstawę do serwowania w przyszłości innych, jeszcze nie zdefiniowanych aplikacji multimedialnych zarówno przez sieci IP, jak i przez sieci inteligentne IN.
Według tego projektu elementy standaryzacji obejmują przekaz informacji przez bramy internetowe (gatekeeper) i serwery pośredniczące (proxy), także przez serwery głosowe z usługami rozszerzonej telefonii. Są one potrzebne przy oferowaniu różnorodnych głosowych usług telefonicznych: klasycznych usług głosowych z przekierowaniem połączeń, mobilności indywidualnego numeru abonenta, realizacji połączeń bezpłatnych i z opłatą dzieloną oraz do tworzenia prywatnych sieci wirtualnych VPN (Virtual Private Network) - niezwykle przydatnych w tworzeniu połączeń telekonferencyjnych i wideokonferencyjnych.