Rewolucja głosowa w sieciach IP

Rewolucja głosowa w sieciach IP

Rys. 4. Przyrost stacjonarnych użykowników Internetu w Europie

Z kolei ośrodek badań Frost & Sullivan przewiduje każdego roku stały (132 proc.) wzrost trafiku internetowego pochodzącego od aplikacji VoIP. A dotyczy to niebagatelnego trafiku głosowego, który pod koniec 1997 r. już generował 6,5 mln minut miesięcznie. Według tego samego ośrodka prognostycznego transmisje głosowe VoIP będą stawały się coraz tańsze (w przyszłości może nawet bezpłatne), także prostsze w implementacji i już powinny przynosić pierwsze zyski zarówno firmom je eksploatującym, jak i ich usługodawcom. Zgodnie z prognozą agencji konsultacyjnej Analysis (Cambridge) internetowy przekaz głosu w środowisku biznesowym już w 2003 r. osiągnie 36 proc. wszystkich rozmów telefonicznych o zasięgu międzynarodowym. Nie należy zapominać, że w niektórych krajach trafik biznesowy VoIP już teraz przewyższa ruch telefoniczny generowany w tradycyjnych sieciach stacjonarnych.

Rewolucja głosowa w sieciach IP

Rys. 5. Zasada oszczędzania pasma w sieci

Tak znaczne obniżenie kosztów VoIP wynika z kilkakrotnie większego upakowania połączeń głosowych w jednym kanale o standardowej przepływności 64 kb/s. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu skutecznego kodowania sygnałów mowy za pomocą efektywnych algorytmów, takich jak CS-ACELP, przy użyciu których bez większego uszczerbku jakości można przesyłać głos z szybkością 6-8 kb/s lub nawet mniejszą.

W dalszej perspektywie czasowej dla takich przepływności (lub niższych) mają być także dostępne usługi dodatkowe: mostki konferencyjne stereo o wysokiej jakości, wielostronne telekonferencje, wspólny przekaz mowy i danych czy rozwój aplikacji zdalnego nauczania. Aplikacje te będzie można jednak uzyskiwać dopiero po wdrożeniu architektury sieci IP nowych generacji, których pierwsze elementy już są implementowane w sieciach IP. Na postawione więc wcześniej pytanie odpowiedź wydaje się być jednoznaczna: od przekazów głosowych VoIP nie ma już odwrotu, a wkrótce będzie to jedyny sposób komunikacji głosowej przez sieć.

Standaryzacja usług CS-4

Do szybszego rozwoju tych aplikacji przyczynia się postępująca standaryzacja nowych usług telekomunikacyjnych i wymagań odnośnie VoIP. W tym roku Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (Sektor Telekomunikacyjny ITU-T) zatwierdził w przyspieszonym trybie standardy dotyczące zestawu wymagań postawionych czwartej edycji (CS-4) usług sieci inteligentnej IN (Intelligent Network). W zatwierdzonym zestawie ujęto wymagania, które winna spełniać nowoczesna sieć telekomunikacyjna w operacjach międzysieciowych dla aplikacji działających na platformach IP. W szczególności dotyczy to konwergencji i współdziałania sieci wykonanych w technologii komutowania kanałów bądź przełączania pakietów, włącznie z ofertą usług głosowych klasy VoIP.

Zestaw CS-4 precyzuje szereg podstawowych i dodatkowych usług VoIP, dostarczanych użytkownikowi końcowemu niezależnie od zainstalowanej przez dostawców sieciowych infrastruktury technicznej i programowej, a więc bez oddziaływania zainstalowanych na trasie różnego rodzaju przełączników sieciowych i platform oprogramowania. Taka elastyczność umożliwia nie tylko realizację bieżącej oferty VoIP, ale stanowi podstawę do serwowania w przyszłości innych, jeszcze nie zdefiniowanych aplikacji multimedialnych zarówno przez sieci IP, jak i przez sieci inteligentne IN.

Według tego projektu elementy standaryzacji obejmują przekaz informacji przez bramy internetowe (gatekeeper) i serwery pośredniczące (proxy), także przez serwery głosowe z usługami rozszerzonej telefonii. Są one potrzebne przy oferowaniu różnorodnych głosowych usług telefonicznych: klasycznych usług głosowych z przekierowaniem połączeń, mobilności indywidualnego numeru abonenta, realizacji połączeń bezpłatnych i z opłatą dzieloną oraz do tworzenia prywatnych sieci wirtualnych VPN (Virtual Private Network) - niezwykle przydatnych w tworzeniu połączeń telekonferencyjnych i wideokonferencyjnych.


TOP 200