Rewolucja głosowa w sieciach IP

Coraz więcej aplikacji VoIP

W miarę rozwoju technologii przetwarzania, kodowania i kompresji informacji głosowych z zastosowaniem silnych procesorów sygnałowych DSP (Digital Signal Processor) rynek i zakres działania aplikacji VoIP ulegają nieustającym zmianom. Obecnie wykształciły się dwa główne kierunki oddziaływania tej internetowej technologii przekazu. Pierwszą i bardziej popularną dziedziną tych zastosowań jest tworzenie samodzielnych usług głosowych i faksowych przez sieci z protokołem IP w celu istotnego obniżenia kosztów połączeń długodystansowych. Drugą grupę stanowią usługi głosowe VoIP i faksowe FoIP, będące częścią rozwiązań o znacznie rozszerzonym zakresie oddziaływania, zastosowanych w specjalizowanych centrach obsługowych Call Center, Contact Center, Data Center czy coraz powszechniej używanych internetowych centrach usługowych IDC (Internet Data Center).

Rewolucja głosowa w sieciach IP

Rys. 3. Stopień penetracji (w %) aplikacji internetowych

Można już wyróżnić kilka prostych aplikacji internetowych VoIP, polegających na:

  • tworzeniu równolegle do istniejących (bypass), lecz wielokrotnie tańszych, głosowych połączeń korporacyjnych między odległymi oddziałami tego samego przedsiębiorstwa (wiele oddalonych lokalizacji firmy) za pomocą zwykłego telefonu;

  • zapewnieniu korporacyjnego i taniego faksowania przez Internet;

  • realizacji łączności głosowej między dwoma oddalonymi od siebie komputerami PC (PC-phone) i za ich pośrednictwem zarówno w sieciach LAN, jak i przez sieci rozległe WAN;

  • dostarczaniu specjalizowanej usługi klasycznej telefonii publicznej, działającej ze zredukowaną przepływnością i opartej na protokołach IP. Zapewnia ona uwolnienie przepustowości istniejących telefonicznych łączy długodystansowych (głównie międzynarodowych) przez konwersję głosu do postaci pakietowej i przesyłanie go inną drogą, czyli przez Internet lub nowe szybkie sieci pakietowe. Połączenia są realizowane w trzech kategoriach jako: telefon-telefon, komputer PC do telefonu stacjonarnego i telefon do komputera PC;

  • wdrażaniu klasycznej telefonii internetowej VoIP w specjalizowanych centrach obsługi typu CC (Call Center i Contact Center), korzystając oczywiście z taniej sieci Internetu. Rozwiązanie takie pozwala w prosty sposób (przez uaktywnienie odpowiedniej ikony na ekranie komputera) nawiązać automatycznie łączność głosową z klientem lub grupą klientów centrum bądź wskazanym agentem firmy usługowej;

  • automatycznej realizacji dwukierunkowych połączeń głosowych użytkownika z poszukiwanymi elementami nowoczesnego centrum komunikacji klasy Data Center i Internet Data Center;

  • rozszerzaniu usługi telefonii komputerowej w sieciach IP LAN, co zapewnia prowadzenie rozmów telefonicznych za pośrednictwem zwykłych telefonów PSTN znajdujących się poza zasięgiem sieci komputerowej LAN, korzystając z wyposażenia infrastruktury VoIP.

    Czy warto przechodzić na rozwiązania VoIP?

    Podstawową korzyścią z wdrażania usług VoIP jest obniżenie kosztów połączeń głosowych (nie więcej niż o 1/5 kosztu tradycyjnej usługi komutowanej), przy zachowaniu zbliżonych parametrów obsługi jak w sieciach stacjonarnych. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że jedynie zbliżonych, gdyż obecny stan zaawansowania technologicznego nie pozwala jeszcze na uzyskanie w pełni konkurencyjnej jakości głosu w sieciach IP w odniesieniu do parametrów uzyskiwanych w sieciach publicznych PSTN (64 kb/s).

    Mimo tego wszystkie zespoły prognozujące dalsze kierunki rozwoju przekazów głosowych przez Internet zajmują w tej kwestii jednoznaczne stanowisko: przekazy głosowe VoIP wkrótce zdominują komunikację głosową w świecie, a następnie staną się podstawowym - jeśli nie jedynym - środkiem komunikacji głosowej. Według oceny analityków firmy Gardner Group popularność usług VoIP na świecie w ciągu najbliższych kilku lat będzie systematycznie rosła i przewyższy w 2005 r. liczbę połączeń telefonicznych realizowanych w sposób tradycyjny.


  • TOP 200