Razem z biznesem

W praktyce

W aktualnej sytuacji rynkowej, sprzyjającej koncentrowaniu się na bieżących zadaniach, menedżerowie nierzadko tracą z oczu perspektywę strategiczną, skupieni na osiąganiu krótkoterminowych celów. W efekcie decydują się na podejmowanie działań, których konsekwencje dla całości organizacji nie są do końca przemyślane. SKW może pomóc w określeniu wpływu działań w poszczególnych obszarach na realizację zadań przez cały biznes. Przykładem może być tutaj chęć ograniczenia nakładów na testowanie dostarczanych rozwiązań. Oszczędność w tym obszarze może okazać się dla firmy pozorna. Jeśli z tego powodu wzrośnie liczba reklamacji, konieczne będzie zwiększenie obsady w call center do obsługi większej ilości zgłoszeń.

Pierwszy tegoroczny numer CW przyniósł opinię szeregu CIO z polskich firm różnych branż, dotyczących roli IT w obliczu kryzysu, planowanych budżetów, nowych inwestycji, integrowania się firm. Tego typu zadania związane są z realizacją strategicznych planów przedsiębiorstwa (choć mam nadzieję, że dla tematu "kryzys" wystarczającą będzie strategia krótkoterminowa).

Jak słusznie zauważył jeden z CIO, obecnie muszą być realizowane te inwestycje, które są ściśle związane z biznesem przedsiębiorstwa i które szybko się zwrócą. Dobrze skonstruowana SKW przez powiązanie działań (projektów) z obszaru IT z efektami funkcjonowania całej organizacji, pozwala menedżerom na udowodnienie zasadności (lub jej braku) poniesienia wydatków w obszarze technologii. Mimo marketingowej nośności haseł takich jak "zielone IT" czy "integracja technologiczna", analiza z wykorzystaniem hierarchicznie powiązanych kart wyników może dać informację, że realizacja takich inicjatyw jest niezasadna, gdyż nie daje pożądanego efektu biznesowego (np. oszczędności lub wzrostu wydajności).

Hierarchiczne powiązania SKW pomogą przygotować materiał analityczny, aby skutecznie zaplanować budżety potrzebne do realizacji strategii. Pozwolą na przyjrzenie się wpływowi zmiany elementów strategii na poszczególne zespoły. W ramach kart wyników poszczególnych działów organizacji możemy zaplanować działania związane z pozyskaniem zasobów (np. zakupy sprzętu, inwestycje w nowe technologie) czy miary związane z utrzymaniem pożądanych poziomów serwisów (np. liczba pracowników, koszt wsparcia przez dostawców zewnętrznych). Przy dobrze skonstruowanej SKW możemy zobaczyć np. jaki wpływ będzie miało zmniejszenie poziomu dostępności serwisu (a co za tym idzie zmniejszenie jego kosztu) na strategiczne cele firmy.

Ponieważ w lepiej rozwiniętych organizacjach zarówno aktywności biznesowe, jak i w obszarze IT są zazwyczaj dobrze "opomiarowane", wdrożenie SKW nie musi oznaczać rewolucji w przedsiębiorstwie. Będzie ewolucją, w ramach której powiążemy ze sobą elementy z różnych obszarów. Do wdrożenia SKW bardziej niż dedykowane narzędzia informatyczne, potrzebne są osoby mające szerokie spojrzenie na całość organizacji, wiedzę na temat związków między podejmowanymi działaniami i ich rezultatami. Muszą one mieć poparcie kadry zarządzającej, mającej świadomość wnoszonej wartości.

Strategiczna Karta Wyników nie jest "cudownym lekarstwem" na wszystkie bolączki przedsiębiorstwa, ani na wszystkie problemy pojawiające się na styku z IT. Pozwala na utworzenie konkretnych, mierzalnych, a przez to obiektywnych powiązań między działaniami w obszarze IT a celami, które chce osiągnąć biznes. Ciężkie czasy nie sprzyjają co prawda realizacji głębokich zmian, lecz czas poświęcony na dobre powiązanie strategii z działaniami zwróci się w postaci lepszych efektów.


TOP 200