Potrzebujemy dobrze zintegrowanych baz danych

Jaki jest stopień zaawansowania tego projektu?

15 czerwca ub.r. rozpoczęliśmy wdrażać system ZSIP od dwóch modułów: osoby i zdarzenia. Informacje te były do tej pory w policji wpisywane do różnego rodzaju kartotek. Te kartoteki manualne zaczęliśmy zmieniać na zapisy w bazie komputerowej. Tworzymy system, który będzie wspierać policjanta i nie tylko pozwoli sięgać do informacji z przeszłości i teraźniejszości, ale także kojarzyć, analizować te informacje: np. typować przestępcę z pewnej grupy osób wykazujących określone cechy. W tym zamierzeniu od początku pojawiają się pewne ograniczenia. Jest ich kilka, przy czym podstawowe to ograniczenia związane z transmisją danych oraz używanym narzędziem, w którym system został wykonany.

Jakimi technologiami posługuje się policja. Czy są to rozwiązania nowoczesne?

Generalnie wykorzystujemy technologię systemów otwartych, które oparte są na systemie operacyjnym Unix. Platformą sprzętową są mikrokomputery, w tym także wieloprocesorowe linie procesorów Intel.

W chwili obecnej wykorzystujemy Unix firmy Santa Cruz Operation, co wiąże się ze stosowanym narzędziem obsługi bez danych Fox Base+ (starszej wersji FoxPro). Zdajemy sobie sprawę, że rosnące zadania wymagają zdecydowanie lepszego narzędzia programowania klasy 4GL. Intensywne prace nad wyborem konkretnego rozwiązania trwają i mam nadzieję, że będą zakończone już w I poł. br.

Wspomniał Pan o ograniczeniach związanych z teletransmisją. Na czym one polegają?

Przyjęta metodyka polegająca na rozproszeniu baz danych umożliwiająca bezpośredni dostęp do informacji dla dużej grupy policjantów w jednostkach terenowych wymaga rozbudowanej sieci transmisji danych.

Jak powszechnie wiadomo nie tylko my, ale żadne inne służby publiczne takimi sieciami nie dysponują. Mimo wielu planów różnych służb niewiele do chwili obecnej zrobiono. Na szczęście stan telekomunikacji w Polsce z roku na rok się polepsza. Mamy więc nadzieję, że powstaną trakty światłowodowe, gdzie wzorem innych państw wydzielone będą specjalne tory gwarantujące pełną ochronę przesyłanych po nich informacji, co w naszym wypadku jest niezbędne.

Nie czekamy jednak na ten dzień z założonymi rękami. Obecnie budujemy sieci transmisyjne danych, opartych na protokole TCP/IP, z wykorzystaniem linii pozostających w dyspozycji policji między Warszawą a 49 komendami wojewódzkimi w kraju.

A czy nie wchodzi w grę droga transmisji radiowej?

Raczej nie. To wiąże się ze sprawą łatwego zakłócania transmisji. Po drugie musielibyśmy pokonywać dodatkowe problemy z szyfracją danych. Nigdzie na świecie nie spotkaliśmy się aby w policji, jako medium podstawowe, były wykorzystane inne media niż światłowody lub linie stałe. Owszem, łączność radiową i satelitarną stosuje się, lecz tylko doraźnie w wyjątkowych sytuacjach lub jako środek zastępczy.

Jednak biorąc pod uwagę potrzeby policji na najniższych szczeblach zarządzania nie wykluczamy doraźnego wykorzystania mediów radiowych, a docelowo łączności tranckingowej.

Czy wewnętrzne bazy policyjne wystarczają w pracy policji?

Chcielibyśmy, aby każdy policjant poza możliwością korzystania z naszych baz, mógł także korzystać z określonych baz zewnętrznych. Chodzi tu m.in. o dane wydziałów komunikacji oraz o centralną bazę Pesel, do której dostęp potrzebny jest ze względu na konieczność weryfikacji danych personalnych.

Chcielibyśmy aby policjant miał dostęp do jak najszerszej informacji, oczywiście z zachowaniem wszelkich uregulowań dotyczących ochrony danych osobistych. Jednak nie jest to takie proste w realizacji. Wspomniany system zawierający dane wydziałów komunikacji nie istnieje na szczeblu centralnym, a ponadto zrealizowano go praktycznie w każdej gminie inaczej.

Czy rozwijając zastosowania informatyki w policji korzystacie z doświadczeń innych państw o większej w tej dziedzinie, praktyce?

Tak, mamy dobre robocze kontakty z policjami państw zachodnich, a także z firmami dostarczającymi systemy obsługujące policję praktycznie na całym świecie. Część rozwiązań chcielibyśmy zakupić w postaci gotowych produktów.

Myślimy o zakupie dwóch systemów. Pierwszy z nich to system obsługujący rejestrację, wyszukiwanie i kojarzenie odcisków palców.

System taki mimo wysokiej ceny wg przeprowadzonych szacunków pozwoli na znaczne zwiększenie wykrywalności przestępstw.

Drugi system służący do kierowania akcjami policji łączący w sobie rozwiązania: informatyczne, łączności radiowej i telefonicznej oraz telewizji przemysłowej. System ten związany z obsługą wezwań policji m.in. za pomocą telefonu alarmowego 997 umożliwia dużo lepszą organizację pracy patroli pieszych, zmotoryzowanych, ekip dochodzeniowo-śledczych itp. Wszystko po to, aby policja szybciej reagowała na wszelkie wezwania. Drugim efektem działania takiego systemu jest wspomaganie każdego policjanta informacjami, które powinny być dostępne w bardzo krótkim czasie w związku z podejmowanymi przez niego działaniami.

Jest to istotne dla efektywności działania policjanta, ale także dla jego ochrony. Wprowadzenie systemu o takich możliwościach, w wielu państwach na świecie spowodowało wzrost efektywności pracy policji średnio o ok. 20-30%. A więc jest o co walczyć.


TOP 200