Modelowanie rozwoju
- Monika Tomkiewicz,
- 24.02.2009
Jak zauważają eksperci, pomimo rosnącego zainteresowania władz miast narzędziami GIS, ilościowe wykorzystanie systemów informacji przestrzennej w naszym kraju jest wciąż niewielkie w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, Stanami Zjednoczonymi czy Kanadą, gdzie GIS cieszy się największą popularnością, stanowiąc podstawę pozyskiwania, przetwarzania i wymiany danych między różnymi urzędami. Mniejsze zainteresowanie GIS w Polsce nie wynika jednak jedynie z niskiej świadomości wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie pracą urzędów lub wysokich kosztów wdrożenia. Ocenia się, że w naszym kraju brakuje odpowiednich uregulowań prawno-administracyjnych, m.in. krajowych wytycznych odnoszących się do odpowiednich aktów prawa europejskiego, jednolitych krajowych baz danych ogólnogeograficznych, czy też porozumień w zakresie wymiany danych między urzędami.
- Integracja tzw. E-Urzędu z GIS - aplikacje GIS stają się platformami integrującymi wszystkie inne systemy działające w urzędzie; dzięki temu istnieje możliwość szybkiego lokalizowania spraw na mapie i analizowania ich, m.in. poprzez porównywanie z innymi warstwami znajdującymi się w bazie danych urzędu, co ułatwia realizację większości zadań.
- GIS dynamiczny, czyli aplikacje GIS pozwalające na "żywo" reagować na zmiany założeń czy wskaźników oraz dające natychmiastową informację o skutkach zmian.
- WebGIS, czyli obecność serwisów prezentujących dane przestrzenne w Internecie w postaci map (tzw. Geoportale).
- 3D GIS - tworzenie i analiza modeli 3D miast i innych terenów na podstawie danych GIS oraz publikowanie ich w Internecie przy pomocy interaktywnych aplikacji webowych.
- planowanie przestrzenne
- inwestycje
- ochrona środowiska
- społeczeństwo informacyjne
- zarządzanie kryzysowe
- promocja miasta