Licencja na raportowanie

Ekosystem konsumentów informacji w organizacji gospodarczej

Istnieje wiele różnych kategorii użytkowników korzystających z efektów pracy systemu wspomagania decyzji. Jedną z ciekawszych klasyfikacji jest ich podział na: kierownictwo najwyższego szczebla zarządzania organizacją, użytkowników początkujących i/lub dorywczych, analityków biznesowych, użytkowników szczególnych (zaawansowanych). Osobną klasę (samą w sobie) stanowią twórcy aplikacji.

Użytkownicy na każdym poziomie mają inne wymagania dotyczące danych, raportów i w ogólności wymagają innych metod dostępu do danych. Zasadniczo, członkowie kierownictwa oczekują łatwego dostępu do informacji o stanie firmy, najlepiej poprzez predefiniowane, syntetyczne raporty (publikowane w formie tradycyjnej, papierowej lub elektronicznej, dostępne np. z poziomu przeglądarki WWW). W zależności od modelu mentalnego decydenta, raport taki prezentowany musi być z przewagą grafiki prezentacyjnej bądź, w skrajnym przypadku, w ascetycznej formie tabelarycznej. Żądanie dodatkowych, szczegółowych informacji często odbywa się poprzez zlecenie wykonania stosownego raportu przez odpowiednie służby - np. analityków biznesowych. Taki analityk biznesowy wcześniej czy później sam odkryje, jaki jest model mentalny decydenta. Wystarczy kilka nietrafionych raportów, by mieć pewność, poprzez jakie formy obiektów (metafory) postrzegana jest rzeczywistość biznesowa przełożonego.

Użytkownik początkujący/dorywczy, to osoba potrzebująca sporadycznego dostępu do informacji. Często użytkownikami dorywczymi są właśnie członkowie samego zarządu lub kierownictw wysokiego szczebla zarządzania w organizacji. Wymagana jest w takim przypadku nawigacja po systemie w formie wyjątkowo intuicyjnego menu. I nie ma tu znaczenia, czy taki użytkownik w ogóle będzie korzystał z komputera czy opierał się tylko na wydrukach z systemu. Decydujące jest pierwsze wrażenie. Intuicyjność i kontekstowe zorientowanie nawigatora po systemie, odpowiedni system podpowiedzi oraz stosowanie powszechnie przyjętych standardów obsługi systemu może być kluczowe w zaspokojeniu potrzeb takiego użytkownika. Długie przerwy w korzystaniu z systemu stanowią bowiem poważną barierę w wykształceniu nawyków/przyzwyczajeń niezbędnych w biegłej nawigacji po systemie.

Analitycy biznesowi stanowią typ bardzo wymagających użytkowników systemu. Wraz z nabywaniem doświadczeń w pracy z systemem, analityk biznesowy wymagać będzie coraz bardziej zaawansowanych funkcjonalności w zakresie drążenia danych oraz możliwości ich prezentacji w formie raportów. Najlepszym testem na funkcjonalność interfejsu dla analityka biznesowego jest stopień realizacji zadań, zleconych przez decydenta najwyższego szczebla zarządzania, bez odwoływania się do pomocy użytkownika szczególnego (zaawansowanego).

Użytkownik zaawansowany, to fachowiec z biegłą znajomością wykorzystywanej technologii, a często także z podstawową znajomością zagadnień biznesowych, dla których tworzone są aplikacje. Użytkownik tego typu przygotowuje sparametryzowane raporty udostępniane innym użytkownikom. Często modyfikuje parametry oraz procedury, udostępniając zbiory wyników jako dane dla programów innych użytkowników końcowych.


TOP 200