Jak jeden mąż

Innowacyjność

Gdy nie ma własnej komunikacji, pracownicy mają mniejsze możliwości bycia innowacyjnymi, nie rodzą się wtedy nowe idee. Czasami wynika to z niechęci w dzieleniu się z innymi swoimi pomysłami, czasami z istnienia barier dla wymiany pomysłów. Dla innowacyjności potrzebne są więc: otwartość komunikacji i stworzenie możliwości do swobodnej wymiany poglądów, pomysłów, idei. Potrzebne są więc kontakty pracowników z różnych działów, mogą oni oceniać problemy z różnych stron.

Istnieją różne sposoby zwiększania innowacyjności przez właściwą komunikację. Przykładem może być General Electric i rytualne dla tej firmy kwartalne spotkania szefów wszystkich samodzielnych jednostek biznesowych. Podczas takich spotkań omawiane są plany poszczególnych jednostek. Nikt nie obawia się otwartego krytykowania i wypowiadania swojego zdania. Każdy jest nastawiony na pomaganie innym, dzięki czemu wymiana informacji zachodzi bardzo szybko i pojawiają się nowe propozycje współpracy. Takie spotkania umożliwiają nie tylko pozyskanie informacji na temat tego, co dzieje się w całym koncernie w szybki i efektywny sposób. Menedżerowie mogą nawzajem przekazywać sobie najlepsze sposoby działania i uczyć się nowych rozwiązań. Kierują firmami działającymi w różnych branżach (np. przemysł lotniczy i media), toteż mogą patrzeć na problemy kolegów z nietypowej perspektywy. Umożliwi to wychodzenie z nieszablonowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami.

Lepsza jakość pracy

Niedoinformowanie może mieć wpływ na jakość pracy. W dużej mierze zależy ona od tego, na ile pracownik świadomy jest sensu tego, co robi. Często pracownicy nie mają pojęcia, jak klientowi służy to, co mu dostarczają.

Dla pracownika produkcyjnego ważna jest wiedza na temat wykorzystania jego efektów pracy przez klienta. Gdy jasny jest sens jego czynności, łatwiej wtedy o motywację do jak najlepszej pracy. Dlatego dobre firmy często posyłają swoich pracowników produkcyjnych do klientów, aby mogli przekonać się i porozmawiać, jak klient wykorzystuje ich produkty. Najlepsze firmy stosują to też w odniesieniu do swoich kooperantów.

Identyfikacja z firmą

Komunikacja ma jeszcze jedno ważne zadanie, które wpływa na efektywność działań. Poprzez komunikację budowane jest poczucie identyfikacji pracownika z firmą. Jeśli pracownicy otrzymują informacje na temat sukcesów i niepowodzeń swojej firmy, ważnych wydarzeń i planów, mają większą szansę poczuć się ważnym uczestnikiem organizacji, przez co ich identyfikacja z firmą wzrasta. A im silniejsza identyfikacja, tym większa motywacja pracowników.

Zwiększeniu poczucia identyfikacji z firmą służą imprezy organizowane z okazji rocznic, świąt branżowych, sukcesów firmy. Poprzez nadanie tym wydarzeniom szczególnego znaczenia, wzrasta integracja w firmie, zwiększa się atrakcyjność firmy dla pracowników, budowana jest lojalność. Mobilizację załogi wspiera również publikacja reklam skierowanych do pracowników czy wysłanie pod ich adresy domowe specjalnych listów.

Dla polskich przedsiębiorstw wyzwaniem jest coraz szybsze integrowanie się z rynkiem światowym. Zachodnie firmy mają wypracowane sposoby działań, umożliwiających efektywną komunikację, mają też coś o wiele ważniejszego - świadomość, że komunikacja jest kluczem do efektywności działań. Budowa takiej działalności jest więc ważnym krokiem dla polskich firm na drodze do efektywnego konkurowania z najlepszymi.

--------------------------------------------------------------------------------

Roman Rostek jest doradcą w firmie konsultingowej GFMP.


TOP 200