Doradca coraz bardziej potrzebny

Klient nie ma obowiązku znać się na dziedzinie, w której konsultant jest biegły. Wszak jest to jeden z powodów zawierania kontraktów na usługi konsultingowe. Są jednak pewne cechy, które umożliwiają klientowi maksymalne wykorzystanie doradców. Przede wszystkim, powinien on rozumieć swoje braki, umieć ocenić swoją niewiedzę oraz odróżnić rzeczy ważne od nieważnych. Inaczej, wiedzieć czego chce, ale także i czego nie chce. We współpracy z doradcą ważna jest też otwartość i szczerość. Cóż bowiem warta będzie ekspertyza oparta na fałszywych przesłankach?

Trzeba pamiętać, że usługi konsultingowe, niezależnie od dziedziny czy branży, dzieją się zawsze pomiędzy ludźmi. Od ich woli współpracy i wzajemnego zrozumienia zależy wynik końcowy. Nie da się ściśle, według matematycznego klucza, wybrać doradcy, bo nie da się matematycznie skonstruować algorytmu prognozowania harmonii współpracy (choć można z sukcesem starać się taką prognozę przybliżyć). Stąd konstruowanie kontraktu na konsultacje jako gry o sumie zerowej, gdzie wygrana jednej strony oznacza przegraną drugiej, jest błędem. Dotyczy to szczególnie umów na wdrożenia systemów. Prędzej czy później chęć wygranej przeważa nad celem kontraktu. Ostateczny wynik bywa efektem zawieszenia broni w wojnie bez wygranych.

Konsulting w informatyce

Nie jest przypadkiem, że w powyższej tabeli brak pozycji "wdrażanie systemó w informatycznych". Firma wdrożeniowa, tak samo jak firma budowlana, nie jest firmą doradczą. Ale już np. analiza wymagań jest klasyczną usługą z dziedziny consultingu IT i każda firma wdrożeniowa musi umieć to robić.

Gartner dzieli klientów IT na 3 grupy: łowców innowacji, mainstream i przymuszonych użytkowników. Consulting IT jest najsilniej obecny w pierwszej grupie. Jest to naturalne, bo tam właśnie jest najwięcej zmian i największe ryzyko działalności biznesowej.

Działalność typowo konsultingowa jest rutynowo uzupełniana przez szkolenia oraz klasyczny leasing pracowniczy. Dzisiaj występują głównie miksy: szkolenia przypominają warsztaty ukierunkowane na ekspertyzę w danej sprawie, project managerowie są wynajmowani na długi termin jako ... project managerowie do prowadzenia projektów klienta, a dobrze przemyślana zmiana nigdy nie obywa się bez szkoleń. I tak dalej. Wszystkie wymienione rodzaje usług są oparte na wiedzy, dlatego tak im blisko do konsultingu.

Audyt księgowy a audyt IT

Audytor w informatyce powoływany jest zwykle jako trzecia strona kontraktu pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. Celem jest zwykle zapewnienie uzyskania pożądanych cech przedmiotu kontraktu przy założonych i zaakceptowanych przez strony ograniczeniach, wedle ustalonych procedur i metod. Audytor jest "mężem zaufania", jego raporty mają charakter niezależny i niepodatny na manipulacje.


TOP 200