Co dalej z WAP?

Portale krajowe WAP

Uzupełnieniem bardziej dostępnych telefonów z WAP jest oferta usług w sieci komórkowej i w serwerach internetowych, bez których ich używanie sprowadzałoby się jedynie do tradycyjnych połączeń głosowych. Najwięcej serwisów WAP dostarczają oczywiście operatorzy sieci komórkowych i dostawcy portali internetowych, wietrząc w tym interes (i słusznie) szybszego zwrotu stosunkowo niewielkich - w porównaniu z prowadzonymi przez nich inwestycjami - nakładów. W Polsce już funkcjonuje wiele specjalistycznych serwisów WAP i portali o najróżnorodniejszej tematyce: są więc serwisy informacyjne, aktualności, pogodowe, finansowe, walutowe, bankowe i giełdowe, informacje o usługach turystycznych, pierwsze reklamy firmowe i sklepy internetowe, a także oferta usług specjalistycznych (ubezpieczenia, wyniki gier liczbowych, biorytmy, sport i wiele innych).

Rozbudowane, polskojęzyczne serwisy WAP w postaci tekstowej oferują wszyscy trzej krajowi operatorzy sieci komórkowych GSM, stosując dwudzielną strukturę informacyjną. Jedna z nich zawsze dotyczy ogólnodostępnych portali firmowych, opisujących działalność operatora i funkcje zarządzanej przez nich sieci komórkowej, druga zawiera specjalizowany serwis tematyczny przeznaczony dla własnych abonentów danej sieci komórkowej.

Firma PTK Centertel - operator sieci komórkowej Idea - dostarcza serwis informacyjny o nazwie W@P Idea (wap.idea.pl), obejmujący zarówno ogólnodostępny portal o niemal stałych parametrach usług oferowanych w sieci (cechy operatora, bieżący zasięg sieci, aktualności, lokalizacja punktów sprzedaży, kontakt z biurem BOK, inne), jak też odrębny serwis tematyczny WAPGO! - stale uzupełniany i dostępny jedynie abonentom sieci (wiadomości, biznes, giełda, kursy walut, turystyka, inne).

Konsorcjum Polkomtel SA, będące operatorem sieci komórkowej Plus GSM, oprócz ogólnodostępnego serwisu WAP (wap.plusgsm.pl), zawierającego informacje właściciela (operator, sieć, telefony, promocje, cenniki, regulamin, sklep internetowy, inne), zarządza witryną tematyczną o nazwie INFOplus - przeznaczoną wyłącznie dla swoich abonentów. Firma zamieszcza w niej codzienne aktualności, serwisy sportowe, giełdowe i telewizyjne, dostępne również za pomocą komunikatów SMS (Short Message System).

Trzeci krajowy operator komórkowy - PTC - za pośrednictwem sieci Era GSM zaoferował usługę eraWAP (wap.eragsm.pl), również o dwóch profilach dostępu. Na stronie publicznej można uzyskać informacje o operatorze PTC (zasięg sieci ERA, rodzaje usług, roaming, promocje, taryfy, informacje prasowe) oraz bieżące wiadomości z BBC i sposób dostępu do firmowego Eranetu. W serwisie specjalistycznym, przeznaczonym jedynie dla abonentów sieci, oferta informacyjna jest tematycznie bardzo rozbudowana: od biznesu, rozrywki, turystyki i porad, przez prognozę pogody, na lokalnych informacjach w poszczególnych regionach i miastach Polski kończąc.

Całkowicie odrębną grupę usługodawców WAP stanowią tradycyjni operatorzy internetowi, którzy już stworzyli i nadal rozbudowują własne portale dostępne z telefonów komórkowych. W większości przypadków znajdują się w nich wyłącznie informacje o charakterze ogólnym, aktualności, finanse, rozkłady jazdy, podróże i turystyka, ale są dostępne również portale tematyczne. Największy wybór mają najbardziej aktywni operatorzy Internetu: Wirtualna Polska (wap.wp.pl), Onet.pl (wap.onet.pl), Interia (wap.interia.pl), tp.internet (wap.portal.pl), Mobile (wap.mobile.net.pl) czy Internetia (wap.internetia.pl).

Poza wymienionymi istnieją w Polsce już tysiące innych portali wapowych - serwisowanych przez banki, rozgłośnie radiowe, dzienniki i urzędy państwowe - coraz częściej firmowanych też przez osoby prywatne.

Dywergencja zamiast konwergencji?

Ciekawe wnioski przyniósł "Kongres WAP" odbywający się w ostatnim tygodniu listopada w Sewilli.

"Różnorodność urządzeń bezprzewodowo łączących się z Internetem będzie największym wyzwaniem dla projektantów treści internetowych dla następnych generacji sieci bezprzewodowych (2+ i 3G)" – stwierdził w mowie otwierającej kongres Richard Jelbert, prezes ds. technicznych Argo Interactive Group. Zamiast spodziewanego coraz większego ujednolicania urządzeń producenci sprzętu promują różne standardy i rozmaite funkcje, by pokonać konkurencję. Urządzenia opanowuje zjawisko dywergencji.

Taka sytuacja przeczy powielanej opinii wielu przedstawicieli przemysłu, że postępująca konwergencja doprowadzi do sytuacji, gdy w przyszłości jedno urządzenie będzie służyło do wszystkiego. Zamiast tego na rynku może się pojawić cała masa urządzeń służących do różnych celów i przeznaczonych dla specyficznych grup użytkowników.

W najbliższej przyszłości będą współistnieć urządzenia oparte na różnych systemach operacyjnych (EPOC, Palm i Windows CE), obsługiwane przez różne protokoły (WAP, wprowadzany przez japoński NTT DoCoMo protokół i-mode oraz IP wprost do telefonu), a także różne standardy telefonii bezprzewodowej (odmiany GSM, CDMA, TDMA i DECT). Urządzenia te mogą być wyposażone w monochromatyczny lub kolorowy wyświetlacz, mogą obsługiwać grafikę i animację oraz dysponować różną pamięcią operacyjną. W tej chwili na rynku jest zaledwie ok. 30 urządzeń kompatybilnych z protokołem WAP.

Specyficzne urządzenia bezprzewodowe będą opracowywane nawet dla odbiorców, takich jak młodzież i użytkownicy w podeszłym wieku. Japoński operator NTT DoCoMo odniósł oszałamiający sukces, kierując się ze swoimi, działającymi w technologii i-mode telefonami do nastolatków.

Wszystko to dowodzi, że zawartość internetowa musi być formułowana z myślą o specyficznym urządzeniu, z którego nadchodzi żądanie. Niestety zupełnie inaczej ma się sprawa z WAP. Cytowana firma Argo z Londynu przeprowadziła badania na temat jakości usług świadczonych przez serwisy WAP. Badania te nie wprawią w dobry nastrój zwolenników tego protokołu. Firma Argo przejrzała 15 tys. najbardziej popularnych stron napisanych w języku WML (Wireless Markup Language). Okazało się, że mniej niż 1 proc. stron WML rzeczywiście zmienia format, jeśli to np. telefon z WAP Siemensa, a nie Nokii ściągnie stronę. Inaczej mówiąc, strona wygląda lepiej lub gorzej zależnie od tego, jakiego sprzętu i mikroprzeglądarki używa bezprzewodowy internauta. W dodatku Argo odkryła, że zaledwie niespełna 10 proc. stron pozwala użytkownikowi na interakcję. Ta statystyka to kubeł zimnej wody na głowy tych, którzy wierzyli w zapewnienia operatorów o możliwości personalizacji usług i interakcji.

Małe możliwości ubogich stron WML są powodem mniejszej (niż spodziewana) popularności WAP na rynku. Dopóki użytkownicy nie dostaną usług, które dają coś więcej niż źle sformatowany, statyczny tekst, nie będą wybierać WAP. To, co obecnie oferują usługi WAP, Richard Jelbert ocenił jako "nieciekawe i bez wyrazu".

Jaka jest więc recepta na problemy ze sprzętową niekompatybilnością zawartości, która hamuje rozwój nowego bezprzewodowego medium? W najbliższej przyszłości powinna nią być specyfikacja opracowywana przez WAP Forum, mająca na celu zniesienie barier pomiędzy mikroprzeglądarkami producentów, takich jak Openwave Systems (poprzednio Phone.com), Nokia i Ericsson. To powinno poprawić sytuację.

W perspektywie dłuższego czasu problem z różnymi urządzeniami powinny rozwiązać język XML i technika XSL (Extensible Style Sheets), stające się lingua franca bezprzewodowego Weba. Powinno to dać projektantom znacznie większą elastyczność w tworzeniu zawartości odczytywanej przez rozmaity sprzęt. XML i XSL pozwalają oddzielić treść od urządzenia.

Chociaż WAP Forum i inne związane z tą dziedziną organizacje zgadzają się co do tego, że bezprzewodowy Internet dozna wielkiej przemiany, kiedy jego treści będą pisane w XML, to pełna kompatybilność tego języka z WAP lub i-mode to sprawa nadal kilku lat. Ale nawet wtedy na rynku będzie dużo starszych urządzeń, o których projektanci będą musieli pamiętać. Wygląda na to, że na niekompatybilność różnych urządzeń jesteśmy skazani jeszcze przez wiele lat.

<div align="right">(TJ)</div>


TOP 200