Architektura Internetu

Multicast i czytanie w locie

Jednak ani zwierciadła, ani pęcherzyki nie są w stanie zmodyfikować w locie długości fali przełączanej wiązki. Dlatego w laboratoriach trwają prace nad technologią nowej generacji - fotonową, która zapewni tę możliwość. Sygnał przenoszony przez wiązkę niebieską będzie więc mógł być bez konwersji przełączony na wyjściu na wiązkę czerwoną. Informacja transportowana z jednego punktu sieci trafi do drugiego bez żadnej transformacji. Przepływność urządzeń osiągnie wartości rządu Tb/s, a sieć „fotonowa” zagwarantuje transport danych niezależnie od ich formatu.

Ta elastyczność zapewni operatorom i dostawcom dostępu do Internetu szybkie uruchomienie nowych usług. Formaty niestandardowe będą mogły być transportowane tym samym światłowodem co sygnały SONET/SDH. Ale droga do osiągnięcia tego celu jest wyboista. Sterowanie zawartością wiązek optycznych jest sztuką niezwykle trudną.

Protokoły multimedialne

Architektura Internetu

Multimedialny stos protokołów Internetu

Przyporządkowania strumieniom odpowiednich zasobów sieciowych, takich jak szerokość pasma lub kontrolowana wartość opóźnień, wymagają głównie aplikacje czasu rzeczywistego, na przykład wideokonferencje, głos cyfrowy czy audiokonferencje. Aplikacje te potrzebują takiej jakości usług, której klasyczne protokoły Internetu albo intrasieci nie były w stanie zapewnić.

W Internecie dało to początek protokołowi RTP (Real Time Application), tworzonemu od samego początku z myślą o środowisku wielopunktowym. W efekcie RTP będzie mógł obsługiwać równie dobrze zarządzanie w czasie rzeczywistym, jak i administrowanie sesji multicastowych. Dla zapewnienia transportu w czasie rzeczywistym dodano do tego protokołu następny - RTCP (Real Time Control Protocol). Pakiety RTP przenoszą w istocie tylko dane użytkowników, a nie informacje sterujące. Na tle jeszcze nielicznych protokołów nowej generacji, dedykowanych rezerwowaniu zasobów, RSVP wypada do tej pory najkorzystniej.

Niektóre definicje
  • Scheduler: proces w oprogramowaniu routera, stacji lub przełącznika, odpowiedzialny za pobieranie pakietów z kolejek priorytetowych oraz zwykłych i przypisywanie ich do portu;

  • Klasyfikator: proces w oprogramowaniu węzła, odpowiedzialny za kontrolę nagłówków pakietów i podejmowanie różnych akcji dla odpowiednich pakietów, rozróżnianych na podstawie reguł protokołu RSVP;

  • Obiekt RSVP: trzyskładnikowy element wiadomości RSVP. Przykład obiektu SENDER_TEMPLATE: długość = 24 bajty, Class-Num = 11, C-Type = 2. Jest to adres źródła IPv6 wraz z dodatkowymi informacjami z demultipleksowania; występuje w wiadomości Path;

  • Źródło synchronizacji (SSRC): źródło strumienia pakietów RTP identyfikowane przez 32-bitowy identyfikator przenoszony w nagłówku RTP. Przykłady takich źródeł: nadawcy strumieni pakietów wywodzących się z sygnałów źródłowych, jak mikrofon, kamera lub mikser. Źródło synchronizacji może zmieniać format danych, na przykład przez kodowanie audio. Jeśli uczestnik generuje wiele strumieni w jednej sesji RTCP (z oddzielnych kamer wideo itp.), to każdy strumień musi mieć inny SSRC;

  • Mikser RTP: podsystem, np. serwera, który odbiera pakiety RTP z jednego lub wielu źródeł, może zmieniać format danych, a następnie wysyła nowe pakiety RTP. Ponieważ taktowanie pomiędzy wieloma źródłami/wejściami może nie być zsynchronizowane, mikser wyrówna je i będzie generował własny strumień. Pakiety z miksera będą identyfikowane jako te, które mają mikser RTP za swoje źródło synchronizacji;

  • Translator RTP: podsystem, np. routera, który przesyła pakiety RTP z nienaruszonym identyfikatorem synchronizacji źródła. Przykładami translatorów są urządzenia, które przekształcają kodowania bez miksowania. Mogą to być replikatory z multicastingu do unicastingu czy filtry poziomu aplikacji w zaporach ogniowych.

  • Multicasting IP

    Najlepszym sposobem rozsyłania datagramów do wielu punktów przeznaczenia jest adresowanie grupowe IP, znane pod nazwą multicastingu IP. Zasady przeprowadzania transmisji do wielu odbiorców zostały określone w protokole IP Multicast opracowanym przez IETF.

    Transmisje grupowe są sygnalizowane adresami klasy D. Adres IP może wtedy przyjmować wartości z przedziału od 224.0.0.0 do 239.255.255.255. Komputer może mieć kilka adresów D i tylko jeden adres A lub B albo C. Grupy są skupiskami dynamicznymi: stacja może przyłączyć się do grupy lub zrezygnować z niej w dowolnej chwili, musi być tylko przystosowana programowo do wysyłania i odbierania datagramów w trybie multicast. Ta funkcja IP nie ogranicza się tylko do jednej fizycznej podsieci, interfejsy propagują także informacje o przynależności do grupy i zarządzają trasowaniem w taki sposób, że kopię każdego datagramu wysyłanego do grupy odbiera każde urządzenie wchodzące w jej skład - niezależnie od miejsca podsieci w Internecie.


    TOP 200