Internet szansą dla wszystkich (cz.2)

  • Czesław Jędrzejek,
  • Rafał Renk,
  • Krzysztof Samp,
  • Andrzej Szwabe,

Cechy Internetu przyszłości i jakość usług w sieci IP

W porównaniu z obecnym Internetem zmiany w przyszłości (w infrastrukturze Next Generation Internet) obejmą dodatkowo następujące cechy:

  • wzrost przepływności;
  • zawsze włączony (stałe łącze);
  • wzrost jakości;
  • wszędzie dostępny (np. przez telefon komórkowy - Japonia jest pierwszym krajem, w którym połączenie przez telefon komórkowy z Internetem jest bardziej powszechne niż dostęp przez PC). Nie jest jednak pewne upowszechnienie dostępu w Europie za pomocą protokołu WAP, a na powszechne usługi przez telefon komórkowy należy poczekać do wdrożenia technologii GPRS, a następnie UMTS;
  • bardziej naturalny i łatwiejszy w użyciu;
  • bardziej inteligentne (wyszukiwarki, cookies - narzędzia do personalizacji);
  • będziemy w nim mieć większe zaufanie do bezpieczeństwa transakcji.
Jakość usług w sieci IP jest jednym z podstawowych parametrów, który nie jest zapewniany w istniejącej sieci Internet, opartej na architekturze TCP/IP i mechanizmie "best effort“. W celu rozwiązania tego problemu rozważano różne podejścia, od stosowania IP w sieci z jakością usług np. ATM do implementowania specyficznych protokołów i mechanizmów umożliwiających zapewnianie jakości usług.

Celem zapewnienia jakości usług routery powinny zawierać informacje o stanie każdego strumienia. Aby to zrealizować, konieczne są: odpowiednia sygnalizacja i mechanizmy kolejkowania. Zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości usług wymaga, aby wszystkie komputery, routery i inne elementy infrastruktury sieciowej pomiędzy nadawcą a odbiorcą miały funkcjonalność umożliwiającą rezerwowanie zasobów systemowych, takich jak: pasmo, CPU lub bufory pamięci.

Pracami nad standaryzacją jakości usług w sieci IP zajmuje się organizacja IETF. Jednak pojawienia się jednego, powszechnego standardu nie należy oczekiwać w najbliższym czasie. Wśród proponowanych mechanizmów zapewniania jakości usług można wyróżnić:

  • RSVP - podstawa Intserv
  • Differentiated Services (DiffServ)
  • Multiprotocol Label Switching (MPLS) - podstawa wirtualnych sieci prywatnych.
Pewne mechanizmy zapewniania jakości usług w Internecie oferuje również wersja 6 protokołu IP, m.in. nadawanie priorytetów i oznakowanie strumienia danych.

Inne wyzwania Internetu

Do głównych wyzwań stojących przed Internetem można zaliczyć następujące fakty:

  • w wyniku gwałtownego wzrostu liczby urządzeń wbudowanych i telefonii komórkowej przejście na IPv6 (z 128 bitami adresu) z IPv4 (z 32 bitami adresu) musi nastąpić do roku 2005; stanowi to ogromne wyzwanie dla administratorów, mimo że nowe systemy operacyjne będą wspierać IPv6;
  • rząd USA przekazuje zarządzanie (w ograniczonym sensie) Internetem organizacjom w zakresie numerów IP i rejestracji domen (przejawem tego jest przejecie kompetencji przez ICANN od IANA i Network Solutions);
  • brak centralnego zarządzania powoduje chaos w sieci, niemożność wprowadzenia masowego multicastu, trudność ścigania przestępstw komputerowych (wszystko, co jest bardziej otwarte, jest mniej bezpieczne);
  • nie można wdrożyć telefonii IP w sieci publicznej; Internet może się podzielić na część publiczną i półprywatną;
  • handel w Internecie powoduje ogromne zmiany prawne i konflikty międzynarodowe;
  • polepszenie jakości może wiązać się z opłatami za gwarancję jakości usług internetowych.