Internet szansą dla wszystkich (cz.2)

  • Czesław Jędrzejek,
  • Rafał Renk,
  • Krzysztof Samp,
  • Andrzej Szwabe,

Nowa ekonomia internetowa w segmencie Business-to-Customer najbardziej rozwija się w 4 kluczowych obszarach:

  • portale (ogólne i tematyczne), vortale
  • "podróże on-line"
  • e-banking
  • sklepy w Internecie.
W ekonomii internetowej występują 4 warstwy podmiotów (grup rynkowych); w nawiasach podana jest procentowa stopa wzrostu pomiędzy 1Q 1998 a 1Q 1999 w USA:
  1. Infrastruktura (50)
  2. Aplikacje (61)
  3. Pośrednictwo (52)
  4. Handel elektroniczny (127).
Dla tych segmentów prowadzona jest statystyka wskaźników ekonomii internetowej.

Poniżej podajemy rodzaje działalności wchodzące w skład poszczególnych segmentów:

Infrastruktura

  • operatorzy sieci szkieletowych
  • ISP
  • sprzęt sieciowy i zapewnienia bezpieczeństwa
  • producenci serwerów i PC
  • producenci urządzeń światłowodowych
Aplikacje
  • konsultanci Internetowi
  • aplikacje dla e-commerce
  • aplikacje multimedialne
  • oprogramowanie do rozwoju stron WWW
  • wyszukiwarki
  • zdalne nauczanie
  • dostęp do baz danych przez WWW
Pośrednictwo
  • integracja pionowa rynku
  • biura podróży online
  • maklerzy online
  • agregacja treści
  • reklama
  • brokerzy reklamy
Handel elektroniczny (e-commerce)
  • sklepy internetowe (e-tailers)
  • subskrypcja
  • rozrywka
  • usługi profesjonalne
Każda firma, która zaistniała na rynku Internetu, reprezentuje model działalności wykorzystujący elementy z danego segmentu, stanowiące wartość dodaną w łańcuchu wartości.

Pojęcie wartości firmy obejmuje nie tylko know-how pracowników, sprzęt i wytworzone oprogramowanie, ale także internetowy model biznesowy, jej portal, kanały marketingowe oraz klientów (a raczej wirtualną więź z nimi i informację o nich).

W Polsce pojawiają się oznaki wyjścia z fazy początkowej Internetu: portalu i nieskomplikowanego sklepu, i przejścia do tworzenia łańcucha wartości.