Internet szansą dla wszystkich (cz.2)
- Czesław Jędrzejek,
-
- Rafał Renk,
-
- Krzysztof Samp,
-
- Andrzej Szwabe,
- 01.02.2001
- Brak przełożenia pomiędzy używaniem Internetu a e-commerce, do czego potrzebna jest lepsza infrastruktura organizacyjna i prawna. Wydaje się, że tak jak zakup komputera do firmy niekoniecznie zwiększa wydajność pracy, tak dostęp do Internetu nie powoduje automatycznie wzrostu e-commerce.
- Nieufność Polaków wobec firm sprzedaży bezpośredniej (częściowo z powodów kulturowo-cywilizacyjnych, a częściowo z powodów opisanych w punkcie 2), a tymczasem handel elektroniczny to właśnie nowa forma sprzedaży bezpośredniej. Prawie połowa badanych osób miała negatywne opinie na temat firm, które stosują formy sprzedaży bezpośredniej. Tylko 20% Polaków kiedykolwiek korzystało z tej formy sprzedaży. Ponadto występuje u nas stosunkowo duże przywiązanie do gotówki (jedynie 29% Polaków miało w ubiegłym roku konto bankowe). Te czynniki oczywiście nie sprzyjają szybkiej akceptacji handlu elektronicznego. Dlatego też w sieci najczęściej kupowane są towary tanie (książki, płyty CD, sprzęt gospodarstwa domowego). Widoczne jest więc, że ludzie nie chcą zbyt ryzykować przy dokonywaniu zdalnych zakupów.
- Sklepy niechętnie wchodzą do sieci, ponieważ klient kupuje średnio w supermarkecie więcej niż zamierzał.
- Słaba infrastruktura telekomunikacyjna - pomimo wysokich nakładów w ostatnich latach.
- Wysoki koszt usług telekomunikacyjnych jest poważną barierą ekonomiczną w wykorzystaniu Internetu do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej w kraju. Koszty te, w szczególności koszty tzw. dostępu szerokopasmowego (kilka tysięcy złotych miesięcznie), są wyższe niż "w drogich“ krajach Unii Europejskiej. Struktura opłat oparta na odległości i czasie wykorzystania linii telefonicznej, a także niska jakość linii poważnie zniechęcają do poszukiwania produktów za pomocą sieci. Nawet wśród największych firm w Polsce jedynie 35 proc. ma dostęp do Internetu. Istnieją hurtownie Coca-Coli w Polsce bez dostępu do Internetu.
- Wysoki koszt dostarczenia przesyłki - koszt dostarczenia np. paczki książek o wadze 2 kg i wartości (w przeliczeniu) ok. 15 USD na dystansie 600 km wynosi od 5 do 30 USD. Należy jednak dodać, że w sklepie internetowym ToTu koszt doręczenia wynosi 10 zł (bezpłatna dostawa przy zakupie powyżej 250 zł), nie jest więc duży.
- Brak skutecznej polityki państwa, wspierającej inwestycje w nowe technologie.
Generalnie uważa się, że handel elektroniczny w Polsce wkrótce wejdzie w kolejne fazy rozwoju (poza sklepy z branży komputerowej oraz księgarnie). Początkowo najbardziej popularne będą rozwiązania typu "biznes-biznes", a następnie pozostałe. Najprawdopodobniej będą tworzone zamknięte grupy użytkowników (współpracujących partnerów).
Siły sprawcze rozwoju Internetu oraz ogólne tendencje
Internet ma następujące cechy efektywnej i taniej komunikacji:
- łączy ludzi - sukces AOL, która ma 25 mln klientów, tłumaczy się m.in. usługą pogawędek (chat). Microsoft w swojej sieci MSN ma jedynie 2,4 mln klientów, mimo dominacji w oprogramowaniu PC i przeglądarek;
- eliminuje ograniczenie odległości (działa w czasie rzeczywistym);
- daje wolność wyboru (jedno kliknięcie decyduje o innym wyborze) i kontroli; w przypadku reklamy w Internecie jest to niekorzystne;
- zwiększa wydajność dzięki realizacji tzw. łańcucha wartości;
- upraszcza i personalizuje proces kupna i sprzedaży;
- eliminuje pośredników, którzy nie wnoszą wartości dodanej;
- ułatwia stworzenie wirtualnych społeczności, w tym wirtualnego przedsiębiorstwa.