„Czy jesteście gotowi na to, że technologia zdeprecjonuje wasze obecne kompetencje?” – pyta Jeffrey Sampler, autorytet w zakresie adaptacji strategii biznesowej do zmian technologicznych, który będzie gościem specjalnym najbliższego Kongresu Lidera Informatyki.
Pierwszym sygnałem, dowodzącym jak głęboko technologia zmienia biznes, jest drastyczne skrócenie czasu na jaki zakreśla się plany. Drugi sygnał, to pojawienie się zagadnień dotyczących wyboru, rozwoju, przyszłości technologii biznesowych w agendzie spotkań zarządów, rad nadzorczych czy komitetów strategicznych. I trzeci sygnał: wyraźnie odróżnijmy sformułowanie „technologie biznesowe” od „IT”. Często depozytariuszem wiedzy albo decyzji w tym zakresie stają się top menedżerowie spoza IT, zafascynowani możliwościami nowo poznanych narzędzi. Zagadnienie w jaki sposób IT zmienia strategię biznesową jest tematem przewodnim nadchodzącego Kongresu Lidera Informatyki, który odbędzie się 26 września 2013 r. w Warszawie.
Gość specjalny Kongresu, Jeffrey Sampler, dowodzi, że konkurencja nie może być nigdy postrzegana jednowymiarowo i przez pryzmat dzisiejszych uwarunkowań. Do określenia odpowiedniej strategii na dany czas, potrzeba przynajmniej dwóch wymiarów, aktualności posiadanej informacji i aktualności posiadanej wiedzy i umiejętności. Jako przykład firm, które postępowały odwrotnie przytacza casus Intela, który przegrał wyścig z AMD na rynku telefonów komórkowych, ponieważ konkurent z produkcji coraz szybszych procesorów przestawił się na chipy potrzebujące mniej energii do dłużej działających baterii. Czas, przez jaki informacja i ekspertyza pozostają aktualne, są różne, zależnie od branży. Ale w kontekście udziału IT w kreowaniu strategii biznesowej warto przypomnieć, że tylko 1/5 zysku firmy wynika ze sposobu ułożenia jej struktur. Reszta to kwestia kompetencji i egzekucji.
Jeffrey Sampler podpowiada, aby firmy zamiast określać swoje kluczowe KOMPETENCJE zbudowały listę swoich dzisiejszych kluczowych NIEKOMPETENCJI, które będą im niezbędne jutro. Dla wielu firm owocem takiej analizy będzie rekomendacja wzmocnienia pozycji IT w firmie i rozwoju kompetencji w zakresie technologii.
Coraz więcej CIO przekonuje nas w rozmowach, że IT jest częścią biznesu. I zarazem – sami są współtwórcami oraz współwykonawcami strategii biznesowej. Marek Frąckiewicz, CIO PKN Orlen do swoich sukcesów zalicza doprowadzenie uczynienie IT częścią biznesu. „Nasz dotychczasowy kierunek działania skończył się po 3 latach. To był czas na budowę i zoptymalizowanie IT w Grupie Kapitałowej” – mówił w wywiadzie dla Korony IT. Edycja 2013. Obecnie strategia IT jest pierwszą dostarczaną obszarową strategią w ramach generalnej strategii koncernu.
W Polsce nie brakuje prezesów, którzy otwarcie przyznają, że wielkie znaczenie odgrywa przy kreowaniu przez nich biznesowej wizji technologia. Dowodzi tego Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku, który do tworzonego przez siebie banku zaprosił jednego z najlepszych polskich CIO, Henryka Baniowskiego, a kiedy zdobywał on laur CIO Roku w 2008 r. podsumował: „Gdyby nie Henryk, ten bank by nie powstał”. Czynem i słowem („IT to dziś jest biznes. Jego krwioobieg. Bez tego dziś banku nie ma”) znaczenie technologii dla prowadzonego banku poświadcza Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Polbank. Podczas spotkania w Klubie CIO mówił między innymi, jak istotne znaczenie ma IT w kreowaniu i wykonywaniu biznesowej wizji: „Bardzo ważne, aby zdać sobie sprawę, w jaki sposób powstaje wizja i gdzie. Dziś bardzo często potrzeba biznesowa powstaje na zewnątrz, wśród klientów, i dzięki wszechobecnej technologii może trafić do nas – tutaj ma być przekuta na wizję, potem na działanie i realizację”.
Do zobaczenia na Kongresie i Gali Lider Informatyki 2013,
|
|
© Copyright 2023 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800