Rejestracja uczestników. Poranna kawa.
Powitanie uczestników na konferencji
Krótkie wprowadzenie do tematyki konferencji
Od wymagań do kodu w mgnieniu oka
W trakcie prelekcji pokażemy, jak w efektywny sposób sformułować wymagania, aby z jednej strony były zrozumiałe dla odbiorców systemu, a z drugiej strony umożliwiały szybkie wytworzenie kodu systemu?
Przedstawimy notację RSL, przy pomocy której można w przejrzysty sposób formułować modele przypadków użycia systemu, ich scenariusze oraz modele dziedziny oraz metodykę i narzędzie ReDSeeDS, które potrafi błyskawicznie zamienić te modele wymagań w gotowy kod na poziomie logiki aplikacji i interfejsów użytkownika.
Klasyfikacja wymagań jako sposób zarządzania nimi. Systemowa analiza organizacji jako metoda specyfikowania wymagań.
W trakcie wystąpienia poruszone zostaną następujące tematy:
System dedykowany a kastomizacja
Główne tezy:
Certification in Requirements Engineering, does it make business sense?
Prelekcja prowadzona w jezyku angielskim.
Przerwa kawowa - networking
Przegląd metod modelowania wymagań
Zanim zaczniemy budować system powinniśmy dysponować modelem opisującym stawiane mu wymagania. Jak możemy modelować wymagania? Jakie metody i techniki zastosować? Na jakim poziomie szczegółowości i kiedy modelować wymagania?
Referat będzie starał się udzielić odpowiedzi na te pytania i przedstawić krótki przegląd dostępnych metod modelowania – od najprostszych bazujących na opisie w języku naturalnym do bardziej wyrafinowanych wykorzystujących metody formalne opisu wymagań.
Conversation Patterns for Software Professionals
Techniki efektywnej rozmowy z klientami, które pomagają docierać do jego rzeczywistych potrzeb i poszukiwać rozwiązań. Conversation Patterns sprawiają, że umiejętności miękkie stają się bardziej programmer-friendly i łatwiej nad nimi pracować i co najważniejsze przynoszą oczekiwany efekt.
Zarządzanie wymaganiami czy zmianami. Dlaczego tak często mylimy jedno z drugim.
Czemu duże zmiany w systemach określamy pojęciem wdrożenia „nowego” rozwiązania czy systemu? Dlaczego zespoły zarządzania wymaganiami pomimo dużych zasobów nie radzą sobie z postawionymi celami? Jakie wyzwania stoją przed nimi w kontekście coraz bardziej rozbudowanego zaplecza systemów, technologii i metod dostępu klientów do usług? Jak zaadresować nieustająco zwiększające się potrzeby biznesu, skrócić czas dostarczania (słynne Time to Market) oraz zapewnić wysoką jakość wdrażanego rozwiązania?
Domain Driven Design - mediacja na styku IT i biznesu w stylu Agile
Podczas prezentacji przedstawiona zostanie koncepcja DDD, jej główne założenia oraz wybrane techniki strategiczne i taktyczne, których celem jest:
Lunch
Warsztaty: "Modeling Whirpool" i "Praca z potrzebami Klienta"
Warsztat "Modeling Whirpool" poprowadzi Sławomir Sobótka
Warsztat "Praca z potrzebami Klienta" poprowadzi Michał Bartyzel
Jak emocje wpływają na proces tworzenia wymagań i czy można nimi zarządzać?
W trakcie prezentacji podjęta zostanie próba pokazania, jak poprzez zarządzanie emocjami (model ABCD emocji) można uzyskać lepszy wynik, czyli lepsze zrozumienie wymagań, lepszy produkt dla klienta i wreszcie lepiej wykonywaną pracę w zespole projektowym. A przekładać się to będzie także na sprawne zarządzanie projektem w tradycyjnym rozumieniu, czyli m. in. w kontekście dotrzymanych terminów i budżetów i oczekiwanego rezultatu, czyli spełnieniu wymagań klienta.
Droga od potrzeby klienta do produktu - jaka jest rola analizy biznesowej?
Różne metody pozyskiwania wymagań w praktyce - jak dobrze zrozumieć oczekiwania klienta?
W trakcie wystąpienia poruszone zostaną następujące tematy:
Analiza biznesowa systemów workflow - propozycja metodyki
Przedstawiona zostanie autorska propozycja metodycznego podejścia do analizy biznesowej delegowanych procesów workflow. Propozycja, nazwana roboczo SPARD, definiuje podstawowe perspektywy analizy organizacji oraz wskazuje szczegółowe narzędzia i notacje w nich wykorzystane. Referat będzie nakierowany na te aspekty, które są specyficzne i krytyczne dla systemów workflow, a które nie są wystarczająco akcentowane w tradycyjnych metodach analiz systemów informacyjnych. Zostaną omówione: struktury organizacyjno - systemowe, struktury lokalizacyjne, zasady opisu reguł biznesowych, dodatkowe elementy słownika danych oraz uzupełnienia modelu danych o powiązania pomiędzy dokumentami.
Wymagania dla rozwiązań informatycznych w kontekście celów i strategii przedsiębiorstwa
Tematem prezentacji będą techniki wiązania wymagań dla rozwiązań informatycznych z celami i strategią przedsiębiorstwa. W szczególności, zostaną omówione elementy takich notacji, jak The Open Group ArchiMate® Motivation Extension, OMG Business Motivation Model i ITU-T User Requirements Notation.
Testowanie wymagań - czy to jest realne?
Podstawowym celem warsztatu jest przedstawienie podstawowych technik testowania wymagań:
Celem pobocznym warsztatu jest próba znalezienia odpowiedź na pytanie, czy testowanie wymagań jest realne zarówno technicznie (dostępność narzędzi, metodologii czy dobrych praktyk), jak i ze względu na ograniczenia około-projektowe (budżet, czas, dostępność ludzi).
Przerwa kawowa i networking
Zarządzanie wymaganiami w metodykach agile
Jak znaleźć osoby, które z łatwością wykryją bzdurne wymagania?
Podsumowanie konferencji i losowanie nagród wśród uczestników
© Copyright 2023 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800