Zarządzanie środowiskiem IT
- Jarosław Kowalski,
- 15.04.2013
Oprócz samego ewidencjonowania Ewida Standard umożliwia tworzenie dokumentów potwierdzających otrzymanie i wydanie sprzętu (protokoły odbioru), a także pozwala na dołączanie oficjalnych dokumentów (faktury, karty gwarancyjne) związanych z zakupionym sprzętem, w celu łatwej identyfikacji i ewentualnego serwisu. Dopełnieniem funkcjonalności jest możliwość raportowania stanu posiadanych zasobów z użyciem zawansowanych filtrów.
Instalacja aplikacji nie powinna sprawić żadnych kłopotów i jest dość prosta. Zasoby oprogramowania Ewida Standard mogą opierać się na bazie wewnętrznego systemu plikowego, jednak producenci aplikacji zalecają wykorzystanie serwera relacyjnych baz danych. Ewida Standard współpracuje z dowolnym serwerem Microsoft SQL od wersji 2005 wzwyż. W związku z tym bez problemu można wykorzystać bezpłatne wersje Express, co pozwoli obniżyć koszty wdrożenia aplikacji.
Do pełnej funkcjonalności oraz automatyzacji procesu tworzenia obiektów należy zakupić dodatkowo aplikację Ewida Audit, która służy do zdalnego audytu komputerów pracujących w sieci pod kątem wykorzystywanego sprzętu. Potrafi także wykonać automatyczny audyt legalności oprogramowania, przy czym funkcje skanowania środowiska informatycznego realizuje bez konieczności instalacji agentów po stronie klienta. Wyjątkiem są komputery mobilne z okazjonalnym dostępem do sieci korporacyjnej oraz te, całkowicie odłączone od infrastruktury. W takich sytuacjach należy użyć Desktop Scanera umieszczonego na przenośnej pamięci USB.
Proces audytu w programie Ewida Audit podzielony jest na dwie części: skanowanie i rozpoznanie. Pierwszy odpowiada za pobieranie informacji źródłowych z audytowanych komputerów wykorzystując WMI, rejestr systemowy oraz pliki znajdujące się na komputerze klienckim. Drugi etap to proces przetwarzania wewnętrznego, w czasie którego pojedyncze obiekty źródłowe są ewidencjonowane jako pełne zestawy komputerowe z oprogramowaniem.
W rozbudowanych infrastrukturach IT, chcąc uniknąć żmudnego wprowadzania danych dotyczących urządzeń, należałoby wykorzystać obie aplikacje. W pierwszej kolejności wykonując audyt bieżącej infrastruktury, a następnie wykorzystując kreator eksportu do ewidencji, trzeba przenieść dane z wykonanego audytu do systemu ewidencji Ewida Standard, z wykorzystaniem szczegółowego i konfigurowalnego schematu powiązań obiektów.