Zapewnianie jakości

Metodyka projektowania

Metodyka projektowania jest zapisem poszczególnych kroków, metod, technik i narzędzi niezbędnych, aby ze specyfikacji wymagań powstał działający system. Z punktu widzenia kierownika projektu, jest to proces transformacji wymagań na inną (wykonywalną) postać. Troską kierownika projektu jest to, aby w jego procesie nie stracić nic z zakładanych cech jakościowych produktu. Metodyczność realizacji projektu, oparta na doświadczeniu twórców metodyki, ma to gwarantować.

Bez względu na to czy dany typ aplikacji projektuje się według istniejącej metodyki, czy wewnętrznych procedur i schematów danego zespołu projektowego, kierownik projektu musi zwrócić uwagę na następujące działania:

  • Planowanie działań, odpowiedzialności, wykorzystania zasobów;

  • Strukturę projektu ułatwiająca wymianę informacji;

  • Przygotowanie wymagań;

  • Przygotowanie kryteriów odbioru produktów projektu;

  • Zaplanowane, udokumentowane i niezależne przeglądy projektu;

  • Dokumentowanie wyników prac (specyfikacje), przeglądów, błędów, niezgodności itd.;

  • Procedury zarządzania zmianami.

Weryfikacja i walidacja

Walidacja jest procesem oceny oprogramowania na zakończenie procesu produkcyjnego (lub fazy) w celu sprawdzenia, czy jest wolne od wad (błędów) i niezgodności. Weryfikacja natomiast to proces określenia, czy produkt danej fazy (zadania, czynności) produkcyjnej spełnia wymagania postawione w fazie poprzedniej. Koncentruje się na znalezieniu tych błędów i niezgodności, które mogą stać się przyczyną wad produktu końcowego.

Weryfikacja i walidacja dotyczy wszelkich produktów poszczególnych faz projektowych, a nie tylko ostatecznej postaci programu: wymagania, specyfikacja, projekt, wdrożenie (kod programu), konfiguracja, zmian itp.

Można wyróżnić następujące sposoby weryfikacji i walidacji oprogramowania:

Przeglądy techniczne oprogramowania

Są formą testowania oprogramowania "na sucho" i mogą przebiegać w różny sposób:

Walkthroughs - przeglądy prezentacji, raczej nieformalne - projektant prezentuje swój produkt, swobodna sesja pytań i komentarzy, celem jest prezentacja i akceptacja danej postaci produktu;

Inspekcje (przeglądy) - przeglądy wyników pracy, formalne, moderowane, przygotowane, dokumentowane, celem jest znalezienie problemów i podjęcie działań dla ich usunięcia.

Pojęcie "inspekcje oprogramowania" w świecie inżynierii oprogramowania odnosi się do specyficznej i konkretnej metodyki dokonywania przeglądów wszelkiej dokumentacji, specyfikacji itd., stwo rzonej przez M. E. Fagana z IBM. Tutaj pojęcie to zostało rozszerzone na każdą działalność weryfikacyjną, podjętą w celu znalezienia błędów;

Audyty - przeglądy wyników pracy i procesów, formalne, przygotowane, dokumentowane, zwykle prowadzone przez osoby z zewnątrz zespołu projektowego. Celem jest ocena i wskazanie kierunków poprawy procesów produkcyjnych oraz produktów.


TOP 200