Wirtualny uniwersytet - szkoły bez budynków

To jest OLA a to ATEC

Wolny rynek powoduje, że klasycznym szkołom przybywa konkurentów. Cóż bardziej logicznego i konsekwentnego jak użycie własnej technologii do jej rozpowszechniania. O czym mowa? Oczywiście o firmach komputerowych. Software jest wymarzonym towarem do dystrybucji drogą elektroniczną. W końcu to informacja w najczystszej postaci. Z kolei oprogramownie jest podstawą telenauczania. Telenauczania w dziedzinie informatyki właśnie. Tak więc nie koncerny samochodowe czy kopalnie ale właśnie firmy softwarowe posiadają bogatą ofertę telekursów.

I tak na internetowych stronach Microsoftu (http://www.microsoft.com/train_cert) możemy zapoznać się z opcjami zdobywania wiedzy w ramach Autoryzowanego Centrum Edukacji Technicznej (ATEC - Authorized Technical Education Centers), zgrupowanymi w trzech blokach:

  • kursy instruktorskie (instructor-led training)

  • kursy online, (training on demand)

  • kursy autodydaktyczne (self-training).

    Możemy skorzystać z wirtualnych klas bądź wybrania mniej kosztownych wariantów offline, opartych na multimedialnych zestawach CD-ROM-owych.

    Zestaw kilkudziesięciu kursów proponowanych przez Gartner Group obejmuje m.in. takie obszary oprogramowania jak:

  • Lotus Notes (6 kursów)

  • Oracle (16 kursów)

  • Sybase (3 kursy)

  • Informix (2 kursy)

  • Unix (7 kursów)

  • Client/Server (5 kursów)

  • Object Oriented Technology (7 kursów).

    Przykładem integracji firm softwarowych i klasycznego szkolnictwa jest inicjatywa Oracle - OAAP (Oracle Academic Alliance Program). W ramach tej koncepcji firma udostępnia szkołom oprogramowanie, na korzystynch warunkach, wraz z niezbędnym wsparciem (support). Ponadto Oracle oferuje dodatkowe modele edukacyjne:

    • UCP (University Curriculum Program) - studenci obok zajęć na uczelni zdobywają wiedzę Oracle w zakresie technologii informatycznej, co poświadczone zostaje odpowiednimi certyfikatami i podnosi "wartość rynkową" absolwenta

    • PCP (Priprietary Curriculum Program) - działa podobnie jak UCP, z uwzględnieniem specyfiki instytucji edukacjnych o chrakterze komercyjnym

    • CP (Certificatin Program) - umożliwia studentom uzyskanie dodatkowych certyfikatów w zależności od indywidulanych zainteresowań kształceniowo-zawodowych.
    Prawdziwe nauczanie na odległość (distance learning/teaching/education) w trybie bezpośrednim to oczywiście Internet. Oracle proponuje tutaj specjalną architekturę OLA (Oracle Learning Architecture), posiadającą szereg zalet:

    • studenci biorą udział w kursach w najbardziej im odpowiadającym czasie i w dowolnym miejscu

    • użytkownik ma gwarancje stałego dostępu do bieżąco modyfikowanych treści każdego kursu, zgodnie z najnowszym stanem wiedzy

    • nie ma potrzeby korzystania ze specjalynch instalacji hardwarowo-softwarowych, treści przechowywane na centralnych serwerach są dostępne za pośrednictwem typowych konfiguracji internetowych, niezależnie od stosowanego standardu (NC, PC, UNIX, Netscape Navigator, Microsoft Internet Explorer i in.)

    • łatwość zarządzania kursami dla grup użytkowników - pakiety danych docierają bezpośrednio do każdego co nie wymaga dodatkowej dystrybucji wewnętrznej

    • możliwość efektywnego kształtowania kosztów przedsięwzięć edukacyjnych z uwzględnieniem rabatów wieloletnich, wieloużytkowych czy wielopakietowych.
    Na internetowych stronach Oracle możemy znaleźć kilkadziesiąt kursów przygotowanych w wersji OLA (http://ola.us.oracle.com).


  • TOP 200