Wirtualny uniwersytet - szkoły bez budynków
- Jarosław Badurek,
- 15.12.1997
To jest OLA a to ATEC
Wolny rynek powoduje, że klasycznym szkołom przybywa konkurentów. Cóż bardziej logicznego i konsekwentnego jak użycie własnej technologii do jej rozpowszechniania. O czym mowa? Oczywiście o firmach komputerowych. Software jest wymarzonym towarem do dystrybucji drogą elektroniczną. W końcu to informacja w najczystszej postaci. Z kolei oprogramownie jest podstawą telenauczania. Telenauczania w dziedzinie informatyki właśnie. Tak więc nie koncerny samochodowe czy kopalnie ale właśnie firmy softwarowe posiadają bogatą ofertę telekursów.
I tak na internetowych stronach Microsoftu (http://www.microsoft.com/train_cert) możemy zapoznać się z opcjami zdobywania wiedzy w ramach Autoryzowanego Centrum Edukacji Technicznej (ATEC - Authorized Technical Education Centers), zgrupowanymi w trzech blokach:
Możemy skorzystać z wirtualnych klas bądź wybrania mniej kosztownych wariantów offline, opartych na multimedialnych zestawach CD-ROM-owych.
Zestaw kilkudziesięciu kursów proponowanych przez Gartner Group obejmuje m.in. takie obszary oprogramowania jak:
Przykładem integracji firm softwarowych i klasycznego szkolnictwa jest inicjatywa Oracle - OAAP (Oracle Academic Alliance Program). W ramach tej koncepcji firma udostępnia szkołom oprogramowanie, na korzystynch warunkach, wraz z niezbędnym wsparciem (support). Ponadto Oracle oferuje dodatkowe modele edukacyjne:
- UCP (University Curriculum Program) - studenci obok zajęć na uczelni zdobywają wiedzę Oracle w zakresie technologii informatycznej, co poświadczone zostaje odpowiednimi certyfikatami i podnosi "wartość rynkową" absolwenta
- PCP (Priprietary Curriculum Program) - działa podobnie jak UCP, z uwzględnieniem specyfiki instytucji edukacjnych o chrakterze komercyjnym
- CP (Certificatin Program) - umożliwia studentom uzyskanie dodatkowych certyfikatów w zależności od indywidulanych zainteresowań kształceniowo-zawodowych.
- studenci biorą udział w kursach w najbardziej im odpowiadającym czasie i w dowolnym miejscu
- użytkownik ma gwarancje stałego dostępu do bieżąco modyfikowanych treści każdego kursu, zgodnie z najnowszym stanem wiedzy
- nie ma potrzeby korzystania ze specjalynch instalacji hardwarowo-softwarowych, treści przechowywane na centralnych serwerach są dostępne za pośrednictwem typowych konfiguracji internetowych, niezależnie od stosowanego standardu (NC, PC, UNIX, Netscape Navigator, Microsoft Internet Explorer i in.)
- łatwość zarządzania kursami dla grup użytkowników - pakiety danych docierają bezpośrednio do każdego co nie wymaga dodatkowej dystrybucji wewnętrznej
- możliwość efektywnego kształtowania kosztów przedsięwzięć edukacyjnych z uwzględnieniem rabatów wieloletnich, wieloużytkowych czy wielopakietowych.