Uporządkowanie informacji

Dodatkowe funkcje to informacje o imieninach i urodzinach; zamawianie materiałów marketingowych; udostępnianie wycinków prasowych; czy zarządzanie przez pracowników i przełożonych urlopami. Na bieżąco można śledzić ich wykorzystanie.

SharePoint jest również zintegrowany z innymi elementami pakietu Office System 2007. W programie Word można edytować dokumenty znajdujące się w Intranecie. Można pracować nad nimi bezpośrednio na sieci lub na własnym komputerze, a każda zmiana i tak jest aktualizowana w sieci. Tworząc je można też ustalać termin wygaśnięcia opublikowanych, np. wówczas gdy wiemy, że po danym terminie staną się one nieaktualne. Natomiast dzięki rozwiązaniom z zakresu Unified Communications możliwa jest komunikacja z innymi pracownikami bezpośrednio z poziomu SharePoint. 50 pracowników US Pharmacia korzysta już z Office Communicatora, dzięki któremu widać "status" tych osób, np. czy są przy komputerze. Dostępny jest w tym programie także asystent nieobecności.

Usługi, nie technologie

"Rozwiązania takie, jak SharePoint pozwalają nam zmienić rolę, którą pełni dział IT z dostawcy narzędzi na dostawcę usług dla biznesu" - mówi Grzegorz Dębek. "Według Gartnera, zmiana ta ma się dokonać do roku 2012. My wprowadzamy ją już dziś. Przykładowo SharePoint pozwolił nam przygotować dla działu HR nowy proces rekrutacji i oceny pracowniczej" - dodaje. Jego zdaniem, największym wyzwaniem w tego typu projektach jest jednak utrzymywanie aktualności przechowywanych informacji. Z drugiej strony dają one jednak spore, nowe możliwości. Przykładowo - dzięki wcześniej ustalonym i wprowadzonym do SharePoint procesom - gdy dział HR zatrudnia nową osobę można automatycznie przekazać informację do działu IT o przydzielenie komputera i telefonu, a do zarządzania flotą - samochodu. Jednocześnie tworzy się strona pracownika w intranecie.

Nowości w SharePoint 2010

W wersji tej poprawiono Web Content Management - czyli możliwość uruchamiania platform e-commerce, Wiki i blogów, a także system zarządzania i przeszukiwania dokumentów. Microsoft dołączył bowiem do SharePoint 2010 system Fast przejęty przed paru laty od norweskiej firmy o tej samej nazwie. Może on dokonać automatycznej analizy tego, jak często dany dokument jest wykorzystywany, a następnie - w zależności od jego "popularności" - dokonać zmiany jego położenia i przeniesienia na wolniejsze dyski tych używanych rzadziej. SharePoint 2010 został też zintegrowany z Microsoft Project, co pozwala na łatwiejsze tworzenie harmonogramów i podział zadań. Natomiast dzięki integracji z Microsoft Visio można wizualizować w SharePoint procesy i zasoby (np. sieciowe). Z kolei System Live Meeting pozwala zapisywać przeprowadzone rozmowy jako zasoby wideo. Osoby pracujące nad wspólnymi projektami docenią zaś fakt, że nad jednym dokumentem może teraz pracować wiele osób. Można blokować fragmenty, nad którymi się aktualnie pracuje, a Office Communicator pozwala na prowadzenie dyskusji w trakcie edycji.


TOP 200