UC - w jedności siła
- Dariusz Niedzielewski,
- 14.09.2009
Dla dużych i małych, ale ostrożnie
Najważniejszym argumentem przemawiającym za wdrożeniem zunifikowanej platformy komunikacyjnej IP - a często wymienianym przez wielu klientów, którzy mają niewielkie rozeznanie w zakresie możliwości UC - jest obniżenie kosztów funkcjonowania firmy. Porównując współczynnik TCO (Total Cost of Ownership), który obok ROI (Return On Investment) jest najbardziej istotnym indeksem wartościującym inwestycje biznesowe, systemów tradycyjnych i IP - można dosyć łatwo przekonać się, że komunikacja IP jest zarówno opłacalna, jak i łatwiejsza w codziennej obsłudze.
To co zbliża największych dostawców (skomplikowanie systemów ujednoliconej komunikacji), staje się dużym problemem dla firm, które zamierzają wdrożyć UC. Organizacje powinny planować rozwój w tym względzie z dużą ostrożnością, tak, aby uniknąć niepowodzeń i spełnić pokładane w UC oczekiwania. Wśród "dobrych praktyk" mogących pomóc w miarę bezbolesnej migracji wymienia się: poszerzanie świadomości technicznej kadry zarządzającej w firmach, skupienie się na najważniejszych z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa cechach UC i dążenie do ich wdrożenia, przeprowadzanie wielu szkoleń użytkowników, wprowadzenie systemów testujących i monitorujących na bieżąco prace całej infrastruktury.
Otwartość, skalowalność, wydajność i bezproblemowa praca w heterogenicznym środowisku IT to podstawowe cechy, które wyznaczają standardy w technologii unified communications. Rozwiązania typu "all-in-one", nawet najbardziej zaawansowane, mogą w krótkim czasie stać się wąskim gardłem systemu telekomunikacyjnego w firmie.
Prawidłowo wdrożone unified communications oznacza dla biznesu możliwość komunikacji z każdym i wszędzie, nieograniczony dostęp do zasobów firmowych oraz bogactwo funkcjonalności, których próżno szukać w tradycyjnej sieci telekomunikacyjnej.
Przychylam się do definicji mówiącej, że UC to system integrujący wszystkie potrzebne firmie formy komunikacji biznesowej w ujednolicony sposób, umożliwiający zaawansowane sposoby współpracy. Badania wykazały, że UC pomaga budować wartość firmy zwiększając produktywność, przyspieszając proces decyzyjny, ułatwiając rozwiązywanie problemów biznesowych, polepszając komunikację z klientem, zwiększając sprawność organizacji oraz redukując koszty całkowite posiadania rozwiązania. Sposoby migracji lub wymiany systemów komunikacyjnych są pochodną wieku i skomplikowania używanych dotychczas rozwiązań. Firmy konsolidują i wirtualizują swoje środowiska ICT. Podstawową zaletą rozwiązania całościowego jest natychmiastowy, pozytywny wpływ na sprawność przedsiębiorstwa.
Spowolnienie, z którym mamy do czynienia w Polsce jest fazą w cyklu gospodarczym i to doskonały moment na pozyskanie dobrych rozwiązań w atrakcyjnej cenie. Koszt wdrożenia jest jednym z czynników całkowitego kosztu rozwiązania, na które składa się również koszt sprzętu, licencji i utrzymania systemu w planowanym czasie jego życia. W końcowym rozrachunku UC dostarcza policzalnych korzyści w zakresie procesów biznesowych realizowanych w przedsiębiorstwie.