UC - w jedności siła

Większość nowoczesnych rozwiązań komunikacji IP jest elementem złożonego systemu, określanego przez rynek jako unified communications (UC). Analitycy spółki Gartner umieścili grupę rozwiązań UC wśród dziesięciu strategicznych technologii 2009 r. Według innej firmy badawczej - Wainhouse Research - za 4 lata rynek produktów i usług unified communications będzie wart 13,4 mld USD, przy rocznej dynamice wzrostu na poziomie 19%.

Czym jest unified communications?

Kompleksowe wdrożenie rozwiązań unified communications tworzy w przedsiębiorstwie potężne narzędzie, znacząco zmieniające dotychczasową komunikację wewnątrz i na zewnątrz firmy. Ujednolicone środowisko obejmuje współpracę zarówno na poziomie sprzętu (zgodność ze starszymi systemami telefonicznymi, centralami PBX i IP PBX, konwergencja sieci stałych i mobilnych - jeden numer telefonu, niezależnie od miejsca pobytu), jak i usług (telefonia VoIP, poczta e-mail, poczta głosowa, konferencje audio i wideo, funkcja obecności [presence] i dane kontaktowe, faksy, szybkie wiadomości tekstowe, kalendarze).

UC - w jedności siła

Unified Communications, czyli wszystko w jednym

Niemal każda firma, która zdecydowała się na modernizację swojej infrastruktury w kierunku platformy IP, korzysta z pewnej części rozwiązań UC. Jednak - jak podkreślają specjaliści - dopiero inwestycja w zintegrowany zestaw produktów udoskonalających komunikację w firmie może całkowicie przekształcić dotychczasowy model pracy. Przykładem ważnego elementu technologii unified communications jest funkcja "presence", dzięki której możliwe jest monitorowanie innych użytkowników systemu w czasie rzeczywistym. W centrach obsługi klienta lub podczas poważnej awarii szybkie odnalezienie danego specjalisty jest kwestią najważniejszą, a usługa "presence" pozwala praktycznie natychmiast stwierdzić, gdzie on się znajduje i czy jest dostępny.

Według badań Forrester Research, aż 84% przedsiębiorstw w Ameryce Północnej i Europie jest na etapie analizy, testowania bądź wdrażania systemów UC. Należy mieć na uwadze, iż dostawcy aplikacji i sprzętu często nadużywają terminu unified communications, co może prowadzić do nieporozumień i w konsekwencji narazić klienta na niepotrzebne wydatki. Specjaliści od marketingu chętnie reklamują produkty swoich firm jako kompleksowe rozwiązania unified communications, podczas gdy część z tych rozwiązań stanowią licencjonowane, zamknięte systemy komunikacyjne, dalekie od ważnej idei otwartości przyświecającej systemom UC. Próba dołączenia kolejnych urządzeń czy aplikacji innych dostawców - niejednokrotnie wówczas kończy się niepowodzeniem.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200