UC - w jedności siła
- Dariusz Niedzielewski,
- 14.09.2009
Większość nowoczesnych rozwiązań komunikacji IP jest elementem złożonego systemu, określanego przez rynek jako unified communications (UC). Analitycy spółki Gartner umieścili grupę rozwiązań UC wśród dziesięciu strategicznych technologii 2009 r. Według innej firmy badawczej - Wainhouse Research - za 4 lata rynek produktów i usług unified communications będzie wart 13,4 mld USD, przy rocznej dynamice wzrostu na poziomie 19%.
Czym jest unified communications?
Kompleksowe wdrożenie rozwiązań unified communications tworzy w przedsiębiorstwie potężne narzędzie, znacząco zmieniające dotychczasową komunikację wewnątrz i na zewnątrz firmy. Ujednolicone środowisko obejmuje współpracę zarówno na poziomie sprzętu (zgodność ze starszymi systemami telefonicznymi, centralami PBX i IP PBX, konwergencja sieci stałych i mobilnych - jeden numer telefonu, niezależnie od miejsca pobytu), jak i usług (telefonia VoIP, poczta e-mail, poczta głosowa, konferencje audio i wideo, funkcja obecności [presence] i dane kontaktowe, faksy, szybkie wiadomości tekstowe, kalendarze).
Według badań Forrester Research, aż 84% przedsiębiorstw w Ameryce Północnej i Europie jest na etapie analizy, testowania bądź wdrażania systemów UC. Należy mieć na uwadze, iż dostawcy aplikacji i sprzętu często nadużywają terminu unified communications, co może prowadzić do nieporozumień i w konsekwencji narazić klienta na niepotrzebne wydatki. Specjaliści od marketingu chętnie reklamują produkty swoich firm jako kompleksowe rozwiązania unified communications, podczas gdy część z tych rozwiązań stanowią licencjonowane, zamknięte systemy komunikacyjne, dalekie od ważnej idei otwartości przyświecającej systemom UC. Próba dołączenia kolejnych urządzeń czy aplikacji innych dostawców - niejednokrotnie wówczas kończy się niepowodzeniem.