Trzymać pewną ręką

Pod względem zarządzania centrala IP nie powinna wiele różnić się od jakiegokolwiek innego urządzenia sieciowego i powinna oferować podobne możliwości kontroli jej pracy. Podstawowym elementem systemu zarządzania jest interfejs konfiguracyjny urządzenia, umożliwiający łatwą modyfikację wszystkich parametrów dotyczących pracy centrali IP: stosowanych protokołów, kodeków, konfigurację profili użytkowników, powielanie identycznych konfiguracji na dowolną liczbę central itp. Optymalnie, jeśli urządzenie oferuje możliwość konfiguracji wszystkich parametrów za pośrednictwem jedynego obecnie uniwersalnego klienta, jakim jest przeglądarka internetowa. Uniezależnia to administratora od konkretnej platformy sprzętowej, co ma miejsce w przypadku stosowania dedykowanego klienta konfiguracyjnego (tak jest w przypadku central firmy Alcatel). Optymalnie również, jeśli urządzenie bądź oprogramowanie oferuje dwa rodzaje interfejsu - intuicyjny, graficzny oraz interfejs tekstowy, który może być wykorzystywany w przypadku zdalnej łączności za pośrednictwem łączy o małej przepustowości.

Centrala IP musi też umieć gromadzić szczegółowe raporty, dotyczące swojej pracy, usług, z których korzystają użytkownicy, obciążenia łączy oraz zasobów lokalnych (procesor, pamięć), a także pełnych informacji o realizowanych połączeniach telefonicznych. Ponadto oprogramowanie centrali powinno umieć przedstawić w syntetycznej formie raporty zawierające informacje o kluczowych trendach, a także je wyeksportować w jak najprzystępniejszym formacie. Optymalnie, jeśli potrafi również gromadzić te dane w zewnętrznym repozytorium i komunikuje się z nim za pośrednictwem dedykowanych sterowników SQL lub co najmniej interfejsu ODBC.

Dzień dobry - jestem awaria

Istotnym elementem systemu zarządzania centralą IP jest możliwość monitorowania jej pracy w czasie rzeczywistym. Monitorowanie takie powinno obejmować prezentację statusu połączeń analogowych i cyfrowych (E1/T1), ich aktualnego obciążenia, zajętość pasma sieci IP oraz inne parametry związane z usługami świadczonymi przez centralę, np. zajętość skrzynek poczty głosowej. System monitorowania powinien również na bieżąco analizować i prezentować wartości kluczowych parametrów komunikacji w sieci IP, takie jak opóźnienie aktualnie realizowanych rozmów czy liczba utraconych bądź odrzuconych z innych powodów pakietów.

Równie istotne jest to, by poszczególne urządzenia wchodzące w skład infrastruktury VoIP, w tym również centrala, potrafiły generować alarmy SNMP. Centrala powinna też logować wszystkie krytyczne wydarzenia, a także posiadać zdolność ich umiejętnego opisania, tak by administrator nie miał trudności w zdiagnozowaniu, czego dotyczy bądź dotyczył konkretny problem. Interfejs administracyjny powi- nien umożliwiać sortowanie alarmów, ich przeszukiwanie, a także eksportowanie do zewnętrznych programów.

Łatwość zarządzania ma tym większe znaczenie, że centrale IP są wyposażane w coraz bardziej zaawansowane i złożone funkcje: obsługę poczty głosowej, zintegrowaną funkcjonalność serwera faksowego, integrację z systemami IVR, zewnętrznymi aplikacjami CRM itd. Wszystkie są potencjalnie źródłem problemów, których diagnozowanie powinno być szybkie i łatwe.


TOP 200