Telefonia IP - coraz bogatsza oferta

Komórkowy VoIP

W powszechnej sprzedaży dostępne są terminale komórkowe (GSM/UMTS/Wi-Fi) z aplikacjami pozwalającymi na komunikację z wykorzystaniem protokołu SIP. Przykładem są telefony Nokia E60, E61, E70, N80 z aktualnym oprogramowaniem. Pierwsze testy rozmów za pośrednictwem terminali przenośnych pozwalają rozwiać obawy, jakoby urządzenia te nie radziły sobie z obsługą kodeków VoIP. Warunkiem jest oczywiście odpowiednia przepustowość sieci UMTS/Wi-Fi.

Jeżeli dla danego modelu producent nie udostępnił aplikacji VoIP wraz z systemem, możliwe jest własnoręczne zainstalowanie stosownego programu, np.http://www.fring.com .

Swoją wersję komunikatora na urządzenia przenośne zaprezentowało też Cisco - Unified Mobile Communicator.

VoIP między centralami PBX

Coraz częściej do łączenia (tzw. sieciowania) tradycyjnych central PBX wykorzystywane są bramki VoIP. Możliwe jest to poprzez doposażenie central w karty VoIP lub skierowanie ruchu przez zewnętrzną bramkę VoIP. Bramki przeznaczone dla central PBX obsługują od kilku portów FXO (pojedyncza linia, RJ-11) do wielu kanałów E1 (PRA ISDN 30B+D), z których każdy obsługuje do 30 jednoczesnych rozmów. Część rozwiązań z wyższej półki oferuje także transmisję w bezpiecznych kanałach VPN.

Praktycznie każda nowo sprzedawana centrala PBX jest już przystosowana do doposażenia jej w moduł VoIP. Zaletą stosowania rozwiązań hybrydowych PSTN-VoIP jest możliwość ustalenia reguł kierowania ruchem do różnych sieci, za pomocą opisu w listach LCR (least cost routing).

Firmowy softphone

Praktycznie każdy z producentów IP PBX posiada w swojej ofercie oprogramowanie klienckie softphone. Rozwiązania te nie cieszą się jednak zbytnią popularnością, gdyż są płatne i licencjonowane podobnie jak ich odpowiedniki hardware'owe. Alcatel-Lucent oferuje aplikację My Phone współpracującą z OmniPCX Enterprise IP PBX, dostępną jako cienki klient lub normalna integrująca się z Microsoft Outlook i Lotus Notes. Cisco Unified Personal Communicator umożliwia komunikację głosową, wideo, instant messaging, konferencje i informuje o dostępności. Podobne rozwiązanie dostaniemy u Avaya - one-X Desktop Edition. Swoją wersję softphone oferuje także bydgoski Slican - TelefonCTI. To prosta aplikacja, która umożliwia nagrywanie rozmów, parkowanie, przekierowywanie, dodawanie notatek oraz zestawianie konferencji.

Grzegorz Dobrowolski dyrektor ds. rozwoju biznesu w Cisco
Polski rynek telekomunikacyjny rozwija się w bardzo szybkim tempie. PMR Research szacuje, że w 2007 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce przekroczy 40 mld zł, a liczba abonentów usług szerokopasmowych do końca 2009 r. zwiększy się do ponad 7 mln. Opłaty za dostęp do Internetu tanieją, poziomy przepustowości wzrastają, a operatorzy prześcigają się z wprowadzaniem nowych usług, takich jak wideo-na-żądanie, dostarczanie informacji multimedialnej na żądanie dla klientów. Statystyki mają swoje odzwierciedlenie w zmianie percepcji klientów, a w konsekwencji w poziomach sprzedaży naszych rozwiązań. Systemy telefonii IP z miesiąca na miesiąc cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów ze względu na oszczędności kosztów połączeń oraz utrzymania systemu, ale również z uwagi na rozbudowaną funkcjonalność, jaką oferują te systemy. W niedalekiej przyszłości pojawią się systemy pozwalające realizować wirtualne spotkania, które nie tylko zapewnią pełną możliwość komunikacji i pracy na wspólnych danych, lecz także złudzenie rozmowy "twarzą w twarz", pomimo że nasz rozmówca będzie przebywał kilkaset kilometrów od nas. Pionierskim przykładem tego typu zaawansowanego rozwiązania komunikacyjnego jest Cisco Telepresence.

TOP 200