Telefonia IP - coraz bogatsza oferta

Własne standardy producentów

Zastanawiający jest fakt, dlaczego czołowi producenci nie dostosowują swoich rozwiązań do ogólnie przyjętego docelowego protokołu komunikacyjnego jakim jest SIP, lecz nadal rozbudowują swoje mechanizmy (np. Cisco SCCP). Wsparcie SIP jest już wprawdzie obsługiwane w większości firmowych rozwiązań, jednak służy raczej do komunikacji ze światem zewnętrznym.

OmniPCX Office

Jest to hybrydowy serwer komunikacyjny realizujący potrzeby komunikacyjne firm liczących do 256 użytkowników. Obsługuje nie tylko telefonię tradycyjną i VoIP, ale posiada także zintegrowane elementy infrastruktury IT oraz może służyć jako serwer plików bądź intranetowy. Współpracuje z szeroką gamą terminali TDM, stacjonarnych IP, VoWLAN, DECT i telefonami programowymi softphone oraz systemami ujednoliconej komunikacji. Charakteryzuje się dostępnością 99,999% i współpracuje z systemem zarządzania wyposażonym w prosty w obsłudze interfejs graficzny.

Alcatel-Lucent Polska
ul. W. Rzymowskiego 53
02-697 Warszawa
tel. 048 22 515 50 00
faks 048 22 515 50 10
http://www.alcatel-lucent.pl

Producenci taką postawę argumentują ubogą funkcjonalnością standardu SIP. Argument ten nie jest przekonujący, ponieważ opracowane są rozszerzenia zaleceń SIP (SIP extensions), niwelujące "wąską specjalizację" SIP. Za brakiem standaryzacji rozwiązań przemawia bardziej stosowany model biznesowy - klient decydując się na wdrożenie VoIP, musi zakupić kompleksowe rozwiązanie. W innym przypadku mógłby zakupić wydajny szkielet VoIP (IP PBX, SIP proxy), natomiast terminale końcowe oparte na czystym SIP od mniej znanej firmy z Chin, co znacznie zmniejszyłoby koszty wdrożenia.

Wszyscy jednak zgodnie postrzegają SIP jako docelowy protokół komunikacyjny. Przewidziany jest on nie tylko do sygnalizacji w ruchu głosowym. Dobrze wpasowuje się w Unified Communications, zestawiając połączenia wideo i wymianę komunikatów tekstowych.

Środowisko związane z SIP stale rozbudowuje narzędzia zwiększające jego funkcjonalność. Przykładem są liczne dodatki do platformy Asterisk (który notabene też ma autorski protokół IAX), z których część dostępna jest na zasadzie open source, a część sprzedawana komercyjnie.

Microsoft nadrabia zaległości w VoIP

Microsoft zaprezentował Office Communication Server 2007, będący niczym innym jak serwerem VoIP, obsługującym protokół SIP. Zapewne wiele osób odetchnęło z ulgą, gdy firma ogłosiła, że jej rozwiązanie będzie wykorzystywało standardowy SIP. MS jak wiadomo ma tendencję do wypuszczania swoich wersji do istniejących już standardów, a wprowadzenie nowego protokołu VoIP mogłoby wprowadzić chaos i zagmatwać ideę "wielkiej unifikacji" komunikacji głosowej. OCS ma umożliwić użytkownikom bezpośrednie nawiązywanie połączeń telefonicznych z aplikacji Office 2007, takich jak Word, Outlook czy Office Communicator. Produkt ma się integrować z Exchange 2007. Użytkownicy do komunikacji mogą wykorzystywać wersję kliencką Office Communicator 2007, dostępnego także na urządzenia przenośne. Obsługiwane mają być standardowe funkcje telefoniczne, m.in. przekazywanie rozmów, automatyczna sekretarka czy połączenia konferencyjne.

HiPath Wireless Controller i Covergence Software V4

HiPath Wireless Controller jest platformą umożliwiającą centralne zarządzanie korporacyjną siecią bezprzewodową (WLAN) i podstawą rozwiązań FMC w kampusie. Posiada zaawansowany system polityk bezpieczeństwa i szyfrowania dla grup użytkowników (SSID).

Siemens Enterprise Communications Sp. z o.o.
ul. Żupnicza 11
03-821 Warszawa
tel. +48 22 870 83 83
faks. +48 22 870 90 59
http://www.hipath.pl
Opieszałość Microsoft w wypuszczeniu na rynek rozwiązania IP PBX zaowocowała powstaniem konkurencji w środowisku Windows. Przykładem jest w pełni funkcjonalne oprogramowanie Enterprise Interaction Center firmy Vonexus, bazujące na SIP, a dedykowane dla Windows. Przeznaczone jest ono do obsługi od 100 do 1000 użytkowników VoIP. Pozwala zarządzać połączeniami, pocztą, faksami oraz na interakcję poprzez WWW. Centrala Vonexus integruje się z MS Outlook, Exchange Server, MS Dynamic CRM, a także współpracuje z Windows Mobile.

Teleobecność

Nowością, którą wprowadzają ostatnimi czasy producenci, są rozwiązania typu Telepresence (teleobecność). Są one już w ofercie Cisco i HP. Usługa polega na realizacji połączenia wideokonferencyjnego za pośrednictwem sieci IP. Celem projektantów jest uzyskanie wrażenia "bliskości" rozmówcy. W tym celu stosowane są panoramiczne monitory wysokiej klasy, kodeki o małym stopniu kompresji obrazu, rozwiązania dźwięku przestrzennego. Jednak nic za darmo. Wysoka jakość "spotkań" w Internecie okupiona jest wysokim zapotrzebowaniem na przepustowość (10-14 MB, symetrycznie) i niewielkimi opóźnieniami.

Przykładowo w ofercie Cisco znajduje się zestaw wideokonferencyjny przeznaczony dla 12 osób, w cenie - bagatela - 300 tys. USD (dla 4 osób, ok.50 tys. USD). W skład pakietu wchodzą m.in. trzy monitory wysokiej klasy i system trzech kamer. Aby uzyskać wrażenie przebywania telerozmówców w jednym pomieszczeniu, dostarczane są także jednakowe stoły, oświetlenie oraz farba do ścian. Rozwiązanie to wdrażane jest m.in. w firmie Regus, oferującej biura na wynajem. Skuteczną barierą w powszechniejszym wykorzystaniu teleobecności, oprócz ceny, jest utrudniony dostęp do sieci o dużej przepływności.

Jeżeli jednak skłonni jesteśmy do kompromisu pomiędzy jakością a ceną, możemy korzystać z coraz popularniejszych wideoterminali. Najtańsze, bo darmowe są wideotelefony instalowane na PC. Sprzętowy wideotelefon możemy nabyć już za ok. 900 zł (np. Grandstream GXV-3000). Aby korzystanie z rozmów wideo było możliwe, sieci, które stosujemy, muszą obsługiwać tego rodzaju połączenia.


TOP 200