Szukasz pracy? A może pracownika? Oto 9 rzeczy, które musisz wiedzieć
- 09.05.2014
Czego oczekują pracodawcy? Co muszą zrobić osoby poszukujące pracy? I co różni te dwie strony, jeśli chodzi o rozmowy rekrutacyjne, social media, etykietę, itp.
Czego oczekują pracodawcy? Co muszą zrobić osoby poszukujące pracy? I co różni te dwie strony, jeśli chodzi o rozmowy rekrutacyjne, social media, etykietę, itp.
Serwis rekrutacyjny przeprowadził wśród 5000 osób poszukujących pracy i 2700 rekrutujących menedżerów badanie dotyczące ich oczekiwań w procesie rekrutacyjnym. Wyniki pokazały cały szereg zaskakujących błędów, jakie popełniają kandydaci, a które uniemożliwiają im zdobycie pracy.
Zdaniem Rosemary Haefner, wiceprezes ds. HR w serwisie CareerBuilder, wyniki badania podkreślają znaczne różnice między oczekiwaniami osób poszukujących pracy a rekrutującymi firmami, jeśli chodzi o sam proces rekrutacji.
Oto 9 rzeczy, których oczekują pracodawcy, co muszą zrobić kandydaci i co różni te dwie strony w odniesieniu do m.in. rozmów rekrutacyjnych, obecności w mediach społecznościowych, etykiety i innych aspektów rekrutacji.
Przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej, większość specjalistów spodziewa się spotkania z rekrutującym menedżerem, specjalistą ds. HR lub członkami potencjalnego zespołu, ewentualnie bezpośrednimi przełożonymi. Ale to już nic pewnego. Niemal 40% rekrutujących menedżerów stwierdziło, że wymagają od kandydatów również rozmowy z kadrą kierowniczą wyższego szczebla (CEO, CFO, COO, itd.).
Nawet jeśli nie spotykasz się w sprawie pracy z samym CEO, przygotuj się do niego tak, jakby to rozmowa właśnie na takim poziomie, a będziesz miał asa w rękawie. I pamiętaj: pierwsze 6 sekund jakiejkolwiek rozmowy rekrutacyjnej ma decydujące znaczenie. Bądź punktualny, odnoś się do rozmówcy z szacunkiem i przekonaj go do siebie (niezależnie od jego stanowiska) swoimi miękkimi umiejętnościami.
To raczej oczywiste, ale i tak warto powtórzyć: wyobraź sobie, że rekrutujący menedżer zacznie wyszukiwać informacje o Tobie w sieci, również w mediach społecznościowych. Badanie pokazało, że:
- 48% pracodawców "googluje" potencjalnego kandydata
- 44% znajdzie Cię na Facebooku
- 27% poszuka Cię na Twitterze
- 23% sprawdzi takie serwisy jak Yelp, Glassdoor i inne witryny ratingowe
Natomiast kandydaci najwięcej uwagi poświęcają Facebookowi. A dzięki funkcji Graph Search, nie uda Ci się już ukryć swojego profilu przed rekruterem o prawdziwie detektywistycznych zamiłowaniach.
Brak umiejętności to nadal główny powód, dla którego ludzie nie są zatrudniani. Ale badanie podsuwa też dwa zaskakujące wnioski:
- 23% pracodawców odrzuci kandydata, który nie pasuje do kultury korporacyjnej firmy
- 18% wyeliminuje tych kandydatów, których wymagania co do wynagrodzenia są zbyt wysokie
Jeśli oczekujesz wynagrodzenia na poziomie kadry kierownicznej, nie bierz udział w rozmowach dotyczących niższych stanowisk. Podobnie, jeśli nienawidzisz noszenia krawatów, nie aplikuj na tradycyjne stanowiska korporacyjne. Nie trać czasu swojego i pracodawcy. Jeśli uważasz, że stanowisko odpowiada Twoim umiejętnościom, postaraj się wyszukać się dodatkowe informacje o firmie, aby zorientować się, jaki obowiązuje w niej dress code i dowiedzieć się więcej o innych aspektach jej kultury korporacyjnej.
Jak wynika z badania, 58% pracodawców uważa, że otrzymanie wiadomości dziękującej za spotkanie to ważny element procesu rekrutacji; 24% uważa to wręcz za kluczowe. Czyli 82% rekrutujących menedżerów spodziewa się, że usłyszy od Ciebie słowa podziękowania. Mama miała rację, więc bierz się do roboty.
Zgodnie z raportem U.S. News & World Report napisanie maila z podziękowaniem sprawia, że automatycznie trafiasz do czołówki 10% kandydatów. Dlatego, że większość osób w ogóle tego nie robi.
Podziękuj więc rozmówcy za poświęcony Ci czas, ale pamiętaj, żeby podkreślić, na jakie stanowisko aplikowałeś (tego samego dnia mogło odbyć się więcej takich rozmów jak Twoja) i pokaż, że słuchałeś tego, co miał Ci do powiedzenia Twój rozmówca, wspominając o czymś ciekawym, co powiedział.
Badanie wykazało, że osoby poszukujące pracy mają ściśle określone oczekiwania dotyczące pracodawców. Jakie? Po pierwsze, ich ogłoszenia rekrutacyjne muszą być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Jak twierdzą specjaliści z serwisu CareerBuilder, pracodawcy nieposiadający stron dostosowanych do urządzeń mobilnych tracą szansę na zdobycie utalentowanych pracowników, zwłaszcza jeśli muszą ich szybko znaleźć.
- Co najmniej połowa osób poszukujących pracy i posiadających urządzenie mobilne, spędza trzy godziny tygodniowo albo i więcej na sprawdzaniu ogłoszeń o pracę za pośrednictwem tych urządzeń (49% korzysta przy tym ze smartfonów, a 59% z tabletów).
- 65% pracowników szukających pracy za pośrednictwe urządzeń mobilnych zrezygnuje z przeglądania strony, jeśli nie ma ona wersji mobilnej; 40% wyrabia sobie przy tym negatywną opinię o firmie.
Kandydaci zapytani o to, czy rozważaliby przyjęcie wynagrodzenia o 5% niższego od minimalnego wymaganego przez nich progu, w przeważającej części odpowiedzili, że zależy to od wizerunku pracodawcy i doświadczenia.
- 68% kandydatów stwierdziło, że zaakceptowaliby niższe wynagrodzenie, jeśli pracodawca wywarłby na nich świetne wrażenie w procesie rekrutacji; 29% uważa, że pracodawcy zbyt mało uwagi przykładają do zapewnienia kandydatów, że ich firma jest dobrym pracodawcą;
- Kandydaci stwierdzili również, że są w stanie zaakceptować niższe wynagrodzenie, jeśli firma miałaby szczególnie pozytywne opinie w sieci (67%) lub pozytywny wizerunek w mediach (65%).
Elastyczność to nowy standard. Osoby szukające pracy znacznie bardziej niż kiedyś podkreślają dziś wagę równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, rozważając przyjęcie oferty pracodawcy.
- 72% kandydatów stwierdziło, że ważne jest dla nich to, aby firma oferowała elastyczne godziny pracy, jeśli podejmują decyzję o zatrudnieniu;
- 44% kandydatów jest zdania, że ważne jest dla ich to, aby firma oferowała możliwości telepracy. To z kolei nawiązuje do poprzedniego wniosku: upewnij się, że pasujesz do kultury korporacyjnej firmy, do której aplikujesz. Np. jeśli chcesz pracować w Yahoo, nie spodziewaj się możliwości pracy z domu.
Każdy z nas, raz lub więcej razy, miał wrażenie, że wysyła swoje CV w próżnię. Jak pokazują wyniki badania, brak odpowiedzi może mieć odwrotny efekt. Kandydaci, którzy nie otrzymają żadnej odpowiedzi ze strony pracodawcy po przesłaniu swojej aplikacji, częściej przestają kupować jego produkty lub usługi. Ile więc ryzykuje pracodawca?
- 62% kandydatów uważa, że firmy, do których aplikowali nie odpowiedziało w żaden sposób na ich aplikację;
- Z drugiej strony, 56% pracodawców przyznało, że nie odpowiada wszystkim kandydatom lub nie potwierdza przyjęcia aplikacji; 33% stwierdziło, że nie kontaktuje się ponownie z kandydatami, z którymi przeprowadziło rozmowę, aby poinformować ich o wynikach rekrutacji;
Kandydaci poszukujący pracy uważają, że marka firmy jako pracodawcy jest niezbędna. O ile nie jest to żadna nowa koncepcja, o tyle wyniki badania są alarmujące, bowiem zaledwie 38% pracodawców uważa, że ich firma ma wyraźnie zdefiniowaną markę pracodawcy. Może to negatywnie wpłynąć na postrzeganie pracodawcy przez kandydata i, ostatecznie, na liczbę przesłanych aplikacji.
46% pracowników uważa, że marka firmy jako pracodawcy odgrywa kluczową rolę w ich procesie podejmowania decyzji o aplikowaniu na stanowisko w danej organizacji; kolejne 45% uważa, że nie jest to kluczowe, ale dość ważne;
Computerworld dostarcza najświeższe informacje, opinie, prognozy i analizy z branży IT w Polsce i na świecie.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]