Studio programisty

Visual C++ 5.0

Wersja ta zawiera lepszy optymalizator kodu. Istniejący projekt rekompilowany przy jej użyciu jest średnio o 7-6% krótszy. Niektóre elementy programu są wykonywane średnio ok. 15-20% szybciej. Uwaga! Mniejszy jest kod generowany przez kompilator. Dołączane biblioteki są większe niż w poprzednich wersjach kompilatora (mają więcej funkcji itp.). Tak więc ostatecznie wyjściowy program może być większy - zależy od sposobu kompilacji.

Do wersji C wprowadzono wiele ułatwień, kreatorów oraz rozszerzono możliwość wstawiania gotowych komponentów. Pozwala to szybko napisać olbrzymi program. Rozszerzono tzw. ATL (Active Template Library), czyli zbiór klas pozwalających pisać bardzo małe i wydajne obiekty typu COM, które mogą być wykorzystane w innych aplikacjach (albo "wstawione" na stronę WWW).

Pojawiło się kilka nowych rozszerzeń języka i preprocesora. Wprowadzono nowe typy "inteligentnych" wskaźników, w tym do obiektów COM/ActiveX, które automatycznie usuwają obiekt, gdy nie jest on już używany (przechowuje liczbę odwołań do danego obiektu). Dzięki temu usunięto większość problemów podczas śledzenia obiektów COM. Niestety, kompilator (a zwłaszcza debugger) nie najlepiej śledził obiekty COM pod Windows 95 - czasami nie widział zmiennych. Pod Windows NT 4.0 problemy te nie występowały w ogóle.

Wprowadzono także słowo kluczowe "#import", które automatycznie wstawia informacje o obiekcie z pliku EXE/DLL/ODL. Jest to jedno z najlepszych ułatwień dla programisty. Dyrektywa #import przekształca informację z biblioteki typu (zwykle obiektu kontrolnego OLE) do postaci klasy C++. Zamiast ciągu instrukcji, jedno polecenie.

Nowa biblioteka MFC (4.2) ułatwia także wykorzystanie WinInet API i wspomaga tworzenie ActiveX.

Do VC++ dołączono program Install Shield 5.0, służący do tworzenia programów instalacyjnych. Był on już dostępny w poprzednich wersjach kompilatorów, jednak tym razem zawiera środowisko zintegrowane, które umożliwia stworzenie programu instalacyjnego niemal w kilka minut. Poprzednio trzeba było uczyć się specjalnego języka i ręcznie pisać odpowiednie skrypty.

Visual J++ 1.1

Przyjęta numeracja sugeruje, że kompilator języka Java zgodny jest ze specyfikacją JDK 1.1 Suna. W rzeczywistości Visual J++ implementuje język Java zgodnie z Sun JDK 1.0. Kompilator Javy, poza standardowymi możliwościami (tworzenie appletów, które mogą działać na każdej maszynie wyposażonej w wirtualną maszynę Javy), może tworzyć i wykorzystywać obiekty napisane w standardzie ActiveX. W Visual J++ można skorzystać z wielu kreatorów, w tym z kreatora automatycznie generującego formatkę dla danej bazy danych (lub tabeli). Automatycznie też generowany jest kod służący do połączenia ze źródłem danych i przeglądania informacji.

Visual InterDev 1.0

Jest to narzędzie służące do tworzenia dynamicznych stron WWW i integracji projektów aplikacji sieciowych (elementy projektu mogą być napisane przy użyciu pozostałych elementów tego pakietu tzn. VC++, VJ++, VB, FOX ). Aplikacja wykorzystuje standard Active Server Pages, pozwalający na tworzenie stron WWW, zawierających obiekty ActiveX, applety Javy i pewne skrypty zmieniające wygląd strony podczas jej wyświetlania. Wstawianie skryptów ułatwia Script Wizard, pozwalający korzystać zarówno z JavaScript, jak i VBScript. Brakuje jednak narzędzia do graficznego tworzenia stron HTML.

Visual Fox Pro 5.0

W tym programie zmiany są najmniej widoczne. Nowa wersja narzędzia zawiera jednak znacznie więcej kreatorów. Kreatory znane z poprzednich wersji mają więcej opcji. W wersji 5.0 można wreszcie tworzyć obiekty ActiveX. Przyspieszone zostało wykonywanie zapytań oraz ładowanie formularzy. Do śledzenia aplikacji, oprócz wbudowanego, można wykorzystywać debugger z Visual C++. Można także tworzyć tzw. widoki offline, tzn. bez konieczności ciągłego łączenia się z bazą, i wielowarstwowe aplikacje klient/serwer. Dzięki możliwości tworzenia składników serwerowych ActiveX można zintegrować projekt napisany w Visual Fox Pro z aplikacją sieciową.


TOP 200