SIP w przedsiębiorstwie

Ewolucja wg Alcatela

SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 10. Alcatel OmniPCX IP - łagodna migracja

Alcatel rozwija linię serwerów telekomunikacyjnych zaprojektowanych z myślą o transmisjach pakietowych. OmniPCX IP Communication Server posiada wbudowaną funkcjonalność SIP Proxy oraz bramy SIP. Strategia produktu przewiduje wzbogacanie o nowe aplikacje SIP i ich integrację z istniejącymi komponentami klasycznej telefonii. Dzięki takiemu podejściu powinna nastąpić łagodna migracja do komunikacji internetowej, która pozwoli zamortyzować ponoszone koszty modernizacji. Współpraca ze starymi elementami (urządzenia analogowe, seria Reflexes, H.323) i łączami PSTN lub ISDN będzie nadal możliwa dzięki specjalnym bramom.

Zarządzanie użytkownikiem wyposażonym w terminal obsługujący SIP przypomina klasyczną administrację terminalem systemowym Reflexes. Przypisywany mu jest numer katalogowy zgodny z korporacyjnym planem numeracyjnym, klasa usługi CoS (Class Of Service), poczta głosowa i określona taryfikacja komunikacji z innymi systemami. Kierowanie połączeń do zewnętrznych bram, instancji, czy klientów SIP jest integralną częścią OmniPCX i odpowiada za to proces ARS (Automatic Route Selection). Funkcjonalność bramy jest wykorzystywana przede wszystkim do mapowania adresu SIP URL na numer katalogowy i odwrotnie. Dzięki temu możliwe są:

  • połączenia lokalne pomiędzy użytkownikami SIP i abonentami "nie-IP";

  • połączenia przychodzące i wychodzące SIP - PSTN, klasyczny abonent - domena SIP, z taryfikacją i ograniczeniami wynikającymi z sieci PSTN;

  • dodatkowe usługi telekomunikacyjne takie jak "nie przeszkadzać", identyfikacja rozmówcy, zawieszenie, konsultacja, przekierowanie (warunkowe lub nie), konferencja trójstronna, DTMF (w pasmie zgodnym z G.711 lub RFC 2833).
SIP Proxy odpowiada za przekazanie informacji o położeniu i routingu do terminala SIP. Komunikacja pomiędzy różnymi SIP Proxy jest możliwa dzięki zapytaniom przesyłanym do korporacyjnego serwera DNS. Ponadto SIP Proxy dokonuje prostego uwierzytelnienia nadawcy SIP wiadomości poprzez analizę adresu HTTP. Ilekroć użytkownik pojawi się ze statusem "online" uaktualniana jest baza lokalizacji.

Strategia Cisco

SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 11. Architektura prostej sieci wykorzystującej protokół SIP wg Cisco

Cisco SIP Proxy Server jest częścią rozwiązania Cisco Voice Infrastructure and Applications (VIA) dedykowanego dla dostawców usług. Połączeniu funkcjonalności SIP Proxy i serwera rejestracji SIP umożliwia routing w sieci IP. Operatorzy dzięki Cisco SIP Proxy Server mogą zaoferować połączenia głosowe pomiędzy aplikacjami bazującymi na SIP a siecią PSTN. Przedsiębiorstwa natomiast mogą wykorzystać rozwiązanie Cisco do wewnętrznej komunikacji IP, jak również poprzez odpowiednie bramy do połączeń z PSTN.

Cisco SIP Proxy Server akceptuje żądania rejestracji od punktów końcowych SIP, takich jak IP telefony, bramy, aplikacje PC. Utworzony rekord zawiera aktualny adres urządzenia. Statyczne przypisanie jest możliwe bezpośrednio na serwerze. W momencie otrzymania wiadomości "Invite" (call setup) SIP Proxy wyszukuje odpowiedni punkt końcowy dla połączenia. Jeśli nie odnajdzie w swoim rejestrze pożądanej strony, to może wykorzystać zewnętrzne mechanizmy takie jak Telephone Number Mapping (ENUM). W ostateczności przy braku odbiorcy wiadomości (rozmówcy) połączenie zostaje skierowane do statycznie skonfigurowanego miejsca. Dodatkowo Proxy Server może wykonać uwierzytelnienie w rejestrze SIP, zaszyfrować żądania i odpowiedzi SIP przy użyciu Transport Layer Security (TLS). Dla każdej próby połączenia serwer RADIUS generuje rekord, który może posłużyć do taryfikacji. Nadmiarowa implementacja Cisco SIP Proxy Server pozwala nie tylko podnieść wydajność, ale także niezawodność. Dwa aktywne serwery dzielą dane rejestracyjne. Wówczas jednak serwer DNS musi dystrybuować żądania SIP pomiędzy dwie instancje.

Cisco SIP Proxy Server jak większość produktów posiada graficzny interfejs ułatwiający konfigurację. Baza konfiguracyjna jest składowana lokalnie i replikowana przy redundantnej instalacji. Zarządzanie i monitoring umożliwia interfejs SNMP.

Avaya stawia na niezawodność

Oferowana przez firmę Avaya aplikacja telekonferencyjna Meeting Exchange zgodna z protokołem SIP potrafi obsłużyć do 300 uczestników. Jest to możliwe dzięki nowej generacji rozwiązania Avaya Communication Manager 3.0 (ACM) dedykowanej do obsługi telefonii IP. Produkt ten został wzbogacony o opcje m.in. zwiększające niezawodność i odporność na awarie. Specjalny serwer ESS (Enterprise Server Survivability) pozwala na zachowanie pełnej funkcjonalności nawet w przypadku uszkodzenia centrali. Opcja LSP (Local Survivability Processing) zabezpiecza oddziały firmy przed zerwaniem połączeń w wyniku przerwy w działaniu sieci. LSP pozwala również na automatyczną rekonfigurację bram w sieci. Ponadto odpowiednie ustawienie ACM może przeciwdziałać przeciążeniu sieci, przekierowując część transmisji głosowych IP do klasycznej sieci telefonicznej.

Podsumowanie

SIP w przedsiębiorstwie

Aplikacje końcowe SIP

Protokół SIP zmienia sposób patrzenia na komunikację. Dzięki niemu już teraz ludzie komunikują się szybciej i łatwiej. SIP to nie tylko nowoczesne rozwiązania dla przedsiębiorstw, które opisaliśmy w niniejszym artykule, ale również zupełnie nowe aplikacje dla zwykłych użytkowników. Komunikacja z wykorzystaniem protokołu SIP stanie się niezależna od lokalizacji abonenta, liczby samych abonentów czy medium, jakie wykorzystywane jest do komunikacji. Gdy coraz więcej użytkowników będzie posiadać urządzenia wykorzystujące protokół IP (telefony, PDA), protokół SIP stanie się coraz bardziej powszechny, a jego panowanie w sieciowym świecie będzie bardzo długie.

Przydatne adresy

http://www.cs.columbia.edu/sip/ - bogate źródło informacji o SIP (strona aktualizowana przez samego twórcę SIP)

http://www.faqs.org/rfcs/rfc3261.html - specyfikacja SIP

http://www.sipforum.org


TOP 200