SIP w przedsiębiorstwie

SIP i przedsiębiorstwo

SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 5. Ewolucja komunikacji w przedsiębiorstwie

Komunikacja w przedsiębiorstwie ewoluuje podobnie jak sieci, w których się ona odbywa (patrz rys. 5). Mnóstwo protokołów, które tworzą podstawę pokazanych na rysunku paradygmatów (CSTA, IP, TAPI, TSAPI, XML, HTML...) powoduje, że administratorzy muszą zarządzać bardzo skomplikowanym środowiskiem. SIP zdaje się być protokołem, który może integrować różne środowiska komunikacyjne i upraszczać zarządzanie.

Zalety, jakie mogą być widoczne po wprowadzeniu protokołu SIP w przedsiębiorstwie, są nie do przecenienia:

  • swobodne schematy adresacji dla poszczególnych stacji w sieci;

  • łatwe mieszanie kanałów komunikacyjnych (media blending), swobodna negocjacja kanałów kontaktu;

  • łatwa integracja istniejącej infrastruktury oraz komunikacja z bazami danych, np. z serwerami DNS (Domain Name Server) czy usługi katalogowe przedsiębiorstwa (poprzez protokół LDAP - Lighweight Directory Access Protocol);

  • wprowadzenie nowych usług, takich jak automatyczne powiadamianie o obecności.
SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 6. Aplikacje SIP a pozostałe komponenty sieci

Na przykład Alcatel proponuje scentralizowane podejście do zarządzania zasobami komunikacyjnymi poprzez SIP (patrz rys. 6). Serwer SIP zajmuje się zarządzaniem nie tylko protokołem SIP, ale wszystkimi innymi protokołami komunikacyjnymi. W ten sposób przedsiębiorstwo otrzymuje centralny system zarządzania różnymi zasobami, który elastycznie dobiera kanały komunikacyjne dla użytkowników. Dzięki temu deweloperzy mogą skupić się na samych aplikacjach klienckich, podczas gdy szkielet komunikacyjny jest już przygotowany do pracy. Otwartość API jest w tym przypadku kluczowym elementem w rozwoju nowych aplikacji.

Takie środowiska są już obecne na rynku (np. SCE - Service Creation Enviroment wspomnianego już Alcatela).

Przeszkody rozwoju

Wiele czynników spowalnia rozwój korporacyjnej komunikacji wykorzystującej protokół SIP. Do najpoważniejszych barier zaliczają się z pewnością:

  • Koszty modernizacji infrastruktury, która powinna pozwolić na transmisję czasu rzeczywistego.

  • Wysokie ceny "telefonów" obsługujących SIP.

  • Niedopracowane interfejsy z obecnie istniejącymi sieciami. Taryfikacja stosowana w klasycznej sieci PSTN nie została zdefiniowana w protokole SIP. Ponadto mapowanie adresu pomiędzy SIP a istniejącymi od lat rozwiązaniami jest trudne.

  • Brak kompletnego rozwiązania dla połączeń alarmowych, które są wymagane prawnie od systemów telekomunikacyjnych w wielu krajach.

  • Brak rozwiązań pozwalających na zmianę dostawcy usług z zachowaniem mapowania numeru do sieci PSTN.

  • Bezpieczeństwo - transmisje VoIP mogą być zagrożone spamem, naruszaniem prywatności i innymi typowymi atakami internetowymi. Problematyczne jest także stosowanie zapór ogniowych i translacji adresów (NAT).

Rozwiązania firmowe

SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 7. SIP w przedsiębiorstwie wg Siemensa

Obsługujące protokół SIP urządzenie końcowe powinno stać się w niedługim czasie podstawowym narzędziem w pracy. Przykładowo, Siemens w swoich produktach stawia przede wszystkim na rozwój funkcjonalności poprzez nowe aplikacje lub usługi, które mogą być tworzone na potrzeby konkretnych zastosowań czy działów.

Przykładem mogą być:

  • aplikacje IP takie jak oparta na SIP poczta głosowa, auto attendant, konferencje audio/web;

  • HiPath Xpressions, który pozwala na przesyłanie głosu, faksów, poczty czy wiadomości tekstowych;

  • HiPath ProCenter Advanced Suite - rozwiązanie dedykowane do Call/Contact Center pozwalające na interakcję z klientem kontaktującym się via e-mail, faks, telefon czy sieć web. Usługi obecnie realizowane dzięki CTI (Computer Telephony Integration) zapewni moduł HiPath ComAssistant;

  • czytanie stron internetowych przez telefon dzięki silnikowi ComResponse;

  • HiPath CorporateConnect - propozycja dla firm z mobilnymi pracownikami, którzy posiadają tylko jeden numer/adres do łączności wszelkiego rodzaju;

  • praca zdalna oparta na HiPath Teleworking i DeskSharing, która znosi fizyczne bariery i umożliwia tworzenie wirtualnych zespołów pracowników.
SIP w przedsiębiorstwie

Rys. 8. Integracja HiPath 8000 z centrum danych

Podstawą wielu usług jest stwierdzenie obecności i dostępności obu stron połączenia. Funkcjonalność SIP oprócz tego pozwala określić dodatkowo sposób kontaktu, jaki życzą sobie strony (telefon w pracy, w domu, komórkowy, wiadomość tekstowa, faks itp.). Dla pracodawcy przekłada się to na większą dostępność pracowników, a co za tym idzie mniejszą liczbę niezrealizowanych połączeń, nieprzeczytanych lub nieodpowiedzianych listów. Wzrost dostępu do zasobów i informacji zawsze oznacza wzrost produktywności i zysków.

Aplikacja HiPath OpenScape dostarczana przez Siemens oferuje pełny dostęp do korporacyjnych zasobów komunikacyjnych. Jest zintegrowana z produktami Microsoft. Platforma pozwala na dzielenie plików, kalendarzy i dostęp do ludzi w czasie rzeczywistym. Dzięki czemu uzyskujemy kompleksowe środowisko do pracy, które może współpracować z systemem HiPath 8000 dedykowanym dla organizacji opartych na centrach danych.

Architektura HiPath 8000 jest bardziej elastyczna i skalowalna od dzisiejszych IP-PBX, ponieważ dostarcza otwartych interfejsów, dzięki którym jest możliwa łatwa integracja z aplikacjami IT. Według szacunków podawanych przez producenta zastosowanie HiPath pozwala obniżyć koszty operacyjne IT o blisko jedną czwartą, utrzymania o 10%, zaś komunikacji głosowej do 30%.

Różnica między URL i URI

Każdy URL (Uniform Resource Locator) jest podzbiorem URI (Uniform Resource Identicator). URI określa dany zasób, podczas gdy URL określa miejsce, w którym zasób jest osiągalny. Przykładowe URI to gazeta:networld:03/2005:Przenoszenie numeru w sieci GSM, który określa artykuł o przenoszeniu numeru abonenta w sieci GSM, przedstawiony na naszych łamach. Miejsce, w którym ten artykuł się znajduje, określa adres URL w postacihttp://www.networld.pl/artykuly/46675.html . Zatem URL określa jednoznacznie miejsce, w którym znajduje się URI. Obecnie obie nazwy używane są wymiennie.


TOP 200