Rynek do zbadania

Polska specyfika

"Polski rynek IT charakteryzuje się tym, że w odróżnieniu od krajów zachodnich jest wciąż bardzo rozdrobniony, działa bowiem na nim wiele małych podmiotów" - mówi Andrzej Jarosz. To istotnie utrudnia prowadzenie badań rynkowych.

"Prowadzenie takiej działalności to ogromny wysiłek, duże koszty i żmudny, niewdzięczny proces zbierania danych. Dlatego nie dziwi mnie, że w tym obszarze do tej pory nie mieliśmy na polskim rynku istotnej kon-kurencji" - twierdzi Andrzej Jarosz. Jego zdaniem atutem IDC jest możliwość porównywania strategii działania firm IT między poszczególny-mi krajami. W gruncie rzeczy nie różni się ona aż tak bardzo w obrębie jednej firmy, co pozwala interpolować brakujące dane z określonego rynku.

"Rozwój polskiego rynku pod pewnymi względami był do tej pory opóźniony. Mamy wielu klientów na Węgrzech i w Czechach, w dużej mierze także na usługi konsultingowe, podczas gdy w Polsce zaledwie jednego" - podkreśla Tomasz Kucharik, dyrektor zarządzający Meta Group na obszar Europy Środkowo-Wschodniej. Tym klientem jest operator telekomunikacyjny kupujący raporty Meta Group. "Nasza decyzja o wejściu do Polski wynika z przekonania, że właśnie teraz wyraźnie wzrośnie zapotrzebowanie na usługi konsultingowe w zakresie planów implementacyjnych, wyboru strategii czy architektur IT" - uważa Tomasz Kucharik.

Andrzej Jarosz przyznaje, że sprzedaż raportów na polskim rynku nie jest imponująca. Rekordowe nakłady to zaledwie 20-30 egzemplarzy. Jest to jednak sprzedaż bezpośrednia do klientów w Polsce. Poza tym raporty trafiają do serwisów IDC, tam zaś ze względu na subskrypcyjny model sprzedaży trudno określić poziom rzeczywistego zainteresowania nimi.

Większych podmiotów gospodarczych, które osiągnęły poziom dojrzałości IT uzasadniający inwestowanie kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych w produkty i usługi firm analityczno-badawczych, jest u nas wciąż bardzo mało. Brakuje także innych stymulatorów rozwoju tego rynku (np. węgierski rząd zamówił w IDC specjalny raport na temat opłacalności eksportu węgierskiego oprogramowania do poszczególnych krajów). Można zatem przyjąć, że przyszła aktywność światowych firm analityczno-badawczych w Polsce będzie dobrym wskaźnikiem jakości i wartości naszego rynku IT.

Firmy analityczne

Forrester Researchhttp://www.forresterresearch.com

Forrester skupia się na obsłudze dużych klientów globalnych (tj. firm, których roczne obroty kształtują się na poziomie nie mniejszym niż 0,5-1 mld USD). Nieco więcej niż połowa z nich to tzw. wspólnoty użytkowników, czyli firmy będące odbiorcami technologii informatycznych, istotna część przychodów natomiast pochodzi również ze strony dostawców IT.

Forrester Research specjalizuje się w doradzaniu przy wyborze właściwej strategii biznesowej, pomagając we właściwym planowaniu inwestycji i wyborze kierunków rozwoju technologicznego w obszarze IT. Zdaniem przedstawicieli Forrester Research ich bezpośrednią konkurencję stanowi Gartner.

Forrester prowadzi też badania rynków konsumenckich, prognozując, jak będą się zmieniać zachowania społeczności na skutek rozwoju technologii, przy czym najbardziej znany jest raport na temat funkcjonowania i perspektyw rozwoju handlu elektronicznego.

W tym roku Forrester przejął inną znaną firmę badawczą - Giga Information Group (www.gigaweb.com). Zatrudnia ok. 600 osób, z czego jedna trzecia to analitycy. Obroty firmy w 2002 r. nie przekroczyły 100 mln USD.

Gartnerhttp://www.gartner.com

Największa i najbardziej znana firma analityczna, która zajmuje się tematyką związaną z informatycznymi technologiami i architekturami (łącznie stanowiących 200 tematów badawczych).

Istotną częścią działalności Gartnera jest dział usług konsultingowych świadczonych w zakresie strategii informatyzacji, wyboru platform technologicznych czy budowy mechanizmów weryfikacji efektywności funkcjonujących systemów IT (analizy kosztowe TCO i in.). Gartner w tym zakresie ogranicza swoją działalność, tak aby nie wchodzić w bezpośrednią konkurencję z typowymi firmami konsultingowymi, w szczególności kilkoma najbardziej rozpoznawalnymi światowymi markami (Accenture, Ernst & Young itp.). Firmy te bowiem są ważnymi klientami Gartnera także w obszarze wykorzystania metodologii. W przychodach Gartnera ma również udział dział konferencji, z których najbardziej znane jest Symposium ITxpo, organizowane co roku w Cannes.

Za najważniejszy element przewagi konkurencyjnej Gartnera uznaje się posiadanie przez niego rozbudowanych narzędzi pomiarowych i baz danych benchmarkingowych, pozwalających na porównywanie szeroko rozumianej jakości funkcjonowania rozwiązań IT pomiędzy przedsiębiorstwami podobnych typów, wielkości i rodzajów działalności. Gartner prowadzi również ranking oferty firm informatycznych.

Stałym elementem wzrostu Gartnera jest przejmowanie mniejszych firm analityczno-badawczych i poszerzanie w ten sposób specjalizacji. Największa taka akwizycja dotyczyła DataQuest, która jest obecnie "statystycznym ramieniem" działalności Gartnera. Właśnie z tej działalności Gartner Group jest najbardziej znany - prezentując raporty będące wynikiem pracy ok. 700 analityków z wielu biur Gartnera na całym świecie. "Zajęliśmy większą część całego rynku badań. Wielkość ma tutaj ogromne znaczenie, bo im więcej punktów pomiarowych, tym pełniejsze i bardziej wiarygodne jest całe porównanie" - uważa Oskar Laimer. W strukturze przychodów Gartnera aż 70% pochodzi od klientów będących użytkownikami informatyki. W roku 2002 firma osiągnęła prawie 1 mld USD przychodu, przy zatrudnieniu ponad 4 tys. osób.

IDChttp://www.idc.com

Przedstawiciele International Data Corporation (należącej do światowej korporacji International Data Group, m.in. wydawcy Computerworld) szczycą się najwyższym spośród wszystkich podobnych firm wskaźnikiem cytowań w artykułach prasowych (za serwisem informacyjnym Factiva.com). Jest to bez wątpienia efekt wyraźnej specjalizacji IDC w prezentowaniu danych liczbowych obrazujących rozwój rynku IT.

W powszechnym przekonaniu IDC jest firmą, która gros swojej sprzedaży wiąże z dostawcami technologii IT. W rzeczywistości, jak mówi Andrzej Jarosz, jest to jedynie ok. 40% przychodów. Ważną grupą klientów IDC są banki inwestycyjne. "Pewną nowością jest pojawienie się w gronie klientów agencji PR" - mówi Andrzej Jarosz. Jednak aż 30% produktów IDC jest tworzone na zamówienie konkretnego klienta.

IDC prowadzi najbardziej dokładną analitykę ilościową poszczególnych obszarów rynku IT i w części rynku telekomunikacyjnego. W skali całej firmy źródłem danych jest aż 300 tys. szczegółowych ankiet, które są wypełniane na podstawie wywiadów z użytkownikami bądź dostawcami technologii. Są one przetwarzane na ok. 4 tys. dokumentów, prezentowanych w blisko 400 serwisach informacyjnych. Można kupić również pojedyncze raporty bądź ich fragmenty w postaci określonych zestawień danych. "Ta usługa oferowana jest już w cenie kilkuset złotych, jest więc dostępna właściwie dla każdego zainteresowanego klienta" - twierdzi Andrzej Jarosz.

Firma zatrudnia 700 analityków w 43 krajach.

Meta Grouphttp://www.metagroup.com ,http://www.metricnet.com

Profil działalności tej firmy możne świadczyć o tym, że Meta Group jest skromniejszą wersją Gartnera. Zresztą nie jest to przypadek. Firma została bowiem założona przez byłych pracowników Gartnera. Przedstawiciele Meta Group nie do końca się z tym zgadzają. "Inne firmy wchodzą w większym stopniu w biznes, nazwijmy to, wydawniczy. Na podstawie gromadzonych danych publikują różnego rodzaju raporty i zestawienia. Nas liczby aż tak bardzo nie interesują. Staramy się za to świadczyć usługi w bezpośredniej współpracy z klientami" - mówi Tomasz Kucharik.

Firma zatrudnia ok. 200 analityków i konsultantów. Od 20 do 40% jej przychodów pochodzi od dostawców IT. W roku 2002 osiągnęła ok. 116 mln USD przychodu.

Pozostali

Na rynku usług analityczno-badawczych działa wiele innych mniejszych firm. Ich pełna lista jest dostępna na stronach serwisu internetowegohttp://www.analystviews.com , gdzie jest również prezentowany aktualny przegląd pojawiających się raportów. Najbardziej znane firmy to Aberdeen Group, AMR Research, Butler Group, Jupiter Research, Ovum, Pyramid Research, Yankee Group i Zona Research.


TOP 200