Profesor Podcast

Demokratyzacja uniwersyteckiej edukacji

Jesienią 2006 r. na stronach MIT opublikowano raport z badania wykorzystania serwisu OCW. Źródłem danych były m.in. analizy ruchu na stronach serwisu, ankiety wypełniane przez użytkowników, kadrę naukową, studentów i absolwentów MIT i wywiady z osobami odwiedzającymi serwis. OpenCourseWare odwiedzany był ponad milion razy każdego miesiąca, a liczba wizyt wzrastała o 56% rocznie. Aż 61% odwiedzających to wcale nie mieszkańcy Stanów Zjednoczonych - 22% pochodzi ze Wschodniej Azji, 15% z Europy Zachodniej, a 6% z Azji Południowej.

Rozmowa z Jerzym M. Mischke, emerytowanym profesorem Akademii Górniczo-Hutniczej, profesorem Wyższej Szkoły Gospodarki, przewodniczącym Rady Programowej Stowarzyszenia e-Learningu Akademickiego.

Prawie 50% odwiedzających to samoucy, 33% studenci, a 16% - nauczyciele i wykładowcy. Ci ostatni wykorzystują materiały MIT do planowania własnych zajęć, przygotowania się do zajęć i zwiększenia własnej wiedzy. Studenci poszukują materiałów uzupełniających tradycyjne kursy, powiększają własny obszar wiedzy i planują udział w przyszłych zajęciach. Dla samouków kluczową motywacją (istotną dla ponad 56%) jest pogłębienie własnych zainteresowań. Dla samej społeczności MIT serwis jest również bardzo istotny. Używa go prawie 75% studentów i prawie 60% członków kadry naukowej. Aż 75% naukowców pracujących na MIT jest autorami co najmniej jednego kursu online.

MIT OpenCourseWare nie jest jedynym miejscem, w którym można zasmakować w wiedzy upowszechnianej przez tą prestiżową uczelnię. Pod adresem www.youtube.com/user/MIT można znaleźć aż 482 nagrania wideo przedstawiające wykłady z najrozmaitszych dziedzin. W serwisie iTunes U - będącym fragmentem iTunes Store - można też znaleźć setki godzin wykładów w postaci podcastów. Oczywiście za darmo!

Wygląda na to, że amerykańskie uczelnie wyższe wzięły się na serio do urzeczywistniania koncepcji demokratyzacji edukacji i porzuciły niewdzięczną dość rolę strażników wiedzy, wychodząc z założenia, że sama informacja - w świecie zalanym informacją - to nie wszystko. Liczy się jeszcze dyplom uczelni (którego nie można uzyskać nawet udowadniając przyswojenie tysięcy stron materiałów i tysięcy godzin nagrań audio i wideo), kontakt z kadrą naukową (którego również ani serwis webcast.berkeley.edu, ani ocw.mit.edu nie zapewnia) i wreszcie umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, pracy zespołowej i inne umiejętności, które zyskuje się uczestnicząc w tradycyjnych i zdalnych kursach oferowanych przez uczelnie na zasadach komercyjnych.

Udostępnienie materiałów - niezwykle wartościowych, interesujących i pod każdym względem wartych uwagi - poprawia reputację instytucji edukacyjnej, pozwala przyszłym studentom zorientować, na jaki poziom zajęć mogą liczyć, pozwala wpisać się w rozkosznie szlachetny trend upowszechniania wiedzy i promowania samodzielnego kształcenia, a wreszcie skłania własnych wykładowców do przyłożenia się do pracy. Cały świat patrzy.


TOP 200