Podstawowe narzędzia telepracownika

Przed wyborem konkretnego modelu netbooka warto także przyjrzeć się wbudowanym mechanizmom zabezpieczeń. Większość tych urządzeń charakteryzuje brak rozwiązań uwierzytelniających i kontrolujących dostęp do urządzenia, znanych z laptopów klasy korporacyjnej (Trusted Platform Module, biometria). Niezgodność minikomputerów z obowiązującą w firmie polityką bezpieczeństwa może często przesądzić o wyborze lub rezygnacji z inwestycji w nowe komputery. Podobne rozterki mogą być związane ze stosowaniem w netbookach systemu Windows XP Home (głównie ze względu na niższe wymagania wobec sprzętu) - sieci firmowe często preferują korzystanie z biznesowych wersji systemów operacyjnych.

Wykorzystanie netbooków w codziennej, stacjonarnej pracy w środowisku korporacyjnym, według wielu analityków mija się z celem. Po kilku godzinach spędzonych przy tych minilaptopach ich wady (mały ekran, niska wydajność) zdecydowanie obniżają komfort wykonywania swoich obowiązków. Z przeprowadzonych przez IDC badań wynika, że ponad 60% pracowników nie wyobraża sobie pracy przy netbooku, jeśli miałby to być jedyny komputer, którego używają. Dlatego eksperci przekonują, że netbook powinien być wykorzystywany przede wszystkim, jako narzędzie dla pracowników będących przez większość czasu poza biurem.

Telepraca i telekonferencje

Wśród istotnych narzędzi usprawniających pracę telepracownika znajdują się konferencje internetowe, dzięki którym możliwe jest przedyskutowanie potencjalnych problemów w szerszym gronie. Nowoczesne i stale uaktualniane aplikacje VoIP (np. Skype, ooVoo), oprócz zestawiania tele- i wideokonferencji, umożliwiają także współdzielenie plików oraz pracę wielu osób na jednym dokumencie.

Zdalna praca z możliwością usłyszenia bądź zobaczenia swoich rozmówców może skutecznie pomóc w utrzymywaniu dobrych relacji z klientami. Dla dużych firm tele- i wideokonferencje to tylko część udogodnień, jakie otrzymują w pakiecie rozwiązań telekomunikacyjnych funkcjonujących pod nazwą unified communications (UC). Wiele przedsiębiorstw nie potrzebuje jednak nadmiernie rozbudowanej komunikacji, dlatego też popularność "zwykłej" telefonii internetowej i związanych z nią telekonferencji rośnie.

Istotne zmiany zachodzą na rynku popularnych komunikatorów internetowych. Skype, który przekroczył już pułap 0,5 miliarda zarejestrowanych użytkowników, testuje rozwiązania umożliwiające integrację aplikacji z korporacyjnymi sieciami telefonicznymi. Ulepszone oprogramowanie, oparte na protokole SIP (Session Initiation Protocol), ma być dostępne komercyjnie w tym roku (na razie jest wersja beta). Skype for SIP będzie zintegrowany z firmowymi centralami PBX, dzięki czemu ograniczone zostaną koszty połączeń.

W połowie ub.r. usługę telefonii internetowej uruchomił również koncern Google. Google Voice, mimo ograniczenia jej dostępności do USA, zyskała już ponad 1,4 mln abonentów. Osoby, które decydują się na wykupienie abonamentu, otrzymują jeden numer, w ramach którego mogą obsługiwać wszystkie telefony - stacjonarny, komórkowy czy firmowy. Klient otrzymuje także wspólne konto poczty głosowej.

Dla firm, których pracownicy często bywają poza biurem, telefonia internetowa jest dobrym rozwiązaniem. Pozwala obniżyć koszty, poszerzając jednocześnie wachlarz standardowych usług o tele- i wideokonferencje. Rosnąca konkurencja na rynku aplikacji telekomunikacyjnych dla biznesu sprzyja dokonywaniu decyzji o inwestycji w nowoczesne rozwiązania.

CZY WIESZ, ŻE...

TOP 200