Ostatnia mila - nadal wąskie gardło

Szerokie pasmo konsumenta i jego wykorzystanie do handlu

Jak zarobić pieniądze na tych połączeniach? Warto tutaj przypatrzeć się, jak duże obroty można osiągnąć dostarczając szerokopasmowe usługi. Być może należy przeanalizować, jak duże pieniądze wchodzą w grę, przyrównując je do wielkości handlu, jaki ma być prowadzony via Internet lub na podstawie liczby przyłączy szerokopasmowych dla konsumentów.

Jeśli popatrzymy na obecną wysokość obrotów uzyskiwanych przez dostawców usług szerokopasmowych, to można przyjąć, że rynek ten do 2004 r. może osiągnąć wartość ok. 12 mld USD. Choć to całkiem pokaźna suma, jednak jest to stosunkowo niewiele w porównaniu z usługami przekazu głosu lub innymi. Dlatego wydaje się, że wielu z usługodawców z pożądaniem będzie patrzyć na duże sumy pochodzące z handlu i odkryje, że powinno oferować więcej niż tylko dostęp. Jeśli powezmą właściwe decyzje, będą mieli swój udział w obrotach generowanych przez konsumentów kupujących przez Internet. Wówczas będziemy obserwować powstawanie sojuszy między dostawcami zawartości i operatorami sieci dystrybucyjnych, które zapewnią obroty nie tylko z oferowania dostępu.

Łańcuch wartości szerokiego pasma

W łańcuchu wartości szerokiego pasma jest wielu różnych graczy na rynku (operatorzy telekomunikacyjni, usługi, portale, producenci zawartości), ale należy rozważyć, jaki typ zawartości ma być dostarczany przez szerokopasmowe sieci. W ostatecznym rozrachunku właśnie ona jest siłą napędową. Szerokie pasmo nie może być sprzedawane dla samego siebie. Dobre łącza internetowe na pewno przynoszą komfort, lecz w dłuższej perspektywie konkurencja będzie odbywać się w zakresie zawartości. Usługodawcy będą chcieli mieć wyłączność na oferowaną zawartość, ażeby mieć pewność, że są kupowane właśnie ich usługi, a nie konkurencji. Nie wystarczy już reklamowanie się, że oferuje się o 1 Mb/s większą szybkość niż konkurencja - o sukcesie będą decydować aplikacje i zawartość.

Rok 2005

Można spodziewać się, że do 2005 r. DSL stanie się dominującą technologią dostępową, chociaż po 2005 r. Ethernet może nadal odgrywać pewną rolę. W Europie w 2004 r. będzie 68 mln użytkowników szerokopasmowego Internetu, którzy będą stanowić jedną trzecią wszystkich europejskich internautów. Na 12 mld USD w 2004 r. IDC szacuje wysokość obrotów uzyskiwanych przez operatorów internetowych z zapewniania dostępu szerokopasmowego.

Należy się spodziewać, iż rozwijanie usług szerokopasmowych będzie miało inny przebieg niż w sieciach komórkowych, gdzie kluczową kwestią było pozyskanie możliwie jak największej liczby abonentów i punktów dostępowych w jak najkrótszym czasie. Strategia operatorów sieci komórkowych jest dobra dla operatorów internetowych na początku ich działalności, natomiast dostawcy usług internetowych powinni przede wszystkim dbać o klientów poszukujących nowych i jakościowo lepszych usług, a nie tylko koncentrować się na zwiększaniu liczby abonentów.

Prognozy IDC:
  • DSL stanie się dominującą technologią dostępową

  • Do 2004 r. w Europie będzie 68 mln użytkowników Internetu

  • 12 mld USD wyniosą obroty na rynku konsumenckiego szerokopasmowego dostępu do 2004 r.

TOP 200