Od SMS do MMS (cz.1)

FSMS w Europie

Od SMS do MMS (cz.1)

Realizacja usługi FSMS w sieci stacjonarnej

Domowe telefony stacjonarne z możliwością nadawania i odbioru wiadomości tekstowych były dostępne już dwa lata temu. Jednym z pionierów tych usług jest operator Telecom Italia (5 centów za wiadomość w połączeniach sieci stacjonarnej i po 11 centów z telefonami komórkowymi), który je zaoferował w swojej sieci telefonicznej w grudniu 2000. Od października 2001 włoski operator umożliwia także przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych we własnej bezprzewodowej telefonii stacjonarnej.

Podobne usługi komunikacyjne w stacjonarnych sieciach brytyjskiego operatora BT Group działają od października ubiegłego roku, przy czym odbierane teksty mogą pochodzić jedynie z telefonów komórkowych sieci BT Cellnet. Finansowy sukces usług FSMS będzie możliwy do zaakceptowania dopiero wtedy, gdy liczba tak przesyłanych wiadomości w sieci BT osiągnie 100 tys. komunikatów miesięcznie (obecnie ponad 10 tys.).

Niemiecki operator Deutsche Telekom AG udostępnił usługę SMS we własnej sieci stacjonarnej od maja 2001 (7 centów za komunikat w sieci stacjonarnej i 11 centów z siecią mobilną). Do stacjonarnego odbioru komunikatów tekstowych Siemens AG przygotował bezprzewodowe telefony z rodziny Gigaset 4000, przy czym podobne aparaty z usługą SMS produkuje również firma Sagem. Od lipca ubiegłego roku komunikaty SMS mogą już wysyłać i odbierać abonenci sieci stacjonarnej na terenie całych Niemiec. Niedawno koncern poinformował, że do końca ubiegłego roku w domach objętych niemiecką siecią DT znalazło się około 500 tys. telefonów stacjonarnych wyposażonych w usługę SMS.

Korzystając z własnej platformy sprzętowej i terminali serii Gigaset 4000, Siemens przeprowadził w 2001 r. pierwsze próby funkcjonowania usługi FSMS w polskiej sieci stacjonarnej. Z kolei na początku tego roku Siemens zademonstrował w Polsce platformę testową do rozwijania stacjonarnych usług o wartości dodanej, opartych na komunikacji SMS (rezerwacja biletów, powiadomienie o nadejściu poczty e-mail, chat, inne), które już mogą być instalowane w sieciach PSTN. Wyniki tych działań pozwalają optymistycznie spojrzeć na perspektywy uruchomienia nowej usługi SMS przez krajowych operatorów telefonii stacjonarnej w Polsce. Jak dotąd jednak propozycja ta nie znalazła odzewu ani u Telekomunikacji Polskiej, ani wśród innych operatorów stacjonarnych. Podobno są one zbyt kosztowne dla abonenta stacjonarnego w porównaniu ze zwykłą rozmową telefoniczną.

O mobilnych usługach multimedialnych (EMS i MMS), dostępnych za pomocą nowej generacji telefonów, napiszemy w następnym numerze "NetWorlda".


TOP 200