Nowe horyzonty

W obecnej - Baan V - ofercie dla produkcji pojawiły się dwa nowe moduły - iBaan Supply Chain Scheduler Scenario Analysis i SCS Metrics Analysis - umożliwiające, odpowiednio, symulację alternatywnych harmonogramów produkcji i analizę parametrów produkcyjnych (np. stopień wykorzystania maszyn, długość cykli przezbrojeń) na podstawie danych historycznych. Wzbogacono moduł zarządzania narzędziami. E-Service umożliwi klientom zgłaszanie awarii przez Internet, poprzez E-Service Remote serwisanci uzyskają zdalny dostęp do zoptymalizowanych harmonogramów zleceń serwisowych, dokumentacji oraz podsystemu rejestracji kosztów i czasu pracy. W zakresie zarządzania przedsięwzięciami pojawiły się dwa nowe moduły, umożliwiające zdalną rejestrację kosztów i czasu pracy na projekcie oraz zarządzanie współpracą wielu firm w ramach jednego projektu. W zakresie modułów finansowo-księgowych użytkownicy systemu zyskują szerokie możliwości budżetowania oparte na innych modelach rozliczeń wewnątrz firmy i grupy kapitałowej (alokacja i analiza planowanych oraz rzeczywistych kosztów i przychodów na poszczególne jednostki). Ponadto wprowadzono system podwójnej struktury planu kont (do celów zarządczych i prawnych). Rozwinięto też możliwość grupowania rozliczeń wg grup kontrahentów (wspólna analiza wszystkich faktur wystawionych lub otrzymanych od firm danej grupy kapitałowej) oraz wzbogacono system wielowalutowości w możliwość księgowania w trzech walutach sprawozdawczych.

BPSC Impuls

BPSC

Obecnie na rynek wchodzi wersja 4.2.6 systemu Impuls (trwają już instalacje pilotażowe), rozwijająca wersję 4.2.5 wprowadzoną w marcu br. W wersji 4.2.6, w obszarze finansów wprowadzono nowy moduł umożliwiający kontrolę tzw. kręgu kosztów (wychwytywanie rozbieżności i przyczyn ich powstania między np. ewidencją rodzajową kosztów a ewidencją według typów działalności). Rozbudowano możliwości analizy rozrachunków z kontrahentem, udostępniając wgląd z jednego miejsca w zapis operacji księgowo-windykacyjnych (m.in. noty odsetkowe, kompensaty). W obszarze dystrybucji zakończono integrację systemu Impuls z systemem obsługi sklepów. Powstał nowy moduł transportowy, umożliwiający kontrolę kosztów działań firmy związanych z transportem (rejestracja kart drogowych, faktur za paliwo, rozliczanie tras i kierowców). W wersji 4.2.7 jest planowane połączenie modułu transportowego z systemem innego producenta, obsługującym mapy i GPS, co umożliwi planowanie optymalnych tras przejazdu i kontrolę statusu dostaw.

W obszarze produkcji uelastyczniono planowanie i harmonogramowanie tak, by umożliwić dokonywanie częstych zmian w harmonogramach zgodnie z faktyczną realizacją planu (m.in. urealnienie harmonogramu w razie opóźnień). W przypadku modułów magazynowych pojawiły się możliwości tworzenia podtypów standardowych dokumentów magazynowych, takich jak WZ, dzięki czemu możliwe jest analizowanie operacji magazynowych i zarządzanie nimi pod kątem np. wielkości odbiorcy czy jego "ważności".

Programiści BPSC pracują też nad uwzględnieniem zmian w przepisach związanych z podatkiem VAT (które nie przybrały jeszcze ostatecznego kształtu), wchodzących w życie z chwilą wejścia Polski do Unii. Wyzwaniem na najbliższe miesiące jest przeprojektowanie systemu Impuls pod kątem Oracle Internet Application Server, co pozwoli na tworzenie "pulpitu" użytkownika dostosowanego do jego potrzeb.

ComArch CDN

Egeria

Najbardziej aktualna wersja systemu Egeria - 4.1 - została wprowadzona jesienią ub.r., kontynuując wersję 4.0, udostępnioną w styczniu 2001 r. Wraz z wersją 4.1 wprowadzono zestaw funkcjonalności dostosowujący system do potrzeb przedsiębiorstw energetyki cieplnej (m.in. billing ciepła, budżetowanie, zbyt ciepła i obsługa kontraktów, ewidencja odbiorców, urządzeń pomiarowych, zasilanych obiektów i źródeł ciepła) zweryfikowany już w praktyce wdrożeń. W planach są: ścisła integracja z systemami wizualizacji sieci i map cyfrowych oraz automatyzacja zdalnego odczytu z urządzeń pomiarowych. W ramach Systemu Informowania Kierownictwa użytkownicy mogą być informowani o dowolnie zdefiniowanych zdarzeniach wymagających interwencji (np. przekroczeniu stanu minimalnego zapasów czy limitu zadłużenia). W obszarze finansów pojawiła się możliwość definiowania dowolnego ciągu zdarzeń wywoływanych jedną akcją (np. zatwierdzenie faktury wywołuje automatycznie polecenie przelewu). Kalkulator amortyzacji pozwala na symulację przebiegu amortyzacji wg wybranych parametrów. W module magazynowym pojawiły się narzędzia rozszerzające administrowanie uprawnieniami poszczególnych użytkowników (np. tylko wystawienie dyspozycji wydania z magazynu); ścieżka ilościowa została oddzielona od ścieżki wartościowej (możliwość przyjęcia do magazynu towaru o nieznanej cenie). Rozszerzono możliwość wykonywania operacji grupowych w ramach grupy kapitałowej (np. jednoczesna zmiana polityki rabatowej, zasad wynagradzania czy amortyzacji w całej grupie). W obszarze kadr i płac w "elektronicznych teczkach" pracowników można przechowywać zeskanowane obrazy papierowych dokumentów i dowolne załączniki elektroniczne. Stale jest rozbudowywany moduł kontrolingu, umożliwiający dziś m.in. planowanie bilansu na podstawie budżetów operacyjnych, analizę wskaźnikową - w planie i w porównaniu planu z wykonaniem - odwołującą się do pozycji z bilansu i budżetów; automatyczną kalkulację miesięcznych przepływów pieniężnych na podstawie zmian pozycji bilansowych, symulacje i prognozy budżetowe wg różnych cenników.


TOP 200