Na granicy państwa i biznesu

Paradoks funduszy unijnych

Na granicy państwa i biznesu

Wydatki na informatykę straży granicznej (w mln zł)

Straż Graniczna była prekursorem, i to na skalę europejską, budowy rozwiązań systemów telefonii IP. W 2003 roku został zaimplementowany system Voice over IP, który swoim zasięgiem objął wszystkie lokalizacje organizacyjne SG. Uruchomiono ponad 6 tys. aparatów telefonicznych IP. W chwili obecnej system został rozbudowany do 10 tys. terminali IP oraz zastosowano nowszą wersję oprogramowania, co w stu procentach wyeliminowało tradycyjne systemy telefoniczne.

Wtedy zdecydowano się na kompletny outsourcing usługi od Telekomunikacji Polskiej, jedynej firmy, która mogła sprostać ostrym wymaganiom, za co SG miesięcznie płaciła 2,7 mln złotych. Gdy pojawiły się środki z funduszu Schengen, uznano, że jest to znakomita okazja do poważnych zmian technologicznych. Zakupiono nowe telefony IP i routery, które stały się własnością SG. Ogłoszono też przetarg na samą usługę telekomunikacyjną. Wygrała ponownie TP. "Odtąd wszystkie placówki mają stały dostęp do sieci. Wykorzystujemy IPVPN w technologii MPLS w ramach umowy z TP SA. Placówki graniczne, w zależności od zapotrzebowania, posiadają łącza o przepustowości od 512kbit/s do 4Mbit/s. W ramach systemu teleinformatycznego SG placówki mają dostęp do sieci wewnętrznej, stałe łącze do Internetu oraz transmisję głosu i wideo" - klaruje Grzegorz Wojtkun.

System komunikacyjny uzupełnia oprogramowanie do zarządzania połączeniami telefonicznymi i konferencjami. Koordynuje on działanie telefonów wyposażonych w ekrany dotykowe, pozwala na prowadzenie telekonferencji a także zestawianie równoczesnych połączeń z wieloma użytkownikami.

Nad sprawnym działaniem wszystkich rozwiązań teleinformatycznych czuwają pracownicy działu wsparcia, którzy korzystają z dostarczonego także przez IBM systemu help desk. Zintegrowane z telefonią IP oprogramowanie, pozwala funkcjonariuszom na błyskawiczne zgłaszanie wszelkiego typu usterek użytkowanego sprzętu. System, zgodnie z ustawionymi priorytetami, automatycznie tworzy kolejkę zgłoszeń, a także wspomaga operatora systemu w skutecznym rozwiązaniu problemu.

Rozwiązania teleinformatyczne w CWT

Rozwiązania sieciowe oraz bezpieczeństwa sieciowego oparte są wyłącznie na bazie produktów Cisco Systems. W systemie SG zaimplementowanych jest ponad 20 tys. urządzeń produkcji Cisco Systems, dając gwarancję niezawodności oraz kompatybilności całości rozwiązania. Główne zasoby serwerowe wraz z systemami dyskowymi oraz backupu zbudowane są wyłącznie z wykorzystaniem produktów IBM. Straż Graniczna wykorzystuje obecnie najnowocześniejsze produkty klasy enterprises infrastruktury mocy obliczeniowej. Cztery serwery RISC klasy IBM p590 połączone klastrem niezawodnościowym dają pełną gwarancję ciągłej pracy przy dużym obciążeniu transakcyjnym. Pojemne Storage IBM DS8100 oraz biblioteki taśmowe IBM TS3500 umożliwiają przechowywanie ogromnej ilości informacji, skanów dokumentów, nagrań telefonicznych realizowanych z aparatów telefonicznych sieci wewnętrznej. Oprócz kluczowych aplikacji produkcyjnych na centralnych serwerach zaimplementowane są aplikacje wspomagające funkcjonowanie informacji, m.in. funkcjonują: Centralny serwer poczty elektronicznej (10 tys. skrzynek pocztowych na bazie IBM Lotus Domino), Centralny portal komunikacyjny SG (IBM WebSphere Portal), Centralny system e-learning (IBM Workplace Collaborative Learning), centralne archiwum skanów dokumentów (IBM Lotus Domino), centralny system ewidencji materiałowej oraz pierwsza linia wsparcia - helpdesk (IBM MAXIMO), system elektronicznego obiegu dokumentów (IBM Lotus Workflow), Centralny monitoring systemu teleinformatycznego SG (IBM Tivoli).


TOP 200