Migracja po dwóch dekadach

Cele biznesowe projektu

1. Umożliwienie obsługi zwiększonego wolumenu transakcji oraz wdrożenie nowych produktów bankowych, a w konsekwencji zwiększenie przychodów banku.

2. Ograniczenie ryzyka operacyjnego, zmniejszenie kosztów reklamacji i podniesienie efektywności realizacji procesów operacyjnych. Dzięki temu nie istnieje konieczność zwiększenia kosztów zatrudnienia w komórkach operacyjnych.

3. Zaprzestanie eksploatacji dotychczas użytkowanego systemu finansowo-księgowego BankStreet w centrali.

4. Zwiększenie satysfakcji klientów ze współpracy z bankiem oraz poprawa pozycji i wizerunku Banku BGŻ na rynku.

Integracja systemów następuje poprzez Bankową Platformę Integracyjną (BPI). BPI to jeden z najważniejszych systemów w Banku BGŻ. System ten - opracowany przez firmę Softax - integruje łącznie ponad 40 różnych aplikacji. Podczas rozpoczęcia projektu wdrożenia Flexcube, zespól projektowy precyzyjnie zdefiniował zakres danych przekazywanych przez wszystkie integrowane systemy. Przedsięwzięcie to wymaga często współpracy konkurującym ze sobą firm, w tym m.in. Sygnity i Asseco Poland (dostawcy systemu Eurobank On-line). Projekt udało się tak poprowadzić, że wszyscy dostawcy zawsze dostarczali zmiany zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem. W ramach prac projektowych zostały zrealizowane m.in. 24 znaczące modyfikacje systemu Eurobank On-line, w tym rozbudowa systemu o możliwość obsługi zleceń zagranicznych na poziomie oddziału powiązana z modyfikacją systemów bankowości elektronicznej eBGŻ i home bankingu. W ramach zrealizowanych prac zmodyfikowana została także hurtownia danych, tak, aby zapewniła wszystkie wymagane dane na potrzeby sprawozdawczości obligatoryjnej i zarządczej. Powstające raporty zasilane są danymi źródłowymi z systemu Flexcube.

…i zarządzanie projektem

"Zarządzanie takim projektem to sztuka kompromisu. Moim zadaniem jest zrealizowanie projektu zgodnie z określonym zakresem, przyjętym budżetem i harmonogramem. Muszę racjonalnie zarządzać finansami projektu. Sygnity - jak każdy dostawca - chce zapłaty za każdą zmianę, której nie ma w umowie. Użytkownicy zaś oczekują, że wymyślone przez nich rozwiązania, będą zawsze realizowane. Tymczasem budżet jest ściśle określony. Jeśli więc chcą coś zmienić, czego nie przewidywała umowa, musi znaleźć na taką zmianę środki, które pozwolą na jej sfinansowanie" - tłumaczy Marek Parys.

Zaraz po produkcyjnym uruchomieniu pierwszego obszaru funkcjonalnego, w sierpniu 2008 r. system został przekazany do produkcyjnej eksploatacji m.in. do Departamentu Infrastruktury Informatycznej. Departament ten odpowiada za obsługę systemu, bazę danych oraz infrastrukturę sprzętową. Parametryzacja systemu prowadzona jest przez Departament Dużych Projektów IT. Wszystkie wykryte błędy w czasie eksploatacji systemu są rejestrowane w systemie Expert Desk . Ich dalsza obsługa jest realizowana zgodnie z obwiązującymi w banku procedurami. Równolegle z produkcyjnym uruchomieniem pierwszych modułów, system Flexcube został objęty wszystkim procesami ITIL obwiązującymi w Banku BGŻ.

W cyklu tygodniowym odbywają się spotkania zespołu projektowego. Uczestniczą w nich dyrektorzy projektu ze strony Banku BGŻ; szef projektu i jego zastępca, kierownicy stały zespołów roboczych, dyrektorzy bądź zastępcy dyrektorów departamentów, z których wywodzą się pracownicy oddelegowani do pracy na rzecz wdrożenia Flexcube oraz osoby zaproszone na spotkanie. Na spotkaniu rozwiązywane są bieżące problemy oraz monitorowany jest harmonogram i stan realizacji zadań. W cyklu tygodniowym odbywa się też spotkanie kierownictwa projektu, w którym biorą udział przedstawiciele banku i Sygnity. Ciałem nadrzędnym jest Komitet Sterujący Projektu.

"Mamy dokładne scenariusze prac na każdy dzień. Kiedy prowadzone są testy, odbywa się spotkanie testowe w czasie którego omawiane są na bieżąco pojawiające się błędy. Przed uruchomieniem pierwszego etapu, testy trwały aż cztery miesiące. Przez kolejne dwa tygodnie przeprowadzaliśmy testy regresji" - opowiada Marek Parys. "Wszystko dokładnie rejestrujemy. Jesteśmy np. w stanie odtworzyć każdy element z - trwającego ponad pół roku - procesu testowego drugiego etapu wdrożenia Flexcube. Analogicznie postępujemy przy kolejnych etapach. Przynosi to znakomite efekty przy produkcyjnym uruchomieniu każdego obszaru funkcjonalnego systemu. Następuje ono niezauważalnie dla banku, systemu pracuje stabilnie bez najmniejszych problemów, jest w pełni zintegrowany z innymi systemami a użytkownicy nie mają problemów z obsługą transakcji" - dodaje.

Wdrożenie Flexcube ma się zakończyć w czerwcu 2010 r. W chwili obecnej bank rozważa możliwość wdrożenia modułów z obszaru instrumentów pochodnych. Gdyby bank zdecydował się na wdrożenie tych modułów, cały projekt potrwałby do grudnia 2010 r.


TOP 200